Serwis Edukacyjny w I-LO w Tarnowie ![]() Materiały dla uczniów liceum |
Wyjście Spis treści Wstecz Dalej
Autor artykułu: mgr Jerzy Wałaszek |
©2022 mgr Jerzy Wałaszek |
Kliknij w poniższy link (zakładam, że pracujesz w przeglądarce Firefox):
https://www.fosshub.com/Code-Blocks.html?dwl=codeblocks-20.03mingw-setup.exe
Powinno pojawić się okienko z informacją o ładowaniu pliku instalatora:
Kliknij w przycisk Zapisz plik, aby rozpocząć proces ładowania. Gdy przeglądarka Firefox ukończy ładowanie, powiadomi cię o tym u góry ekranu po prawej stronie niebieską strzałką:
Kliknij lewym przyciskiem myszki w niebieską strzałkę, aby otworzyć listę załadowanych plików:
Pobrany plik jest plikiem instalacyjnym środowiska Code::Blocks w wersji 20.03 wraz z kompilatorem MingW języka C++ dla 64-bitowych systemów Windows (czyli dla większości współczesnych instalacji Windows). Nasz opis dotyczy systemu Windows 10, jednakże instalacja wygląda identycznie również w starszych systemach Windows.
Gdy otwarłeś listę pobranych plików, kliknij lewym przyciskiem myszki w plik instalatora. Musisz posiadać uprawnienia administratora na swoim komputerze, aby zainstalować Code::Blocks (jeśli nie wiesz o co chodzi, zawołaj do pomocy tatę lub mamę).
Gdy instalator się uruchomi, na ekranie zobaczysz poniższe okienko (lub podobne):
Kliknij w przycisk Tak, w przeciwnym razie przerwiesz instalację.
Gdy instalacja się rozpocznie, na ekranie zaczną się pojawiać kolejne okienka dialogowe instalacji. Poniżej masz przetłumaczoną ich treść. Jest to typowy proces instalacyjny i, jeśli nie masz jakiś specjalnych powodów, to po prostu zatwierdzaj je klikając na przycisk Next.
![]() |
Witaj w Programie
Instalacyjnym Code::Blocks
Program instalacyjny poprowadzi cię poprzez instalację Code::Blocks. Zalecane jest zamknięcie wszystkich
innych aplikacji Aby kontynuować, kliknij na Dalej. Dalej > Anuluj |
||||||
![]() |
Zgoda licencyjna Proszę przeglądnąć warunki licencji przed instalacją Code::Blocks. Naciśnij klawisz PgDn, aby zobaczyć resztę zgody licencyjnej. [Treść licencji GNU] Jeśli zgadzasz się na warunki zgody
licencyjnej, kliknij przycisk Zgadzam się.
Musisz zaakceptować < Wstecz Zgadzam się Anuluj |
||||||
![]() |
Wybierz Składniki Wybierz, które cechy Code::Blocks chcesz zainstalować. Zaznacz składniki, które chcesz
zainstalować, a skazuj zaznaczenie dla tych, których
nie chcesz
< Wstecz Dalej > Anuluj |
||||||
![]() |
Wybierz Miejsce
Instalacji Wybierz katalog, w którym zostanie zainstalowane Code::Blocks. Program instalacyjny zainstaluje
Code::Blocks w następującym katalogu. Aby
zainstalować w innym, kliknij Katalog Docelowy [C:\Program Files\Code::Blocks ] [ Przeglądaj... ] Wymagane miejsce: 531,5MB < Wstecz Instaluj > Anuluj |
||||||
![]() |
Instalowanie Proszę poczekać w trakcie instalacji Code::Blocks. [pasek postępu instalacji]
< Wstecz Dalej > Anuluj |
||||||
Tutaj może pojawić się okno dialogowe:
|
W okienku jest
zapytanie, czy chcesz uruchomić teraz Code::Blocks. Wybierz Nie, aby dokończyć pracę instalatora. |
||||||
![]() |
Instalacja
Zakończona Instalacja zakończyła się sukcesem. [ ] < Wstecz Dalej > Anuluj |
||||||
![]() |
Kończenie Instalacji
Code::Blocks Code::Blocks został zainstalowany na twoim komputerze. Kliknij przycisk Zakończ,
aby zakończyć program instalacyjny. < Wstecz Zakończ > Anuluj |
Uruchom Code::Blocks.
W oknie głównym wybierz opcję Create a new project (utworzenie nowego projektu).
Pojawi się okno wyboru typu projektu aplikacji:
Wybierz Console application (aplikacja konsoli) i kliknij w przycisk Go.
Co to jest aplikacja konsoli? Kiedyś, dawno temu, gdy jeszcze nie powstał system Windows, komputery programowane były w systemie DOS w trybie znakowym. Ekran wyświetlał ustalony zestaw znaków. Tryb ten pojawia się czasem na niektórych starszych komputerach IBM-PC przy starcie systemu, zanim Windows/Linux przejmą kontrolę. Ekran w trybie tekstowym wyglądał tak:
Na dzisiejszych komputerach tryb ten stał się już przestrzały, jednak wciąż możemy go symulować w Windows oraz w Linuxie. Zaletą konsoli jest prostota używania. Nie musisz walczyć z procedurami graficznymi Windows, aby wyświetlić wynik działania swojego programu: po prostu przesyłasz do konsoli tekst, a ten zostanie wyświetlony.
Gdy wybierzesz aplikację konsoli, to twój program otrzyma możliwość wysyłania tekstu do konsoli oraz odczytywania informacji, którą użytkownik wprowadził z klawiatury.
Po kliknięciu w przycisk Go uruchomiony zostaje proces tworzenia projektu takiej aplikacji. Rozpoczyna się on oknem powitalnym:
Kliknij w Next. Kolejne okno wybiera rodzaj języka programowania, w którym będziesz tworzył swój program. Powinien być ustawiony język C++:
Kliknij w Next. Następne okienko określa katalog, w którym będzie tworzony projekt.
Kliknij w przycisk obok pola Folder to create project in (katalog do utworzenia w nim projektu) i wybierz swój katalog na pliki projektów. Może to być ten sam katalog, w którym zapisywałeś swoje pliki ćwiczeniowe na lekcjach on-line. Następnie w polu Project title (tytuł projektu) wpisz nazwę swojego projektu. Pozostałych pól nie zmieniaj, kliknij Next.
W ostatnim okienku nic nie zmieniaj, kliknij Finish. Projekt zostanie utworzony i okno startowe Code::Blocks zmieni się w okno edytora:
W panelu Management (zarządzanie) otwórz gałąź Sources (źródła). Znajdziesz tu plik o nazwie main.cpp. Jest to główny plik źródłowy programu w języku C++. Kliknij go dwukrotnie muszką, wtedy w oknie edytora pojawi się jego zawartość:
Aby program uruchomić, musimy go najpierw
skompilować, czyli zamienić tekst programu w instrukcje dla procesora twojego
komputera. Efektem kompilacji jest plik wykonywalny z rozszerzeniem exe
(po angielsku executable). Program kompilujemy
klikając w ikonę kółka zębatego:
.
Gdy to zrobisz, w dolnym panelu Build log pojawią się napisy:
-------------- Build: Debug in test (compiler: GNU GCC Compiler)---------------
g++.exe -Wall -fexceptions -g -c C:\Users\geo19\OneDrive\Obrazy\Dokumenty\test\main.cpp -o obj\Debug\main.o
g++.exe -o bin\Debug\test.exe obj\Debug\main.o
Output file is bin\Debug\test.exe with size 74.76 KB
Process terminated with status 0 (0 minute(s), 1 second(s))
0 error(s), 0 warning(s) (0 minute(s), 1 second(s))
To po prostu polecenia uruchamiające odpowiednie aplikacje kompilatora. Dla
nas istotny jest ostatni wiersz. Jeśli liczba błędów (errors)
jest równa 0, to wszystko w porządku, inaczej możesz zacząć się martwić. Nasz
program wypisuje w oknie konsoli napis "Hello world!". Aby sprawdzić, czy tak
faktycznie będzie, musisz teraz uruchomić skompilowany program. Kliknij w ikonę
z zieloną strzałką:
. Powinno
pojawić się okno konsoli znakowej:
Po zakończeniu działania programu pojawi się raport oraz napis Press any key to continue (naciśnij dowolny klawisz, aby kontynuować). Zamknij okno konsoli i okno Code::Blocks.
do instrukcja;
while(warunek
);
do
- słowo
kluczowe języka C++ oznaczające początek pętli warunkowejinstrukcja
- powtarzana w pętli instrukcja. Zwróć uwagę, że musi
ona kończyć się średnikiem.while
- słowo kluczowe
oznaczające sekcję sprawdzania warunku.warunek
- dowolne wyrażenie arytmetyczne. Warunek
jest prawdziwy (true), jeśli ma wartość różną od
zera. Warunek jest fałszywy (false), jeśli ma
wartość zero.Pętla typu do...while różni się od pętli while. W każdym obiegu najpierw wykonywana jest instrukcja, a dopiero po jej wykonaniu komputer oblicza i sprawdza warunek. Jeśli ma on wartość różną od zera, to wykonywany jest następny obieg pętli. Jeśli warunek ma wartość zero, pętla nie wykonuje dalszych obiegów i jest przerywana.
// Kolejne liczby naturalne od 1 do 100 //------------------------------------- #include <iostream> using namespace std; int main() { int i; i = 1; do cout << i++ << " "; while(i <= 10); cout << "\nKONIEC\n"; return 0; } |
Ponieważ warunek kontynuacji jest sprawdzany w pętli do...while na końcu obiegu po wykonaniu powtarzanej instrukcji, to pętla wykonuje zawsze przynajmniej jeden obieg bez względu na wartość warunku - czyli inaczej niż pętla while, która przy fałszywym warunku nie wykonywała się ani jeden raz.
// Fałszywy warunek //------------------------ #include <iostream> using namespace std; int main() { int i; i = 101; do cout << i++ << " "; while(i <= 10); cout << "\nKONIEC\n"; return 0; } |
Jeśli w pętli chcemy powtarzać więcej niż jedną instrukcję, to stosujemy instrukcję blokową (po klamerce zamykającej nie musimy wstawiać średnika):
while(warunek) |
do |
Pętlę do while stosujemy najczęściej wtedy, gdy warunek sprawdzany w pętli nie może być obliczony bez wykonania przynajmniej jednego obiegu. Na przykład wyobraźmy sobie, że piszemy program sprawdzający hasło dostępu, którym będzie liczba 123. Jeśli użytkownik wprowadzi właściwy kod, to program go przepuszcza dalej. Jeśli kod jest zły, to program powinien wypisać odpowiednią informację i ponownie wczytać kod.
// Odczyt hasła //------------- #include <iostream> using namespace std; int main() { int p; setlocale(LC_ALL,""); // Polskie litery do { cout << "Wpisz hasło: "; cin >> p; cout << endl << endl; if(!cin.good()) break; } while(p != 123); if(cin.good()) { cout << "Hasło zaakceptowane" << endl; return 0; } else { cout << "Próba włamania!!!" << endl; return -1; } return 0; } |
W programie występują nowe elementy:
cin.good() | : | jest to tzw. funkcja składowa strumienia cin. Sprawdza ona stan strumienia. Jeśli jest on dobry, to funkcja zwraca true, w przeciwnym razie zwraca false. |
! | : | jest to operator logicznego przeczenia. Wartość
logiczna wyrażenia objętego tym operatorem zmienia się na
przeciwną. Na przykład: !(5 == 2) daje wartość logiczną true, ponieważ wyrażenie (5 == 2) jest fałszywe i ma wartość false, a operator ! zmienia tę wartość na przeciwną, czyli true. |
!cin.good() | : | daje wartość true, jeśli stan strumienia jest zły |
break; | : | instrukcja przerywa wykonywanie pętli. |
![]() |
Zespół Przedmiotowy Chemii-Fizyki-Informatyki w I Liceum Ogólnokształcącym im. Kazimierza Brodzińskiego w Tarnowie ul. Piłsudskiego 4 ©2022 mgr Jerzy Wałaszek |
Materiały tylko do użytku dydaktycznego. Ich kopiowanie i powielanie jest dozwolone
pod warunkiem podania źródła oraz niepobierania za to pieniędzy.
Pytania proszę przesyłać na adres email: i-lo@eduinf.waw.pl
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Jeśli nie chcesz ich otrzymywać, zablokuj je w swojej przeglądarce.
Informacje dodatkowe.