Serwis Edukacyjny w I-LO w Tarnowie Materiały dla uczniów liceum |
Wyjście Spis treści Wstecz Dalej
Autor artykułu: mgr Jerzy Wałaszek |
©2024 mgr Jerzy Wałaszek |
SPIS TREŚCI |
00 Informacje wstępne 01 Komputer i informacja 02 Składniki komputera i systemy operacyjne 03 Sieci komputerowe 04 Grafika rastrowa 05 Grafika wektorowa 06 Dokumenty tekstowe 07 Prezentacje 08 Edytor wzorów w LibreOffice 09 Arkusz kalkulacyjny 10 Obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym 11 Wykresy w arkuszu kalkulacyjnym 12 Zastosowania wykresów – ćwiczenia 13 Grafika trójwymiarowa |
Figury są płaskie i posiadają dwa wymiary.
W grafice trójwymiarowej dochodzi trzeci wymiar:
Oczywiście, grafika 3D jest pewnego rodzaju "oszustwem", ponieważ obraz wciąż jest tworzony na dwuwymiarowej płaszczyźnie ekranu. Jednak przez odpowiednie rysowanie i cieniowanie figur mamy wrażenie trójwymiarowości. Dodatkowo istnieją urządzenia, które pozwalają obserwować w pełni trójwymiarowy obraz. Wykonywane jest to w taki sposób, iż wyświetlacz tworzy osobne obrazy dla każdego oka i w efekcie odbieramy to jako obraz stereoskopowy - na pewno byłeś na filmie 3D - specjalne okulary filtrują obraz z ekranu dla każdego oka. Jeśli posiadasz okulary anaglifowe:
to przy ich pomocy zobaczysz obraz trójwymiarowy na poniższym obrazku:
Na YouTube znajdziesz wiele filmów utworzonych w tej technice. Jednakże okulary anaglifowe męczą wzrok przy dłuższym oglądaniu i blokują niektóre kolory. W kinematografii i telewizji 3D stosuje się bardziej zaawansowane techniki filtrowania obrazów dla oka lewego i prawego, które nie ograniczają kolorów.
Programy do grafiki 3D umożliwiają utworzenie obrazu złożonego z figur trójwymiarowych. Używane są w wielu pracach projektowych, np. w architekturze, motoryzacji, lotnictwie, wojsku, itd. Np. ciekawym zastosowaniem grafiki 3D jest tworzenie modeli do wydruku na drukarkach 3D:
https://www.sketchup.com/plans-and-pricing/sketchup-free
Uzyskasz wtedy dostęp 30-dniowy do darmowej wersji Sketchup. Wersja ta jest uproszczona i nie posiada niektórych funkcji obecnych w wersji komercyjnej, jednak na nasze potrzeby będzie ona zupełnie wystarczająca. Gdy wejdziesz pierwszy raz na stronę projektu Sketchup (link powyżej), to kliknij w prawym górnym rogu napis Sign in (zaloguj się):
Pojawi się okno logowania do aplikacji. Sketchup w wersji online wymaga logowania, ponieważ użytkownicy uzyskują w ten sposób dostęp do dysku sieciowego (chmury), na którym będą mogli zapisywać swoje projekty. Później dostęp do tych projektów będzie możliwy z dowolnego miejsca sieci Internet.
Gdy klikniesz w Sign in, pojawi się okno logowania:
Masz tutaj dwie opcje:
Ta druga opcja jest prostsza. Jeśli nie chcesz logować się poprzez swoje konto Google, to wpisz w pierwszym polu swój adres poczty e-mail i kliknij w przycisk Next. Przejdziesz do strony definiowania konta Sketchup:
Musisz tutaj odpowiednio powypełniać pola, hasło musi składać się z co najmniej 8 znaków (małych i dużych liter) i zawierać znaki specjalne [!@#$%^&*_+-]. Gdy wypełnisz te pola, klikasz w przycisk Create new account. Na podany adres e-mail zostanie wysłany list z aktywacją konta. Gdy konto zostanie aktywowane, będziesz się mógł na nie zalogować za pomocą adresu e-mail i hasła.
Uwaga, lekcje z aplikacją Sketchup będą prowadzone tylko on-line. Z uwagi na charakter tej aplikacji, w serwisie nie będziemy publikować materiałów - wszystko poda wam nauczyciel w trakcie zajęć. Dobrym źródłem informacji o pracy ze Sketchup jest serwis YouTube - znajdziesz tam mnóstwo prostych kursów krok po kroku.
Zespół Przedmiotowy Chemii-Fizyki-Informatyki w I Liceum Ogólnokształcącym im. Kazimierza Brodzińskiego w Tarnowie ul. Piłsudskiego 4 ©2024 mgr Jerzy Wałaszek |
Materiały tylko do użytku dydaktycznego. Ich kopiowanie i powielanie jest dozwolone
pod warunkiem podania źródła oraz niepobierania za to pieniędzy.
Pytania proszę przesyłać na adres email:
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Jeśli nie chcesz ich otrzymywać, zablokuj je w swojej przeglądarce.
Informacje dodatkowe.