Prezentowane materiały są przeznaczone dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych Autor artykułu: mgr Jerzy Wałaszek |
©2014 mgr
Jerzy Wałaszek
|
Stos
Stos (ang. stack) jest sekwencyjną strukturą
danych. Najprościej możemy go sobie wyobrazić jako stos książek na biurku.
Nowe książki układamy na szczycie stosu
(ang. stack top), wtedy stos rośnie w górę.
Ze stosu pobieramy książki znajdujące się na samej górze, wtedy stos maleje. Zwróć uwagę, że książki zawsze zdejmujesz ze stosu w kolejności odwrotnej do ich umieszczania – jako pierwszą zdejmiesz ostatnią książkę na stosie.
Wracając do świata komputerów, stos jest taką strukturą danych, z której odczytujemy elementy w kolejności odwrotnej do ich wstawiania. Struktura ta nosi nazwę LIFO (ang. Last In – First Out – wszedł ostatni, a wyszedł pierwszy). Rozróżniamy następujące operacje dla stosu:
Stosy możemy realizować za pomocą tablic lub list jednokierunkowych. Realizacja tablicowa jest bardzo prosta i szybka. Stosujemy ją wtedy, gdy dokładnie wiemy, ile maksymalnie elementów będzie przechowywał stos – jest to potrzebne do przygotowania odpowiednio pojemnej tablicy na elementy stosu. Realizacja za pomocą listy jednokierunkowej jest przydatna wtedy, gdy nie znamy dokładnego rozmiaru stosu – listy dostosowują się dobrze do obszarów wolnej pamięci.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tablica jako stos
Do utworzenia stosu w tablicy potrzebujemy dwóch zmiennych. Pierwszą z nich
będzie tablica, która przechowuje umieszczone na stosie elementy. Druga zmienna
sptr służy do zapamiętywania pozycji szczytu stosu i nosi nazwę wskaźnika
stosu (ang. stack pointer). Umawiamy się, że
wskaźnik stosu zawsze wskazuje pustą komórkę tablicy, która znajduje się tuż
ponad szczytem stosu:
Po utworzeniu tablicy zmienna sptr musi zawsze być zerowana. Stos jest pusty, gdy sptr wskazuje początek tablicy, czyli komórkę o indeksie zero. Ta własność jest wykorzystywana w operacji empty. Stos jest pełny, gdy sptr ma wartość równą liczbie komórek tablicy. W takim przypadku na stosie nie można już umieszczać żadnych dalszych danych. gdyż trafiłyby poza obszar zarezerwowany na tablicę.
Stos w tablicy – algorytm sprawdzania, czy stos jest pustyWejście
Wyjście:True, jeśli na stosie nie ma żadnego elementu, inaczej false Lista kroków:
Stos w tablicy – algorytm odczytu szczytu stosuWejście
Wyjście:Zawartość szczytu stosu lub wartość specjalna, jeśli stos jest pusty. Lista kroków:
Stos w tablicy – algorytm zapisu na stosWejście
Wyjście:Na stosie zostaje zapisana wartość v, jeśli jest na to miejsce. W przeciwnym razie v nie będzie zapisane. Lista kroków:
Stos w tablicy – algorytm usuwania ze stosuWejście
Wyjście:Ze szczytu stosu zostaje usunięty element. Lista kroków:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ONP - Odwrotna Notacja PolskaOdwrotną notację polską ONP (ang. RPN – Reverse Polish Notation), zwana często również notacją Postfix, wymyślono w celu zapisywania dowolnych wyrażeń arytmetycznych bez nawiasów. W normalnym zapisie arytmetycznym operatory znajdują się pomiędzy argumentami:
2 + 2 6 - 4 3 * 5 12 / 3
Operatory posiadają priorytety, czyli "ważność" oraz łączność w prawo lub w lewo. Jeśli w wyrażeniu wystąpią operatory o różnych priorytetach, to najpierw zostaną wykonane te ważniejsze:
3 + 5 * 2 = 3 + 10 = 13
Jeśli chcemy zmienić kolejność wykonywania działań, musimy używać nawiasów:
(3 + 5) * 2 = 8 * 2 = 16
W ONP problem ten nie występuje. Operator zawsze występuje po swoich argumentach:
2 2 + 6 4 - 3 5 * 12 3 /
Dzięki tej prostej zasadzie nawiasy stają się zbędne:
3 + 5 * 2 → 3 5 2 * + = 3 10 + = 13 (3 + 5) * 2 → 3 5 + 2 * = 8 2 * = 16
Do obliczenia wartości wyrażenia zapisanego w ONP potrzebujemy stosu. Zasada jest następująca:
Wyrażenie ONP przeglądamy od strony lewej do prawej. Jeśli napotkamy liczbę, to umieszczamy ją na stosie. Jeśli napotkamy operator, to ze stosu pobieramy dwie ostatnie liczby, wykonujemy na nich działanie zgodne z napotkanym operatorem i wynik umieszczamy z powrotem na stosie. Gdy wyrażenie zostanie przeglądnięte do końca, na szczycie stosu będzie znajdował się jego wynik.
Przykład:
Notacja ONP jest szeroko wykorzystywana w kompilatorach języków wysokiego poziomu. Istnieją również języki, które do obliczeń stosują jedynie ONP – np. Forth. Przed przystąpieniem do zaprojektowania algorytmu ONP musimy poczynić pewne ustalenia. Dla prostoty umawiamy się, że używać będziemy tylko czterech operatorów arytmetycznych:
Wyrażenie musi być poprawne – algorytm nie sprawdza jego poprawności. Każdy element będzie wprowadzany w osobnym wierszu – w ten sposób pozbędziemy się problemu analizowania tekstu pod kątem zawartości w nim liczb i operatorów. W rzeczywistości wyrażenie zawarte w wierszu zostałoby najpierw rozbite na elementy składowe – liczby i operatory – a następnie elementy te zostałyby użyte do obliczenia wartości wyrażenia wg naszego algorytmu. Liczby muszą mieć postać akceptowaną przez dany język programowania. Ostatnim elementem wyrażenia jest znak "=". Powoduje on zakończenie obliczeń i wyprowadzenie wyniku ze stosu. W algorytmie będziemy musieli rozpoznawać, czy wprowadzony element jest liczbą, czy też operatorem lub znakiem "=". W C++ można to zrobić następująco:
Wykorzystujemy własność strumienia, który przy złej konwersji daje wartość 0. Wypróbuj poniższy program dla strumienia cin:
Program odczytuje ze strumienia cin ciąg znaków i stara się je zamienić na liczbę zmiennoprzecinkową dla zmiennej x. Jeśli konwersja się powiedzie, to operacja (cin >> x) zwróci jakąś wartość różną od zera. Jeśli ciągu znaków nie da się zamienić na liczbę, to operacja zwróci wartość 0 (w programie wpisz wartość poprawną, np. 12.54, a następnie niepoprawną, np. ABC – za pierwszym razem otrzymasz coś różnego od zera, a za drugim zero). Jeśli operacje takie wykonujemy w pętli, to należy wyzerować stan znaczników błędów strumienia za pomocą funkcji cin.clear() – inaczej dostaniemy poprzednią wartość błędu. Na tym prostym fakcie oprzemy rozpoznawanie, czy wprowadzony łańcuch tekstu reprezentuje liczbę, czy nie. Jako strumień wykorzystamy strumień łańcuchowy. Będzie nam potrzebny plik nagłówkowy sstream, który definiuje klasy strumieni łańcuchowych.
Program działa następująco:
W pętli odczytujemy ze strumienia
wejściowego konsoli cin kolejne wyrazy do zmiennej s. Na
podstawie zawartości tej zmiennej tworzymy strumień typu
istringstream. Ze strumienia staramy się odczytać liczbę. Jeśli s
faktycznie zawiera liczbę, to operacja ta się powiedzie i wynikiem
będzie wartość różna od zera. Do zmiennej x trafi wartość liczby. W
takim przypadku program wyświetli pierwszy tekst: Liczba. Jeśli operacja
odczytu liczby ze strumienia nie powiedzie się, to zwróci w wyniku 0.
Wtedy zostanie wyświetlony drugi z napisów: NIE Liczba. Pętla kończy
się, jeśli wczytane słowo to znak =.
Algorytm obliczania wartości wyrażenia ONPWejście:
Kolejne elementy wyrażenia odczytujemy ze standardowego wejścia Wyjście:Wartość wyrażenia ONP na szczycie stosu S Elementy pomocnicze:
Lista kroków:
Tworzenie wyrażenia ONP opiera się na poniżej opisanych zasadach: W wyrażeniu symbolicznym zamiast wartości liczbowych występują symbole: (a + b) * c Gdy obliczaliśmy wartość wyrażenia ONP, stos był używany do przechowywania wyników częściowych obliczeń – czyli był to stos liczbowy. Przy konwersji wyrażenia arytmetycznego na postać ONP również wykorzystujemy stos, jednakże tutaj będzie on przechowywał nie liczby, a operatory. Zasady są następujące:
Każdy operator posiada swój priorytet oraz łączność
prawostronną lub lewostronną. Operator potęgowania ^ ma najwyższy
priorytet i łączność prawostronną. Pozostałe operatory arytmetyczne
(+ - * /) mają łączność lewostronną.
Wyrażenie arytmetyczne odczytujemy od strony lewej do prawej. Jeśli dojdziemy do końca wyrażenia, to ze stosu operatorów pobieramy
operatory i przenosimy je kolejno na wyjście aż do wyczyszczenia stosu.
Algorytm kończymy. dopóki na stosie jest jakiś operator i: Po tej operacji odczytany operator umieszczamy na stosie.
Przykład:
Przed zaprojektowaniem algorytmu ustalamy co następuje:
Symbole są zbudowane z pojedynczych liter. Chodzi tutaj o
uproszczenie analizy wyrażenia. Gdy napotkamy literę, to traktujemy ją jako
symbol.
Algorytm przekształcania wyrażenia na postać ONPWejście:symboliczne wyrażenie arytmetyczne Wyjście:wyrażenie ONP Zmienne i funkcje pomocnicze:
Lista kroków:
|
I Liceum Ogólnokształcące |
Pytania proszę przesyłać na adres email: i-lo@eduinf.waw.pl
W artykułach serwisu są używane cookies. Jeśli nie chcesz ich otrzymywać,
zablokuj je w swojej przeglądarce.
Informacje dodatkowe