Serwis Edukacyjny w I-LO w Tarnowie Materiały dla uczniów liceum |
Wyjście Spis treści Wstecz Dalej
Autor artykułu: mgr Jerzy Wałaszek |
©2024 mgr Jerzy Wałaszek
|
2-bajtowa (16 bitów) liczba
całkowita bez znaku w
naturalnym kodzie dwójkowym. Zakres od 0 do 216 - 1 (65535). |
4-bajtowa (32 bity) liczba całkowita
bez znaku w naturalnym kodzie dwójkowym. Zakres od 0 do 232 - 1 (4294967295). |
4-bajtowa (32 bity) liczba całkowita
bez znaku w naturalnym kodzie dwójkowym. Zakres od 0 do 232 - 1 (4294967295). |
8-bajtowa (64-bity) liczba całkowita
bez znaku w naturalnym kodzie dwójkowym. Zakres od 0 do 264 - 1 (18446744073709551615). |
2-bajtowa (16 bitów) liczba
całkowita ze znakiem w
kodzie uzupełnieniowym do 2 - U2. Zakres od -215 (-32768) do 215 - 1 (32767). |
4-bajtowa liczba całkowita ze znakiem w kodzie U2
(32 bity). Zakres od -231 (-2147483648) do 231 - 1 (2147483647). |
4-bajtowa liczba całkowita ze znakiem w kodzie U2
(32 bity). Zakres od -231 (-2147483648) do 231 - 1 (2147483647). |
8-bajtowa liczba całkowita ze znakiem w kodzie U2
(64 bity). Zakres od -263 (-9223372036854775808) do 263 - 1 (9223372036854775807). |
Typy całkowite | |||||
---|---|---|---|---|---|
bez znaku - NBC | ze znakiem - U2 | ||||
unsigned short int | 2B - 16b | Zakres 0...216 - 1 | short int | 2B - 16b | Zakres -215 ...215 - 1 |
unsigned int unsigned long int |
4B - 32b | Zakres 0...232 - 1 | int long int |
4B - 32b | Zakres - 231...231-1 |
unsigned long long int | 8B - 64b | Zakres 0...264 - 1 | long long int | 8B - 64b | Zakres -263...263-1 |
Obecnie wszystkie procesory komputerów IBM są zintegrowane wewnętrznie z koprocesorem arytmetycznym, który sprzętowo (zatem bardzo szybko) wykonuje złożone operacje na liczbach zmiennoprzecinkowych. Podstawowe typy danych zmiennoprzecinkowych odpowiadają bezpośrednio typom danych, które obsługuje koprocesor. Koprocesor arytmetyczny pracuje w standardzie IEEE 754.
32-bitowa liczba zmiennoprzecinkowa o pojedynczej precyzji w
standardzie IEEE 754 (4 bajty). Zakres od - 3,4 · 1038 do 3,4 · 1038. Precyzja około 7 cyfr znaczących. |
64-bitowa liczba zmiennoprzecinkowa o podwójnej precyzji w
standardzie IEEE 754 (8 bajtów). Zakres od - 1,8 · 10308 do 1,8 · 10308. Precyzja około 15...16 cyfr znaczących. |
Jest to wewnętrzny tym reprezentacji liczb zmiennoprzecinkowych w koprocesorze arytmetycznym. Aby zminimalizować błędy obliczeniowe koprocesor wykonuje wewnętrznie obliczenia na rozszerzonym formacie do 80-bitów. Dzięki temu wzrasta zakres oraz precyzja przetwarzanych liczb. Koprocesor po wykonaniu obliczeń automatycznie przelicza wynik z typu extended na typ float lub double.
80-bitowa liczba zmiennoprzecinkowa o rozszerzonej precyzji w
standardzie IEEE 754
(10-bajtów). Zakres od -1,1 · 104932 do 1,1 · 104932. Precyzja około 19...20 cyfr znaczących. |
Informacje na temat typu extended znajdziesz w rozdziale opisującym standard IEEE 754.
Typy zmiennoprzecinkowe koprocesora arytmetycznego | |||
---|---|---|---|
float | 32b - 4B | Zakres ±3,4 · 1038 | Precyzja 7...8 cyfr |
double | 64b - 8B | Zakres ±1,8 · 10308 | Precyzja 15...16 cyfr |
long double | 80b - 10B | Zakres ±1,1 · 104932 | Precyzja 19...20cyfr |
Typ znakowy reprezentowany w pamięci komputera przez 1 bajt (8 bitów). Może przechowywać kod jednego znaku ASCII. Kod znaku interpretowany jest jako liczba całkowita ze znakiem w kodzie U2. Wartości dodatnie od 0 do 127 odnoszą się do znaków z podstawowego zestawu ASCII. Wartości ujemne od -1 do -128 określają kody rozszerzonego zestawu ASCII. W wyrażeniach arytmetycznych zmienne typu char zachowują się jak 8-mio bitowe liczby U2.
Dokładnie to samo, co typ char.
Typ znakowy reprezentowany w pamięci komputera przez 1 bajt (8 bitów). Przechowuje kod ASCII jednego znaku traktowany jako liczba całkowita bez znaku. W tym przypadku kody mogą przyjmować wartości od 0 do 255. W wyrażeniach zmienna typu unsigned char jest traktowana jak 8-mio bitowa liczba NBC.
Typy znakowe mogą tworzyć tablice umożliwiające przechowywanie ciągu znaków. Temat jest bardzo szeroki i wymaga osobnego artykułu.
Typ logiczny, który może przyjmować dwie wartości: true lub false. W pamięci zajmuje 1 bajt (8 bitów). Jeśli typ bool przekształcimy za pomocą rzutowania na typ liczbowy, to wartość true będzie równa 1, a false będzie równa 0. Z kolei zrzutowanie wartości liczbowej na typ logiczny bool daje wartość true, jeśli wynik jest różny od zera i false jeśli jest równy 0.
00000000(BOOL)
= false 00000001(BOOL) = true |
Zespół Przedmiotowy Chemii-Fizyki-Informatyki w I Liceum Ogólnokształcącym im. Kazimierza Brodzińskiego w Tarnowie ul. Piłsudskiego 4 ©2024 mgr Jerzy Wałaszek |
Materiały tylko do użytku dydaktycznego. Ich kopiowanie i powielanie jest dozwolone
pod warunkiem podania źródła oraz niepobierania za to pieniędzy.
Pytania proszę przesyłać na adres email:
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Jeśli nie chcesz ich otrzymywać, zablokuj je w swojej przeglądarce.
Informacje dodatkowe.