Serwis Edukacyjny
w I-LO w Tarnowie
obrazek

Materiały dla uczniów liceum

  Wyjście       Spis treści       Wstecz       Dalej  

obrazek

Autor artykułu: mgr Jerzy Wałaszek

©2020 mgr Jerzy Wałaszek
I LO w Tarnowie

obrazek

Materiały dla klasy I

Grafika 3D

SPIS TREŚCI

Co to jest Grafika 3D?

Na początku roku zajmowaliśmy się tworzeniem grafiki dwuwymiarowej w programach GIMP i Inkscape. Grafika 2D powstaje na płaszczyźnie:

Figury są płaskie i posiadają dwa wymiary.

W grafice trójwymiarowej dochodzi trzeci wymiar:

Oczywiście, grafika 3D jest pewnego rodzaju "oszustwem", ponieważ obraz wciąż jest tworzony na dwuwymiarowej płaszczyźnie ekranu. Jednak przez odpowiednie rysowanie i cieniowanie figur mamy wrażenie trójwymiarowości. Dodatkowo istnieją urządzenia, które pozwalają obserwować w pełni trójwymiarowy obraz. Wykonywane jest to w taki sposób, iż wyświetlacz tworzy osobne obrazy dla każdego oka i w efekcie odbieramy to jako obraz stereoskopowy - na pewno byłeś na filmie 3D - specjalne okulary filtrują obraz z ekranu dla każdego oka. Jeśli posiadasz okulary anaglifowe:

to przy ich pomocy zobaczysz obraz trójwymiarowy na poniższym obrazku:

Na YouTube znajdziesz wiele filmów utworzonych w tej technice. Jednakże okulary anaglifowe męczą wzrok przy dłuższym oglądaniu i blokują niektóre kolory. W kinematografii i telewizji 3D stosuje się bardziej zaawansowane techniki filtrowania obrazów dla oka lewego i prawego, które nie ograniczają kolorów.

Programy do grafiki 3D umożliwiają utworzenie obrazu złożonego z figur trójwymiarowych. Używane są w wielu pracach projektowych, np. w architekturze, motoryzacji, lotnictwie, wojsku, itd. Np. ciekawym zastosowaniem grafiki 3D jest tworzenie modeli do wydruku na drukarkach 3D:

Na początek:  podrozdziału   strony 

Sketchup

Do tworzenia prostej grafiki 3D będziemy wykorzystywać aplikację Sketchup w wersji online, czyli wewnątrz przeglądarki internetowej. Aby skorzystać z tej wersji programu Sketchup, musisz utworzyć sobie konto w witrynie:

Uzyskasz wtedy dostęp 30-dniowy do darmowej wersji Sketchup. Wersja ta jest uproszczona i nie posiada niektórych funkcji obecnych w wersji komercyjnej, jednak na nasze potrzeby będzie ona zupełnie wystarczająca. Gdy wejdziesz pierwszy raz na stronę projektu Sketchup (link powyżej), to kliknij w prawym górnym rogu napis Sign in (zaloguj się):

Pojawi się okno logowania do aplikacji. Sketchup w wersji online wymaga logowania, ponieważ użytkownicy uzyskują w ten sposób dostęp do dysku sieciowego (chmury), na którym będą mogli zapisywać swoje projekty. Później dostęp do tych projektów będzie możliwy z dowolnego miejsca sieci Internet.

Gdy klikniesz w Sign in, pojawi się okno logowania:

Masz tutaj dwie opcje:

  1. Podać swój adres e-mail i przejść do definicji konta
  2. Zalogować się za pomocą konta Google.

Ta druga opcja jest prostsza i polecam ją tym, którzy takie konto mają. Jeśli nie masz konta Google, to wpisz w pierwszym polu swój adres poczty e-mail i kliknij w przycisk Next. Przejdziesz do strony definiowania konta Sketchup:

Musisz tutaj odpowiednio powypełniać pola, hasło musi składać się z co najmniej 8 znaków (małych i dużych liter)  i zawierać znaki specjalne [!@#$%^&*_+-]. Gdy wypełnisz te pola, klikasz w przycisk Create new account. Na podany adres e-mail zostanie wysłany list z aktywacją konta. Gdy konto zostanie aktywowane, będziesz się mógł na nie zalogować za pomocą adresu e-mail i hasła.

Na początek:  podrozdziału   strony 

Zadanie 1

W następnym tygodniu (od 18.05.2020) rozpoczniemy lekcje z grafiką 3D. Waszym zadaniem jest założenie sobie konta w aplikacji Sketchup, abyście mieli do niej dostęp z poziomu swojego komputera. Lekcje będą prowadzone za pomocą Google Meet. Czas lekcji będzie taki sam, jak czas lekcji w szkole wg podziału godzin. Dzień przed lekcją w e-dzienniku każda klasa dostanie link do spotkania w Google Meet oraz informację o czasie tego spotkania.  Pliki obecności należy wciąż wysyłać, ponieważ sprawdzanie obecności z poziomu Meet jest kłopotliwe i szkoda mi na nie czasu lekcji.

W serwisie będą umieszczane tylko podstawowe informacje na temat Sketchup, ćwiczenia będziemy wykonywać w Meet.

Projekt domu z lekcji należy wysłać w załączniku listu pod adres

i-lo@eduinf.waw.pl

W temacie listu: imię, nazwisko, klasa i słowo SKETCHUP1.

Na początek:  podrozdziału   strony 

Zadanie 2

Projekt z lekcji należy wysłać w załączniku listu pod adres

i-lo@eduinf.waw.pl

W temacie listu: imię, nazwisko, klasa i słowo SKETCHUP2.

Na początek:  podrozdziału   strony 

Zespół Przedmiotowy
Chemii-Fizyki-Informatyki

w I Liceum Ogólnokształcącym
im. Kazimierza Brodzińskiego
w Tarnowie
ul. Piłsudskiego 4
©2020 mgr Jerzy Wałaszek

Materiały tylko do użytku dydaktycznego. Ich kopiowanie i powielanie jest dozwolone
pod warunkiem podania źródła oraz niepobierania za to pieniędzy.

Pytania proszę przesyłać na adres email: i-lo@eduinf.waw.pl

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Jeśli nie chcesz ich otrzymywać, zablokuj je w swojej przeglądarce.
Informacje dodatkowe.