Prezentowane materiały są przeznaczone dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Autor artykułu: mgr Jerzy Wałaszek, wersja 1.0 |
©2008 mgr
Jerzy Wałaszek |
Uczeń po nauce w gimnazjum najczęściej kojarzy informatykę z nauką budowy i obsługi komputera lub aplikacji. Dzieje się tak dlatego, iż nauczyciele przedmiotu informatyka w gimnazjum najczęściej (z chlubnymi wyjątkami) koncentrują się na nauce obsługi aplikacji MS-Office, tworzeniu stron internetowych, czy rysowaniu obrazków w programie typu MS-Paint. Tematy "informatyczne", takie jak algorytmy, programowanie, są najczęściej pomijane lub traktowane zupełnie powierzchownie.
Zawsze uczniów klasy matematyczno-informatycznej pytam, co wiedzą na temat informatyki i dlaczego wybrali ten kierunek do nauki. Jak dotąd nie otrzymałem jeszcze żadnej sensownej odpowiedzi na postawione pytanie. Wynika z tego smutny wniosek, iż większość uczniów przychodzi na ten kierunek zwabiona prostotą lekcji informatyki w gimnazjach, gdzie zwykle gra się w gry (są wyjątki - dzięki im za to!), siedzi na forach lub surfuje po Internecie. Skutki przebudzenia niektórych z nich są później opłakane - z nerwicami włącznie.
Zatem drogi uczniu licem, zapamiętaj:
Informatyka jest dziedziną naukową, która
zajmuje się teoretycznymi podstawami przetwarzania informacji i
wykonywania obliczeń oraz ich implementacji w postaci programów
komputerowych. Dla Informatyki komputer jest tylko narzędziem realizacji jej głównych celów. Informatykę możemy obrazowo porównać do malarstwa jako sztuki. Komputer zaś to pędzle, farby, płótna. Malarstwo nie zajmuje się badaniem z ilu włosków powinien składać się pędzel, ani jakie składniki posiada farba. |
Komputer nie został odkryty w piramidach. Nie ma potrzeby tworzenia specjalnej dziedziny wiedzy do badania budowy komputera - my wiemy jak jest zbudowany i co jest w środku, bo zbudowali go ludzie, nie kosmici czy starożytni Rzymianie. Informatyka może wskazać nam, jak powinien być zbudowany komputer, aby najlepiej nadawał się do jej celów. Przestrogą nie stosowania się do zaleceń Informatyki może być przykład byłego ZSRR, gdzie zaprojektowano mikroprocesor, w którym brakowało podstawowej (elementarnej) operacji logicznej AND (być może w strukturze procesora operacja AND była zaprojektowana, lecz działała wadliwie i producent po prostu ją zablokował). Oczywiście można się było bez niej obejść, lecz program był bardziej skomplikowany, ponieważ operację AND realizowano za pomocą testowania stanu bitów i skoków warunkowych - makabra.
Obsługa programów jest domeną technologii informacyjnej, która z kolei zajmuje się praktycznym wykorzystaniem metod Informatyki. Jest to inna dziedzina (a tym właśnie zajmują się gimnazja pod hasłem informatyka). Technologia informacyjna, nauczana na właściwym poziomie, jest również przedmiotem trudnym i wymagającym. Przekonał się o tym każdy, kto zdawał międzynarodowy egzamin komputerowego prawa jazdy. Pod technologię informacyjną podpadają tematy obsługi aplikacji MS-Office (Word, Excel, Access, PowerPoint, Frontpage), tworzenie grafiki (CorelDraw, Photoshop, Flash) oraz tematy związane z sieciami komputerowymi (budowa sieci, protokoły transmisyjne, kryptologia) itp.
Proszę zapoznać się z następującymi tekstami z naszego Serwisu Edukacyjnego:
Jednostki
informacji
Czym jest bit
Kodowanie informacji za
pomocą bitów
Wnioski są następujące:
Informacja jest tworem niematerialnym i abstrakcyjnym
W świecie rzeczywistym informację reprezentujemy za pomocą symboli, które materialnie istnieją. Symbolom nadajemy odpowiednie znaczenia i przy ich pomocy możemy kodować informację.
Symbol sam z siebie nie jest informacją, którą reprezentuje - w przeciwnym razie na Ziemi nie byłoby tylu różnych języków.
Bit jest symbolem, który może występować w dwóch różnych postaciach.
Jeden bit pozwala przekazać dwie różne informacje.
Bity możemy łączyć w grupy zwane kodem binarnym. Słowa kodu binarnego są symbolami, którym nadajemy znaczenia.
Do n-bitowych słówek binarnych możemy przypisać 2n różnych informacji.
Bity przyjęto za podstawę kodowania informacji w systemach komputerowych ze względu na prostotę ich technicznej realizacji przy pomocy układów elektronicznych.
I Liceum Ogólnokształcące |
Pytania proszę przesyłać na adres email: i-lo@eduinf.waw.pl
W artykułach serwisu są używane cookies. Jeśli nie chcesz ich otrzymywać,
zablokuj je w swojej przeglądarce.
Informacje dodatkowe