Serwis Edukacyjny
w I-LO w Tarnowie
obrazek

Materiały dla uczniów liceum

  Wyjście       Spis treści       Wstecz       Dalej  

Autor artykułu: mgr Jerzy Wałaszek

©2024 mgr Jerzy Wałaszek
I LO w Tarnowie

obrazek

Materiały dla klasy II

Korespondencja seryjna

SPIS TREŚCI

Co to jest korespondencja seryjna?

Jednym z celów pakietu biurowego jest automatyzacja żmudnych zadań. Wyobraźmy sobie sytuację, iż prowadzisz firmę i posiadasz wielu klientów, do których co pewien czas musisz wysyłać listy, np. niech twoja firma zajmuje się sprzedażą różnych artykułów, a w listach do klientów chcesz umieszczać ich dane adresowe oraz informację o wysokości zakupów w twojej firmie. Zadanie to wymaga przygotowania dla każdego klienta osobnego listu, np. o takiej postaci:

Tarnów, 2020.11.14

Adres:
Kowalski Jan
Zamkowa 15/6A
33-100 Tarnów

Szanowny kliencie

Informujemy, że zakupy Pana/Pani w naszej firmie w okresie od 2020.03.01
do 2020.04.12 osiągnęły sumę łączną 1546 zł.

Z poważaniem

Prezes
Krzysztof Karwowski

Jeśli klientów jest dużo, to przygotowanie takich listów staje się bardzo pracochłonne. Mechanizm korespondencji seryjnej rozwiązuje ten problem. Polega to na tym, iż przygotowujemy tabelę z danymi. Możemy to zrobić w arkuszu kalkulacyjnym. W tabeli jest tyle danych, ile różnych informacji chcemy umieszczać w liście do klienta. Informacje te będą się znajdowały w osobnych kolumnach. Pierwszy wiersz każdej kolumny jest jej nazwą.

W kolejnych wierszach umieszczamy dane związane z klientami:

Arkusz zapisujemy na dysku, np. pod nazwą klienci.ods.

Teraz otwieramy w Libreoffice procesor tekstu Writer.

Aby móc utworzyć listy dla naszych klientów musimy najpierw poinformować procesor tekstu, skąd ma pobierać do nich dane i do czego te dane posłużą. W tym celu naciskamy kombinację klawiszy Ctrl+ F2 lub z paska u góry okienka na zakładce Wstaw wybieramy element Pole → Więcej pól...

Ukaże się okienko dialogowe Pola. W okienku tym wybieramy zakładkę Baza danych, a jako typ zaznaczamy Pole listu seryjnego:

Teraz musimy wybrać plik z danymi dla listów seryjnych. Kliknij przycisk Przeglądaj... i wybierz plik arkusza kalkulacyjnego klienci.ods. W polu Wybór bazy danych pojawi się nasz arkusz (możesz go rozwijać klikając w +):

Nie zamykaj tego okienka, gdyż posłuży nam do tworzenia szablonu listu. Kliknij w okienko procesora tekstu i wpisz pierwszy wiersz z datą (wiersz dosuwasz do prawego marginesu kombinacją klawiszy CTRL+R ):

Przechodzimy do drugiego wiersza (klawisz Enter), naciskamy CTRL+L (aby tekst rozpoczynał się od lewego marginesu) i wpisujemy słowo Adres:

W trzecim, czwartym i piątym wierszu wstawiamy z okienka Pola kolejno Nazwisko, Imię, Ulica, Kod i Miasto (klikamy dwukrotnie lewym przyciskiem myszki w nazwy pól). W szablonie listu wstawione pola są wyświetlane na szaro (pomiędzy <Nazwisko> i <Imię> oraz <Kod> i <Miasto> wstaw spacje):

Teraz wpisz treść listu, umieszczając w nim pola Okres_od, Okres_do i Suma:

Szablon listu jest gotowy. Teraz na jego podstawie wygenerujemy dokument zawierający na osobnych stronach listy do poszczególnych klientów firmy. Wybierz zakładkę Narzędzia i kliknij w Kreatora korespondencji seryjnej:

Pojawi się okienko dialogowe kreatora:

W kroku pierwszym wybieramy dokument z szablonem listu. Używamy bieżącego dokumentu, kliknij przycisk Dalej >.

W kroku 2 wybieramy rodzaj dokumentu do utworzenia. Wybierz List i kliknij przycisk Dalej >.

Kroki 3, 4 i 5 pomijamy tutaj. Writer utworzy poszczególne listy i ponad oknem edytora pojawią się narzędzia do przeglądania listów:

Aby zapisać dokumenty wynikowe, kliknij ikonę z dyskietką – nie jest to to samo, co normalny zapis pliku, gdyż ten zapisze nam jedynie szablon listu. Pojawi się okienko zapisu pliku wynikowego:

Wynik korespondencji seryjnej zapiszemy jako jeden plik, w którym każdy list będzie na osobnej stronie. Plik nazwij swoim imieniem, nazwiskiem i klasą, np. Jan Nowak 2A.odt.

Do oceny wysyłasz plik .odt. Plik wyślij do oceny za pomocą aplikacji Filezilla.


do podrozdziału  do strony 

Ćwiczenie

Instrukcja dla klas uczących się stacjonarnie w szkole

Wykorzystaj plik firmy.csv do utworzenia listów korespondencji seryjnej. Plik zawiera informacje o polskich firmach i ich zadłużeniu. W każdym liście seryjnym ma się znaleźć adres firmy oraz informacja o wysokości zadłużenia. Listy seryjne o numerach od 1 do 5 należy zapisać w pliku o nazwie Imię Nazwisko klasa KS2.odt, a następnie wysłać do oceny przy pomocy programu Filezila.

Instrukcja dla klas uczących się zdalnie w domu

Wykorzystaj plik firmy.csv do utworzenia listów korespondencji seryjnej. Plik zawiera informacje o polskich firmach i ich zadłużeniu. W każdym liście seryjnym ma się znaleźć adres firmy oraz informacja o wysokości zadłużenia. Listy seryjne o numerach od 1 do 5 należy zapisać w pliku o nazwie firmy.odt. Następnie utwórz list w aplikacji Gmail. W temacie listu wpisz swoje imię, nazwisko, klasę i kod ćwiczenia KS2. Na przykład Jan Nowak 2C KS2. Do listu dołącz jako załącznik utworzony plik firmy.odt i list wyślij do oceny w załączniku listu na adres nauczyciela. Czas do niedzieli 28.11.2021 do godz. 24:00. Po tym terminie listy nie będą przyjmowane i ćwiczenie należy potraktować jako niewykonane, co skutkuje oceną niedostateczną.


do podrozdziału  do strony 

Zespół Przedmiotowy
Chemii-Fizyki-Informatyki

w I Liceum Ogólnokształcącym
im. Kazimierza Brodzińskiego
w Tarnowie
ul. Piłsudskiego 4
©2024 mgr Jerzy Wałaszek

Materiały tylko do użytku dydaktycznego. Ich kopiowanie i powielanie jest dozwolone pod warunkiem podania źródła oraz niepobierania za to pieniędzy.
Pytania proszę przesyłać na adres email: i-lo@eduinf.waw.pl
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Jeśli nie chcesz ich otrzymywać, zablokuj je w swojej przeglądarce.

Informacje dodatkowe.