Serwis Edukacyjny w I-LO w Tarnowie ![]() Materiały dla uczniów liceum |
Wyjście Spis treści Wstecz Dalej
Autor artykułu: mgr Jerzy Wałaszek |
©2023 mgr Jerzy Wałaszek
|
SPIS TREŚCI |
|
Podrozdziały |
Aby zrozumieć zasadę metody Monte Carlo wyobraźcie sobie, iż chcecie wyznaczyć pole koła wpisanego w kwadrat o boku równym 2 (pole to co do wartości jest równe liczbie pi, ale na razie udajmy, że o tym nie wiemy). W tym celu wyznaczamy wewnątrz kwadratu dużo losowych punktów. Następnie zliczamy te punkty, które wpadają do wnętrza koła. Pole koła jest w przybliżeniu równe:
![]() |
- pole koła |
![]() |
- pole kwadratu |
![]() |
- liczba punktów w kole |
![]() |
- liczba wszystkich punktów |
Przykład:
Oto odpowiedni skrypt JavaScript symulujący obliczanie powierzchni koła dla podanego przykładu:
JavaScript |
<html> <head> <title>Wyznaczanie liczby PI metodą Monte Carlo</title> </head> <body> <script language="javascript"> //*************************************** //** Przykładowa aplikacja obliczająca ** //** pole koła wpisanego w kwadrat ** //** za pomocą metody Monte Carlo ** //**-----------------------------------** //** (C)2004 mgr Jerzy Wałaszek I LO ** //*************************************** function js_p() { var n = parseInt(document.frm_pi.inp_n.value); var nk,s,x,y,i; if(isNaN(n) || (n < 2)) s = "<font color=red><b>Popraw dane</b></font>"; else { nk = 0; for(i = 1; i <= n; i ++) { x = Math.random() * 2; y = Math.random() * 2; if(Math.sqrt((x-1)*(x-1) + (y-1)*(y-1)) <= 1) nk++; }; s = 4 * nk / n; s = Math.round(s * 100000) / 100000; }; document.getElementById("pole").innerHTML = s; } </script> <form method="POST" name="frm_pi" style="border: 2px solid #FFCC66; padding-left: 4px; padding-right: 4px; padding-top: 1px; padding-bottom: 1px; background-color: #FFFFCC"> <h3 style="text-align: center"> Obliczanie pola koła wpisanego w kwadrat o boku 2<br> za pomocą metody Monte Carlo </h3> <hr> <p style="text-align: center"> (C)2004 mgr Jerzy Wałaszek I LO w Tarnowie </p> <p style="text-align: center"> Podaj liczbę punktów do wygenerowania = <input type="text" name="inp_n" size="20" value="10000"> </p> <p style="text-align: center"> <input onclick="js_p();" type="button" value="Oblicz pole koła" name="B1"> </p> <p style="text-align: center"> Pole koła wynosi : <span id="pole">...</span> </p> </form> </body> </html> |
Oczywiście wynik jest bliski liczbie
Wzór ten jest podstawą wyznaczania wartości całki oznaczonej za pomocą metody Monte Carlo, czyli losowania punktów. Zasada jest następująca:
Dla danej funkcji f(x),
której całkę oznaczoną chcemy obliczyć w przedziale całkowania
[
Otrzymany wzór ma kilka wad. Na przykład w ogólnym przypadku trudno wyznaczyć wysokość h. Również kłopoty pojawiają się, gdy funkcja zmienia znak w przedziale całkowania. Dlatego częściej jako metodę Monte Carlo przyjmuje się metodę, która wyznacza średnią z wartości funkcji w przedziale całkowania na podstawie serii losowo wybranych współrzędnych x. Następnie średnia ta jest mnożona przez długość przedziału całkowania i otrzymujemy przybliżoną wartość całki oznaczonej. Wzór ma następującą postać:
xlos jest wartością pseudolosową
zmiennoprzecinkową z przedziału
[
Język | Instrukcja |
---|---|
Pascal |
xlos := xp + random * (xk - xp); |
C++ |
xlos = xp + (double)rand()/(double)(RAND_MAX+1) * (xk - xp); |
Basic |
xlos = xp + rnd(1) * (xk - xp) |
JavaScript |
xlos = xp + Math.random() * (xk - xp) |
xp | - początek przedziału całkowania, xp ∈ R |
xk | - koniec przedziału całkowania, xk ∈ R |
n | - liczba punktów podziałowych, n ∈ N |
f (x) | - funkcja rzeczywista, której całkę liczymy |
s | - przybliżona wartość całki oznaczonej funkcji f (x) w przedziale [xp,xk], s ∈ R |
dx | - odległość między dwoma sąsiednimi punktami podziałowymi, dx ∈ R |
i | - licznik punktów podziałowych, i ∈ N |
xlos | - punkt wybrany losowo z przedziału całkowania, xlos ∈ R |
K01: | s ← 0; dx ← xk - xp |
K02: | Dla i = 1,2,...,n : wykonuj kroki K03...K04 |
K03: | xlos ← liczba losowa z [xp,xk] |
K04: | s ← s + f (xlos) |
K05: | ![]() |
K08: | Zakończ |
Obliczenia rozpoczynamy od pobrania informacji o przedziale całkowania oraz o ilości punktów losowych, które należy wygenerować w celu obliczenia wartości średniej funkcji w tym przedziale. Dokładność metody rośnie wraz ze wzrostem n.
W zmiennej s będziemy obliczać sumy wartości funkcji. Zmienna ta posłuży później do wyliczenia średniej oraz samej całki oznaczonej. Na początku obliczeń ustawiamy ją na 0. W zmiennej dx zapamiętujemy szerokość przedziału całkowania. Wartość ta jest wykorzystywana zwykle przy generacji liczby losowej oraz na końcu przy obliczeniu wartości całki.
Rozpoczynamy pętlę iteracyjną kontrolowaną przez zmienną
i. Pętla ta wykona się n-razy.
Wewnątrz pętli generujemy liczbę pseudolosową
W przedziale [
C++//**************************************************** //** Obliczanie całki oznaczonej metodą Monte Carlo ** //** ---------------------------------------------- ** //** (C)2004 mgr Jerzy Wałaszek I LO w Tarnowie ** //**************************************************** #include <iomanip> #include <iostream> #include <cstdlib> #include <time.h> using namespace std; //******************************* //** Tutaj definiujemy funkcję ** //******************************* double f(double x) { return(x * x + 2 * x); } //******************** //** Program główny ** //******************** int main() { const int N = 10000; //liczba punktów losowych double xp,xk,s,dx; int i; cout << setprecision(3) // 3 cyfry po przecinku << fixed; // format stałoprzecinkowy cout << "Obliczanie calki oznaczonej\n" " Metoda Monte Carlo\n" "---------------------------\n" "(C)2004 mgr J.Walaszek I LO\n\n" "f(x) = x * x + 2 * x\n\n" "Podaj poczatek przedzialu calkowania\n\n" "xp = "; cin >> xp; cout << "\nPodaj koniec przedzialu calkowania\n\n" "xk = "; cin >> xk; cout << endl; srand(time(NULL)); s = 0; dx = xk - xp; for(i = 1; i <= N; i++) s += f(xp+((double)rand()/(double)(RAND_MAX+1)*dx)); s = dx * s / N; cout << "Wartosc calki wynosi : " << setw(8) << s << endl << endl; system("pause"); return 0; } |
Pascal//**************************************************** //** Obliczanie całki oznaczonej metodą Monte Carlo ** //** ---------------------------------------------- ** //** (C)2004 mgr Jerzy Wałaszek I LO w Tarnowie ** //**************************************************** program int_montecarlo; //******************************* //** Tutaj definiujemy funkcję ** //******************************* function f(x : double) : double; begin f := x * x + 2 * x; end; //******************** //** Program główny ** //******************** const N = 10000; //liczba punktów losowych var xp,xk,s,dx : double; i : integer; begin writeln('Obliczanie calki oznaczonej'); writeln(' Metoda Monte Carlo'); writeln('---------------------------'); writeln('(C)2004 mgr J.Walaszek I LO'); writeln; writeln('f(x) = x * x + 2 * x'); writeln; writeln('Podaj poczatek przedzialu calkowania'); writeln; write('xp = '); readln(xp); writeln; writeln('Podaj koniec przedzialu calkowania'); writeln; write('xk = '); readln(xk); writeln; randomize; //inicjujemy generator liczb pseudolosowych s := 0; dx := xk - xp; for i := 1 to N do s := s + f(xp + random * dx); s := dx * s / N; writeln('Wartosc calki wynosi : ',s:8:3); writeln; writeln('Nacisnij klawisz Enter...'); readln; end. |
Basic'**************************************************** '** Obliczanie całki oznaczonej metodą Monte Carlo ** '** ---------------------------------------------- ** '** (C)2004 mgr Jerzy Wałaszek I LO w Tarnowie ** '**************************************************** Declare Function f(x as Double) As Double '******************** '** Program główny ** '******************** const N = 10000 'liczba punktów losowych Dim As Double xp,xk,s,dx Dim As Integer i Print "Obliczanie calki oznaczonej" Print "za pomoca metody Monte Carlo" Print "----------------------------" Print "(C)2004 mgr J.Walaszek I LO" Print Print "f(x) = x * x + 2 * x" Print Print "Podaj poczatek przedzialu calkowania" Print input "xp = ", xp Print Print "Podaj koniec przedzialu calkowania" Print Input "xk = ", xk Print Randomize s = 0 dx = xk - xp For i = 1 To N : s += f(xp + Rnd() * dx) : Next s *= dx / N print Using "Wartosc calki wynosi : #####.###";s Print Print "Nacisnij klawisz Enter..." Sleep End '******************************* '** Tutaj definiujemy funkcję ** '******************************* function f(x as Double) As Double f = x * x + 2 * x End Function |
JavaScript<html> <head> <title>Całkowanie numeryczne metodą Monte Carlo</title> </head> <body> <script language="JavaScript"> //**************************************************** //** Obliczanie całki oznaczonej metodą Monte Carlo ** //** ---------------------------------------------- ** //** (C)2004 mgr Jerzy Wałaszek I LO w Tarnowie ** //**************************************************** //******************************* //** Tutaj definiujemy funkcję ** //******************************* function f(x) { return(x * x + 2 * x); } function js_montecarlo() { var N = 10000; //liczba punktów losowych var xp,xk,s,dx,i,t; xp = parseFloat(document.frm_montecarlo.xp_inp.value); xk = parseFloat(document.frm_montecarlo.xk_inp.value); if(isNaN(xp) || isNaN(xk)) t = "<font color=red><b>Popraw dane wejściowe!</b></font>"; else { s = 0; dx = xk - xp; for(i = 1; i <= N; i++) s += f(xp + Math.random() * dx); s = dx * s / N; t = Math.floor(s * 1000) / 1000; }; document.getElementById("t_out").innerHTML = t; } </script> <form method="POST" name="frm_montecarlo" style="border: 2px solid #FF9900; padding-left: 4px; padding-right: 4px; padding-top: 1px; padding-bottom: 1px; background-color: #FFFFCC"> <h2 style="text-align: center"> Obliczanie całki oznaczonej<br> za pomocą metody Monte Carlo </h2> <hr> <p style="text-align: center"> (C)2004 mgr Jerzy Wałaszek I LO w Tarnowie </p> <p style="text-align: center"> Całkowana funkcja: </p> <p style="text-align: center"> <i>f(x) = x<sup>2</sup> + 2x</i> </p> <p style="text-align: center"> Tutaj określ przedział całkowania </p> <p style="text-align: center"> Początek <i>x<sub>p</sub></i> = <input type="text" name="xp_inp" size="20" value="0"> i koniec <i>x<sub>k</sub> </i>= <input type="text" name="xk_inp" size="20" value="1"> </p> <p style="text-align: center"> <input onclick="js_montecarlo();" type="button" value="Oblicz całkę" name="B1"> </p> <p style="text-align: center"> Wartość całki wynosi </p> <p id="t_out" style="text-align: center">...</p> </form> </body> </html> |
Wynik: |
Obliczanie całki
oznaczonej za pomocą metody Simpsona ---------------------------- (C)2006 mgr J.Wałaszek I LO f(x) = x * x + 2 * x Podaj początek przedziału całkowania xp = 0 Podaj koniec przedziału całkowania xk = 1 Wartość całki wynosi : 1,333 KONIEC. Naciśnij dowolny klawisz... |
![]() |
Zespół Przedmiotowy Chemii-Fizyki-Informatyki w I Liceum Ogólnokształcącym im. Kazimierza Brodzińskiego w Tarnowie ul. Piłsudskiego 4 ©2023 mgr Jerzy Wałaszek |
Materiały tylko do użytku dydaktycznego. Ich kopiowanie i powielanie jest dozwolone
pod warunkiem podania źródła oraz niepobierania za to pieniędzy.
Pytania proszę przesyłać na adres email: i-lo@eduinf.waw.pl
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Jeśli nie chcesz ich otrzymywać, zablokuj je w swojej przeglądarce.
Informacje dodatkowe.