Serwis Edukacyjny w I-LO w Tarnowie Materiały dla uczniów liceum |
Wyjście Spis treści Wstecz Dalej
Autor artykułu: mgr Jerzy Wałaszek |
©2024 mgr Jerzy Wałaszek |
prawda | = true | = 1 |
fałsz | = false | = 0 |
// Wartości logiczne //------------------ #include <iostream> using namespace std; int main() { cout << "false = " << false << endl << "true = " << true << endl; return 0; } |
Oczywiście zamiast true można stosować 1, a zamiast false 0 - jednakże posługiwanie się tymi stałymi zwiększa znacznie czytelność programu.
Wyrażenie logiczne (ang. logical expresion) jest wyrażeniem, które może przyjmować tylko wartości logiczne true lub false. Tego typu wyrażenia powstają z operatorami porównań.
Operator | Nazwa | Przykład |
---|---|---|
== | równe | a == 15 |
!= | różne | a != b |
< | mniejsze | a < 15 |
<= | mniejsze lub równe | b + 5 <= a |
> | większe | a + 15 > c |
>= | większe lub równe | a >= b + c |
// Operatory porównań //--------------------------- #include <iostream> using namespace std; int main() { int a = 4; cout << (a == 4) << endl << (a == 3) << endl; return 0; } |
// Operatory porównań //--------------------------- #include <iostream> using namespace std; int main() { int a = 4; cout << (a != 4) << endl << (a != 3) << endl; return 0; } |
// Operatory porównań //--------------------------- #include <iostream> using namespace std; int main() { int a = 4; cout << (a < 5) << endl << (a < 3) << endl; return 0; } |
// Operatory porównań //--------------------------- #include <iostream> using namespace std; int main() { int a = 4; cout << (a >= 5) << endl << (a >= 3) << endl; return 0; } |
W języku C++ każde wyrażenie arytmetyczne może zostać potraktowane jako logiczne: jeśli wyrażenie ma wartość różną od zera (dodatnią lub ujemną), to jest traktowane jako prawdziwe, a jeśli ma wartość równą zero, to jest traktowane jako fałszywe. Takie podejście znacznie ułatwia programowanie.
if(warunek) instrukcja1; else
instrukcja2
;
if - jest słowem kluczowym języka C++ oznaczającym instrukcję warunkową
warunek - jest wyrażeniem logicznym lub arytmetycznym, które zostaje obliczone przez instrukcję if i którego wartość decyduje o sposobie wykonania następnych instrukcji.
instrukcja1 - jest dowolną instrukcją języka C++, która zostanie wykonana przez program tylko wtedy, gdy warunek będzie miał wartość logiczną true (lub różną od zera). Jeśli warunek ma wartość false (lub zerową), to instrukcja1 zostanie całkowicie pominięta.
else - słowo kluczowe języka C++, składnik instrukcji warunkowej if.
instrukcja2 - jest dowolną instrukcją języka C++, która zostanie wykonana tylko wtedy, gdy warunek będzie miał wartość false (lub zero). Jeśli warunek ma wartość true (lub różną od zera), to instrukcja2 zostanie całkowicie pominięta.
Zwróć uwagę, że zawsze wykonywana jest tylko jedna z instrukcji zawartych w instrukcji warunkowej if. Ta własność pozwala komputerowi działać logicznie, dostosowywać operację do zastanych warunków. To dzięki niej programy są "inteligentne".
// Znajdowanie większej z dwóch liczb //----------------------------------- #include <iostream> using namespace std; int main() { int a,b; cin >> a >> b; cout << "Z dwóch liczb " << a << " i " << b << " większą jest liczba "; if(a > b) cout << a; else cout << b; cout << endl; return 0; } |
// Badanie parzystości liczby //--------------------------- #include <iostream> using namespace std; int main() { int a; cin >> a; cout << "Liczba " << a << " jest "; if(a % 2) cout << "nieparzysta"; else cout << "parzysta"; cout << endl; return 0; } |
// Badanie znaku liczby //--------------------- #include <iostream> using namespace std; int main() { int a; cin >> a; cout << "Liczba " << a << " jest "; if(a > 0) cout << "dodatnia"; else if(a == 0) cout << "równa zero"; else cout << "ujemna"; cout << endl; return 0; } |
Często zdarza się tak, iż w instrukcji warunkowej potrzebna nam jest tylko instrukcja1. W takim przypadku fragment z else można pominąć.
if(warunek) instrukcja
;
instrukcja
jest wykonywana tylko wtedy, gdy
warunek jest prawdziwy. Gdy warunek ma wartość false,
to
instrukcja
zostaje pominięta.
// Obliczanie wartości bezwzględnej //--------------------------------- #include <iostream> using namespace std; int main() { int a; cin >> a; if(a < 0) a = -a; cout << a << endl; return 0; } |
// Wyszukiwanie największej liczby z trzech //----------------------------------------- #include <iostream> using namespace std; int main() { int a,b,c,x; cin >> a >> b >> c; x = a; if(b > x) x = b; if(c > x) x = c; cout << x << endl; return 0; } |
Jeśli w ramach instrukcji warunkowej if chcemy wykonać nie pojedynczą instrukcję ale kilka instrukcji, to stosujemy tzw. instrukcję blokową - dowolny ciąg instrukcji ujęty w klamerki. Po klamerkach nie musimy już wstawiać średników:
if(warunek)
{
ciąg
instrukcji wykonywany, gdy
warunek ma wartość true
}
else
{
ciąg instrukcji wykonywanych, gdy
warunek ma wartość false
}
Przykładowy program wykorzystuje prosty algorytm zamieniający nawzajem zawartości dwóch zmiennych. Operacje takie są wykonywane przy porządkowaniu różnych zbiorów. Wymagają one dodatkowej zmiennej pomocniczej, w której umieszczamy chwilowo zawartość jednej ze zmiennych. Postaraj się zrozumieć i zapamiętać ten schemat, ponieważ będziesz go wielokrotnie wykorzystywał w przyszłości:
Operacja zamiany zawartości składa się z trzech instrukcji przypisania:
X = A; // Zapamiętujemy zawartość zmiennej A w X A = B; // Do A przepisujemy zawartość zmiennej B B = X; // Do B przepisujemy zapamiętaną w X zawartość zmiennej A
// Porządkowanie dwóch liczb //-------------------------- #include <iostream> using namespace std; int main() { int a,b,x; cin >> a >> b; if(a > b) { x = a; a = b; b = x; } cout << a << " " << b << endl; return 0; } |
++
- zwiększa zawartość zmiennej o 1
--
- zmniejsza zawartość zmiennej o 1
Operatory te można stosować na dwa sposoby:
++ zmienna
lub
zmienna ++
-- zmienna
lub
zmienna --
Jeśli operacja zwiększania zmiennej jest samodzielną instrukcją, to nie ma znaczenia, który z tych sposobów użyjemy. Poniższe dwa programy dają identyczne wyniki:
// Modyfikacja zmiennej //--------------------- #include <iostream> using namespace std; int main() { int a = 125, b = 30; ++a; --b; cout << a << " " << b << endl; return 0; } |
// Modyfikacja zmiennej //--------------------- #include <iostream> using namespace std; int main() { int a = 125, b = 30; a++; b--; cout << a << " " << b << endl; return 0; } |
W obu programach tworzone są dwie zmienne a i b. Zmiennej a nadajemy wartość 125, a zmiennej b 30. Następnie program zwiększa zawartość zmiennej a o 1 do 126, a zawartość zmiennej b zmniejsza o 1 do 29. Na koniec zawartości zmiennych są kolejno wyświetlane i otrzymujemy liczby 126 i 29. W pierwszym programie operatory ++ i -- stosujemy przed zmiennymi, a w drugim po zmiennych.
Jeśli operator zwiększania ++ lub zmniejszania -- zastosujemy do zmiennej użytej w wyrażeniu, to bardzo istotne jest, którą z form wybierzemy:
++ zmienna, -- zmienna
: najpierw modyfikuje zawartość
zmiennej, a następnie wynik jest używany do obliczeń w wyrażeniuzmienna ++, zmienna --
: w wyrażeniu stosowana jest bieżąca
zawartość zmiennej, a następnie po wyliczeniu wyrażenia zmienna jest
modyfikowana.Przykład:
Poniższe dwa programy dają różne wyniki:
// Modyfikacja zmiennej //--------------------- #include <iostream> using namespace std; int main() { int a = 125, b = 30,c,d; c = ++a; d = --b; cout << a << " " << b << " " << c << " " << d << endl; return 0; } |
// Modyfikacja zmiennej //--------------------- #include <iostream> using namespace std; int main() { int a = 125, b = 30,c,d; c = a++; d = b--; cout << a << " " << b << " " << c << " " << d << endl; return 0; } |
Oprócz zwiększania lub zmniejszania zawartości zmiennej o 1 język C++ posiada bogaty zestaw operatorów modyfikacji. Ich cechą charakterystyczną jest występowanie znaku operacji wraz ze znakiem =. Składnia jest następująca:
zmienna operacja= wyrażenie;
Tak zapisane polecenie odpowiada ponizszemuj:
zmienna = zmienna operacja wyrażenie.
Komputer wylicza wartość wyrażenia, po czym wykonuje operację opisaną operatorem na zmiennej i na wyniku wyrażenia. Wynik tej operacji umieszczany jest z powrotem w zmiennej i w ten sposób zmienna jest modyfikowana.
// Modyfikacja zmiennej //--------------------- #include <iostream> using namespace std; int main() { setlocale(LC_ALL,""); int a = 5; cout << "Przed modyfikacją: " << a << endl; // Do zmiennej a dodajemy 15 a += 15; cout << "Po modyfikacji : " << a << endl << endl; return 0; } |
Oto lista operatorów modyfikacji z poznanymi operatorami arytmetycznymi:
+= |
Dodaje do zmiennej | a += 5; |
-= |
Odejmuje od zmiennej | b -= c; |
*= |
Mnoży zmienną | d *= 4; |
/= |
Dzieli zmienną | e /= f; |
Napisać program, który odczyta 3 liczby całkowite różne od 0 i 1 i sprawdzi, czy jedna z nich jest iloczynem dwóch pozostałych. Jeśli tak, to należy wypisać ten iloczyn.
Na przykład dla danych:
2 8 4
Program ma wypisać
2 * 4 = 8
Zadanie 2
Trójka pitagorejska jest to trójka liczb a, b i c, które spełniają równanie Pitagorasa:
lub
lub
Napisz program, który odczyta 3 liczby całkowite, a następnie sprawdzi, czy tworzą one trójkę pitagorejską. Jeśli tak, to program ma wypisać napis "TRÓJKA PITAGOREJSKA". Jeśli nie, to program nic nie wypisuje.
Zadanie 3
Napisz program, który wczyta 4 liczby całkowite, a następnie wypisze w osobnych wierszach wszystkie pary liczb równych.
Na przykład dla danych:
3 1 1 3
Program ma wypisać:
3 3
1 1
Kolejność tych par jest dowolna. Uwaga: jeśli liczby a i b są równe, to powinieneś wypisać tylko parę a i b, pary b i a już nie wypisuj, bo to jest ta sama para liczb. Musisz przemyśleć i odpowiednio zorganizować sprawdzanie warunków w twoim programie.
Zadanie 4
Napisz program, który wczyta 3 liczby całkowite, a następnie sprawdzi, czy jedna z nich nie jest różnicą dwóch pozostałych. Jeśli tak, to program ma wypisać tę różnicę.
Na przykład dla danych
2 1 1
Program ma wypisać:
2 - 1 = 1
2 - 1 = 1
Zadanie 5
Napisz program, który wczyta 5 liczb całkowitych, a następnie wypisze te z nich, które są parzyste.
Na przykład dla danych
7 88 13 10 6
Program ma wypisać:
PARZYSTE: 88 10 6
Zespół Przedmiotowy Chemii-Fizyki-Informatyki w I Liceum Ogólnokształcącym im. Kazimierza Brodzińskiego w Tarnowie ul. Piłsudskiego 4 ©2024 mgr Jerzy Wałaszek |
Materiały tylko do użytku dydaktycznego. Ich kopiowanie i powielanie jest dozwolone
pod warunkiem podania źródła oraz niepobierania za to pieniędzy.
Pytania proszę przesyłać na adres email:
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Jeśli nie chcesz ich otrzymywać, zablokuj je w swojej przeglądarce.
Informacje dodatkowe.