Test instalacji Dev-C++

Powrót do spisu treści

Tematy spokrewnione:

Instalacja Dev-C++

Instalacja biblioteki SDL dla Dev-C++

Test Instalacji biblioteki SDL dla Dev-C++

Instalacja Microsoft Visual C++ 2008 Express Edition - rozwiązanie alternatywne


obrazek

W poprzednim rozdziale podaliśmy bardzo dokładne wskazówki instalacji pakietu Dev-C++. W sumie ograniczają się one do rozumnego wyboru dostępnych opcji. Zakładamy zatem, iż zainstalowałeś Dev-C++ zgodnie z opisem w katalogu C:\Dev-Cpp. Przed przystąpieniem do pracy z tym środowiskiem powinieneś teraz odpowiednio przygotować swój dysk. Jest to oczywiste, ale piszę o tym, ponieważ widziałem już niejeden bałagan na dysku "programisty" - horror!

Podstawowa zasada brzmi:

każdy nowy projekt tworzymy w OSOBNYM KATALOGU.

Jeśli nie będziesz się do niej stosował, to bardzo szybko projekty ci się wymieszają i nic nie będziesz mógł znaleźć - nie mówiąc już o trudnych do wykrycia współzależnościach w różnych wersjach plików. A można tego w bardzo prosty sposób uniknąć.

Przygotowanie miejsca na projekty

Na pasku zadań u dołu ekranu kliknij w przycisk Start i z rozwijanego menu wybierz opcję Mój komputer (w niektórych konfiguracjach Windows musisz kliknąć ikonę Mój Komputer, która znajduje się na pulpicie). W okienku dialogowym wyszukaj dysk lokalny C: (lub dysk, na którym dokonałeś instalacji Dev-C++).

obrazek

Kliknij dwukrotnie myszką ikonę dysku lokalnego C:. Spowoduje to otwarcie okienka zawartości dysku:

obrazek

W oknie wyszukujesz katalog Dev-Cpp i klikasz go dwukrotnie. W oknie pokaże się zawartość katalogu Dev-Cpp, która powinna być następująca:

obrazek

Wskaż myszką puste miejsce w katalogu i kliknij prawym przyciskiem. Z menu kontekstowego, które się rozwinie wybierz opcję Nowy, a następnie Folder. We wskazanym miejscu pojawi się ikona nowego katalogu. Jako nazwę wpisz Prj. W katalogu Prj będziesz właśnie tworzył projekty - każdy w osobnym folderze, które będą numerowane kolejno 001, 002...

Po tej operacji możesz zamknąć okno plików. Nie będzie już potrzebne.

Testowy projekt aplikacji konsoli

Aplikacja konsoli jest aplikacją, która pracuje w trybie znakowym (ang. character mode). Aby zrozumieć tryb konsoli, musimy się cofnąć do początków ery komputerów osobistych. Pierwsze karty sterujące monitorami potrafiły wyświetlać tylko znaki. Ponieważ komputery używano głównie do różnych prac biurowych, tryb tekstowy był zupełnie wystarczający. Praca w trybie znakowym ogranicza znacznie ilość generowanej w programie informacji - aby wyświetlić literkę, wystarczyło przesłać do karty 8 bitowy kod ASCII. Na podstawie tego kodu karta sama tworzyła odpowiedni znak na ekranie monitora.

obrazek

 

Ekran monitora podzielony był na 25 wierszy po 80 kolumn. Na każdej pozycji można było umieścić jedną literkę z ograniczonego zestawu znaków. Z punktu widzenia aplikacji sterowanie takim wyświetlaczem było bardzo proste. Wystarczyło obliczyć pozycję znaku w matrycy obrazowej i wpisać tam kod ASCII literki oraz tzw. atrybuty - czyli informację o kolorze tła i kolorze znaku. Co więcej, każdy komputer IBM-PC posiadał systemowe procedury zapisu do ekranu tekstowego, zatem program wykorzystujący te procedury dostarczał jedynie kolejnych kodów znaków, które miały być wyświetlone.

Tryb konsoli jest wciąż bardzo użyteczny. Przede wszystkim program jest bardzo szybki, gdyż nie musi obsługiwać grafiki. Zapisu i odczytu z konsoli można dokonywać w prosty sposób przy pomocy strumieni cout i cin dostarczanych przez bibliotekę stl. Wiele programów działa tylko w trybie konsoli - np. wszystkie programy olimpijskie, programy narzędziowe - sam kompilator MingW32 jest aplikacją konsoli, a IDE Dev-C++ po prostu przechwytuje generowane przez niego komunikaty i wyświetla ich treść w odpowiednim okienku graficznym.

Aplikacja konsoli potrafi pracować bez obecności graficznego systemu Windows, np. w wierszu poleceń trybu awaryjnego. System operacyjny DOS pracował w trybie znakowym - przez wiele lat pracowałem w tym systemie i nie powiem, aby było to złe - np. mój pierwszy komputer IBM-PC po włączeniu był zupełnie gotowy do pracy w 2 sekundy, a teraz...

Większość współczesnych kompilatorów C++ potrafi generować kod aplikacji konsoli. Tak jest również z systemem Dev-Cpp. Poniżej podajemy kolejne kroki tworzenia takiej aplikacji.

Uruchom środowisko Dev-C++.

obrazek

Na pasku narzędziowym klikamy ikonę nowego projektu (lewy górny róg na pasku narzędziowym) - możesz również skorzystać z opcji menu Plik → Nowy → Projekt, jednakże jest to droga dłuższa.

obrazek

W efekcie otrzymamy okienko dialogowe wyboru rodzaju projektu, który chcemy utworzyć w Dev-C++:

obrazek

W okienku (zakładka Basic = Podstawowy) wybieramy opcję Console Application, w polu nazwa wpisujemy nazwę dla naszego projektu (taką samą nazwę będzie posiadała wygenerowana aplikacja) - ja wpisałem p001, czyli projekt o numerze porządkowym 001. W przyszłości nie będzie z tym większych problemów, ponieważ nazwę programu można w prosty sposób zmienić za pomocą mechanizmów systemu operacyjnego.

Sprawdź, czy został zaznaczony Proekt C++ (inaczej nie będą działały polecenia języka C++) i kliknij przycisk OK.

Plik projektu musi być zapisany na dysku, dlatego pojawi się okienko dialogowe zapisu na dysk. Wchodzimy do utworzonego wcześniej katalogu Prj. Następnie wewnątrz tego katalogu tworzymy sobie nowy katalog, który nazywamy 001.

obrazek

Wchodzimy do utworzonego katalogu 001 (ważne: w polu Zapisz w: musi się pojawić nazwa naszego katalogu, czyli 001) i klikamy przycisk Zapisz.

obrazek

Po tych czynnościach w edytorze pojawi się szablon tekstu aplikacji konsoli.

obrazek

Zapisujemy go na dysku klikając w ikonę dyskietki na pasku narzędziowym. Możemy pozostawić proponowaną przez IDE nazwę main.cpp.

Szablon otwiera okno konsoli (o ile nie jest już otwarte) i wywołuje polecenie PAUSE systemu operacyjnego, które wyświetla tekst i czeka na dowolny klawisz. Po naciśnięciu klawisza program kończy się i zamyka okno konsoli, jeśli je sam otwierał. W przeciwnym razie okno pozostanie wciąż aktywne po zakończeniu programu.

Teraz możemy skompilować i uruchomić ten szablon. W tym celu kliknij na pasku narzędziowym ikonę kompilacji i uruchomienia:

obrazek

Jeśli wszystko jest w porządku, to tekst programu zostanie skompilowany i utworzona aplikacja będzie uruchomiona. W efekcie na ekranie monitora pojawi się okno konsoli:

obrazek

Pojawienie się tego okienka jest potwierdzeniem poprawnej instalacji Dev-C++. Jeśli nie otrzymasz okna, lecz jakieś komunikaty o błędach, to zastanów się, czy dokładnie wykonałeś wszystkie polecenia.

Aby przejść do dalszej części, w menu wybierz opcję Plik → Zamknij projekt. Do ostatnich projektów zawsze możesz szybko wrócić wybierając z menu opcję Plik → Otwórz ponownie.

Testowy projekt aplikacji Windows

W przeciwieństwie do aplikacji konsoli, aplikacja Win32 współpracuje intensywnie z systemem operacyjnym Windows. Wymaga to od programisty doskonałej znajomości mechanizmów Windows. My będziemy wykorzystywali ten tryb dla projektów SDL, lecz, jak przekonasz się później, nie będziemy wcale wykorzystywali systemu Windows, co znakomicie uprości programowanie. Projekt aplikacji Win32 nie otwiera zbędnego w SDL okna konsoli, dlatego będzie dla nas użyteczny (chociaż w trybie aplikacji konsoli też można zablokować automatyczne otwieranie okna konsoli).

Tworzenie aplikacji Win32 jest bardzo podobne do tworzenia aplikacji konsoli. Uruchamiasz IDE Dev-C++.

obrazek

Na pasku narzędziowym u góry okienka klikasz myszką ikonę nowego projektu:

obrazek

W oknie dialogowym rodzaju projektu wybierasz opcję Windows Application,

obrazek

W polu nazwa wpisujesz p002 i klikasz OK. Przed zapisaniem projektu tworzysz w katalogu Prj nowy folder o nazwie 002, wchodzisz do niego dwukrotnym kliknięciem myszką i dopiero tutaj zapisujesz plik projektu.

obrazek

W polu Zapisz w: powinna znajdować się nazwa 002.

obrazek

Piszę o tym dlatego, iż z doświadczenia wiem, że uczniowie potrafią zapisać projekt w najdziwniejszych miejscach na dysku, a później jest problem typu: gdzie są moje pliki? A przecież wystarczy odrobina myślenia.

Po zapisaniu projektu na dysk w edytorze otrzymamy szablon aplikacji Win32. Tekst programu zapisujemy w katalogu projektowym klikając myszką na dyskietkę umieszczoną na pasku narzędziowym. Pozostawiamy nazwę pliku main.cpp.

obrazek

Programowanie Windows jest skomplikowane - nie przejmuj się, w SDL nie będziemy wcale korzystali z Windows. Szablon programu okienkowego tworzy nową klasę okna i na jej podstawie powstaje puste okno aplikacji. Tekst programu kompilujemy i uruchamiamy klikając myszką ikonę kompilacji i uruchomienia:

obrazek

Jeśli wszystko będzie w porządku, otrzymasz następujące okno graficzne Windows:

obrazek

Pojawienie się tego okienka jest dowodem poprawności instalacji Dev-C++. Jesteś gotowy do zainstalowania biblioteki SDL dla Dev-C++, co opisujemy dokładnie w następnym rozdziale. Jeśli zamiast okienka otrzymasz komunikaty o błędach, to zastanów się, czy postępowałeś zgodnie z naszą instrukcją.


   I Liceum Ogólnokształcące   
im. Kazimierza Brodzińskiego
w Tarnowie

©2024 mgr Jerzy Wałaszek

Dokument ten rozpowszechniany jest zgodnie z zasadami licencji
GNU Free Documentation License.

Pytania proszę przesyłać na adres email: i-lo@eduinf.waw.pl

W artykułach serwisu są używane cookies. Jeśli nie chcesz ich otrzymywać,
zablokuj je w swojej przeglądarce.
Informacje dodatkowe