Serwis Edukacyjny w I-LO w Tarnowie Materiały dla uczniów liceum |
Wyjście Spis treści Wstecz Dalej Tłumaczenie: mgr Jerzy Wałaszek |
©2024 mgr Jerzy Wałaszek |
SPIS TREŚCI |
|
Nazywane są zmiennymi systemowymi i posiadają swoje nazwy, lecz nie myl ich ze zmiennymi używanymi w programach w języku BASIC. Komputer nie rozpozna tych nazw jako odwołań do zmiennych systemowych, a podane są jedynie w celu zapamiętania przez nas ludzi.
Skróty w pierwszej kolumnie posiadają następujące znaczenia:
X |
- tej zmiennej nie powinno się zmieniać, ponieważ system mógłby się zawiesić |
N |
- zmiana tej zmiennej nie będzie miała trwałych efektów |
Liczba w pierwszej kolumnie oznacza ilość bajtów w zmiennej. Dla dwóch bajtów, pierwszy jest mniej znaczącym, drugi bardziej znaczącym, zatem odwrotnie niż mógłbyś się spodziewać. Aby wprowadzić wartość v do dwubajtowej zmiennej o adresie n, użyj:
POKE n,v-256*INT (v/256) POKE n+1,INT (v/256) |
a aby odczytać jej zawartość, użyj wyrażenia:
PEEK n+256*PEEK (n+1) |
Uwagi |
Adres |
Nazwa |
Zawartość |
N8 |
23552 |
KSTATE |
Używane przy odczycie klawiatury. |
Nl |
23560 |
LAST K |
Przechowuje nowo naciśniety klawisz |
1 |
23561 |
REPDEL |
Czas (w 1/50 częściach sekundy, a w USA w 1/60 częściach sekundy), który musi upłynąć, zanim naciśniety klawisz rozpocznie powtarzanie. Wartość wynosi 35, lecz możesz ją zmienić na inną. |
1 |
23562 |
REPPER |
Opóźnienie (w 1/50 częściach sekundy, a w USA w 1/60 częściach sekundy) pomiędzy kolejnymi powtórzeniami wciśniętego klawisza: początkowo 5. |
N2 |
23563 |
DEFADD |
Adres argumentów funkcji zdefiniowanej przez użytkownika, jeśli taka jest obliczana; inaczej 0. |
Nl |
23565 |
K DATA |
Przechowuje drugi bajt sekwencji sterującej kolorem, wprowadzonej z klawiatury. |
N2 |
23566 |
TVDATA |
Przechowuje bajty koloru, znaki sterujące AT i TAB przesyłane na ekran. |
X38 |
23568 |
STRMS |
Adresy kanałów podłączonych do strumieni. |
2 |
23606 |
CHARS |
256 mniej niż adres zestawu znaków (który rozpoczyna się od spacji i idzie dalej aż do symbolu ©). Zwykle w ROM, lecz możesz stworzyć własny zestaw znaków w pamięci RAM i ustawić CHARS, tak aby na niego wskazywało. |
1 |
23608 |
RASP |
Długość dźwięku ostrzeżenia - brzęczyka. |
1 |
23609 |
PIP |
Długość kliku klawiatury. |
1 |
23610 |
ERR NR |
1 mniej niż kod raportu. Zaczyna się od 255 (dla 0), zatem PEEK 23610 daje 255. |
X1 |
23611 |
FLAGS |
Różne znaczniki sterujące systemem BASIC. |
X1 |
23612 |
TV FLAG |
Znaczniki związane z wyświetlaniem obrazu. |
X2 |
23613 |
ERR SP |
Adres na stosie maszynowym, który ma być użyty jako powrót przy błędzie. |
N2 |
23615 |
LIST SP |
Adres powrotu z automatycznego listowania. |
N1 |
23617 |
MODE |
Określa kursor K , L , C , E lub G . |
2 |
23618 |
NEWPPC |
Numer wiersza, do którego ma być wykonany skok. |
1 |
23620 |
NSPPC |
Numer polecenia w wierszu, do którego będzie wykonany skok. Zmiana najpierw NEWPPC, a następnie NSPPC wymusza skok do określonego polecenia w wierszu. |
2 |
23621 |
PPC |
Numer wiersza aktualnie wykonywanego polecenia. |
1 |
23623 |
SUBPPC |
Numer polecenia wewnątrz wiersza, które jest aktualnie wykonywane. |
1 |
23624 |
BORDCR |
Kolor brzegu * 8, zawiera również atrybuty używane zwykle w dolnej części ekranu. |
2 |
23625 |
E PPC |
Numer bieżącego wiersza (z kursorem programu). |
X2 |
23627 |
VARS |
Adres zmiennych języka BASIC. |
N2 |
23629 |
DEST |
Adres zmiennej, której przypisywana jest wartość. |
X2 |
23631 |
CHANS |
Adres danych kanałowych. |
X2 |
23633 |
CURCHL |
Adres informacji bieżąco używanej do wprowadzania i wyprowadzania. |
X2 |
23635 |
PROG |
Adres programu w języku BASIC. |
X2 |
23637 |
NXTLIN |
Adres następnego wiersza w programie. |
X2 |
23639 |
DATADD |
Adres końca danych na ostatniej liście polecenia DATA. |
X2 |
23641 |
E LINE |
Adres wpisywanego polecenia. |
2 |
23643 |
K CUR |
Adres kursora. |
X2 |
23645 |
CH ADD |
Adres następnego znaku do zinterpretowania: znak za argumentem PEEK lub NEWLINE na końcu polecenia POKE. |
2 |
23647 |
X PTR |
Adres znaku za znacznikiem ?. |
X2 |
23649 |
WORKSP |
Adres tymczasowego obszaru roboczego. |
X2 |
23651 |
STKBOT |
Adres spodu stosu kalkulatora. |
X2 |
23653 |
STKEND |
Adres początku obszaru zapasowego. |
N1 |
23655 |
BREG |
Rejestr b kalkulatora. |
N2 |
23656 |
MEM |
Adres obszaru używanego na pamięć kalkulatora. (Zwykle MEMBOT, lecz nie zawsze.) |
1 |
23658 |
FLAGS2 |
Więcej znaczników |
X1 |
23659 |
DF SZ |
Liczba wierszy (łącznie z jednym pustym wierszem) w dolnej części ekranu. |
2 |
23660 |
S TOP |
Numer górnego wiersza programu na automatycznym listingu. |
2 |
23662 |
OLDPPC |
Numer wiersza, do którego skacze CONTINUE. |
1 |
23664 |
OSPCC |
Numer polecenia wewnątrz wiersza, do którego skacze CONTINUE. |
N1 |
23665 |
FLAGX |
Różne znaczniki. |
N2 |
23666 |
STRLEN |
Długość łańcucha w czasie przypisywania. |
N2 |
23668 |
T ADDR |
Adres następnego elementu w tablicy składniowej (mało użyteczne). |
2 |
23670 |
SEED |
Ziarno pseudolosowe dla RND. Jest to zmienna ustawiana przez RANDOMIZE. |
3 |
23672 |
FRAMES |
3 bajty (najmniej znaczący pierwszy) licznika ramek obrazu. Zwiększane co 20ms. Zobacz do Rozdziału 18. |
2 |
23675 |
UDG |
Adres pierwszej grafiki definiowanej przez użytkownika. Na przykład możesz go zmienić, aby zaoszczędzić pamięć przy mniejszej liczbie zdefiniowanych grafik. |
1 |
23677 |
COORDS |
Współrzędna x ostatnio namalowanego punktu na ekranie. |
1 |
23678 |
|
Współrzędna y ostatnio namalowanego punktu na ekranie. |
1 |
23679 |
P POSN |
33 kolumnowy numer pozycji drukarki. |
X2 |
23680 |
PR CC |
Pełny adres następnej pozycji dla LPRINT do druku (w buforze drukarki ZX Printer). Dozwolone wartości to 5B00 ... 5B1F. (Nie używane w trybie 128K lub po podłączeniu niektórych urządzeń zewnętrznych.) |
2 |
23682 |
ECHO E |
33 kolumnowy numer i 24 wierszowy numer (w dolnej połowie) końca bufora wprowadzania danych. |
2 |
23684 |
DF CC |
Adres pozycji PRINT w obszarze ekranu. |
2 |
23686 |
DFCCL |
Jak DF CC, lecz dla dolnej części ekranu. |
X1 |
23688 |
S POSN |
33 kolumnowy numer pozycji PRINT. |
X1 |
23689 |
|
24 wierszowy numer pozycji PRINT. |
X2 |
23690 |
SPOSNL |
Jak S POSN, lecz dla dolnej części ekranu. |
1 |
23692 |
SCR CT |
Zlicza przesunięcia wierszy ekranu w górę: ma zawsze wartość o 1 większą od liczby przesunięć, które zostaną wykonane przed zatrzymaniem z napisem scroll? Jeśli będziesz tu ciągle wstawiał wartość większą od 1 (powiedzmy 255), to ekran będzie się przewijał i przewijał bez pytanie cię o zgodę. |
1 |
23693 |
ATTR P |
Stałe, bieżące kolory, itp. (ustawione przez polecenia sterujące kolorami). |
1 |
23694 |
MASK P |
Używane przy kolorach przezroczystych, itp. Każdy bit ustawiony na 1 oznacza, że odpowiadający mu atrybut nie będzie brany z ATTR P, lecz z tego, co jest aktualnie na ekranie. |
N1 |
23695 |
ATTR T |
Tymczasowe, bieżące kolory, itp. (ustawione przez elementy kolorów w poleceniach PRINT, DRAW itd.) |
N1 |
23696 |
MASK T |
Jak MASK P, lecz tymczasowe. |
1 |
23697 |
P FLAG |
Dalsze znaczniki. |
N30 |
23698 |
MEMBOT |
Obszar pamięci kalkulatora; używany do przechowywania liczb, których nie można wygodnie umieścić na stosie kalkulatora. |
2 |
23728 |
NMIADD |
To jest adres adresu przerwania NMI dostarczony przez użytkownika, który jest odczytywany przez standardowy program w ROM, gdy urządzenie zewnętrzne aktywuje przerwania NMI. Prawdopodobnie celowo wyłączony, aby w efekcie spowodować reset, jeśli obie komórki zawierają 0, lecz nic nie robić, gdy zmienna zawiera wartość różną od zera. Interface 1 o numerze seryjnym większym od 87315 inicjuje te komórki na 0 i 80, aby pozwolić kanałowi "T" RS232 używać zmiennej długości wiersza. 23728 jest bieżącą pozycją druku, a 23729 szerokością wiersza — standardowo 80. |
2 |
23730 |
RAMTOP |
Adres ostatniego bajtu obszaru pamięci dla systemu BASIC. |
2 |
23732 |
P RAMT |
Adres ostatniego bajtu fizycznej pamięci RAM. |
Ten program wyświetli ci 22 pierwsze bajty obszaru zmiennych języka BASIC:
10 FOR n=0 TO 21 20 PRINT PEEK (PEEK 23627+256*PEEK 23628+n) 30 NEXT n |
Postaraj się odszukać zmienną sterującą n. Teraz zmień wiersz 20 na:
20 PRINT PEEK (23755+n) |
Teraz otrzymasz pierwsze 22 bajty obszaru programu. Porównaj je z programem w pamięci komputera.
Zespół Przedmiotowy Chemii-Fizyki-Informatyki w I Liceum Ogólnokształcącym im. Kazimierza Brodzińskiego w Tarnowie ul. Piłsudskiego 4 ©2024 mgr Jerzy Wałaszek |
Materiały tylko do użytku dydaktycznego. Ich kopiowanie i powielanie jest dozwolone
pod warunkiem podania źródła oraz niepobierania za to pieniędzy.
Pytania proszę przesyłać na adres email:
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Jeśli nie chcesz ich otrzymywać, zablokuj je w swojej przeglądarce.
Informacje dodatkowe.