Serwis Edukacyjny w I-LO w Tarnowie ![]() Materiały dla uczniów liceum |
Autor artykułu: mgr Jerzy Wałaszek |
©2023 mgr Jerzy Wałaszek |
SPIS TREŚCI |
Podrozdziały |
Informacja jest przechowywana przez komputer w różnych strukturach danych. Niniejszy artykuł opisuje podstawowe algorytmy operujące na różnych strukturach danych, z którymi najczęściej spotyka się programista we współczesnej informatyce. Lista algorytmów i struktur danych w żadnym wypadku nie jest kompletna (jest to technicznie i czasowo niemożliwe do zrealizowania z uwagi na obszerność problemu ), starałem się jedynie wybrać dla każdej z opisywanych tutaj struktur danych typowe algorytmy wykorzystujące daną strukturę. Dobór właściwej struktury danych dla określonego algorytmu jest jedną z podstawowych umiejętności, które musi opanować każdy informatyk, który poważnie pragnie zajmować się swoją dziedziną. Od tego doboru zależy wiele rzeczy, np. efektywność algorytmu, a zatem czas jego wykonania na określonym komputerze, wymagania pamięciowe, złożoność operacji itp.
Mam nadzieję, że podane tutaj informacje pomogą w takim doborze.
Omawiane w artykule algorytmy są zawsze przedstawione w postaci listy kroków wraz ze specyfikacją danych wejściowych i wyjściowych. Przykładowe implementacje algorytmów zrealizowaliśmy w trzech wybranych środowiskach programowania:
Wszystkie trzy są darmowe, pracują w środowisku Windows/Linux (w Linuxie instaluje się tylko same kompilatory Free Pascala oraz Free Basica ( kompilator C++ jest zawsze dostępny w Linuxie ) a jako IDE używać można Geany lub Code Blocks) i można je legalnie pobrać w sieci z witryny producenta, co polecamy niezwłocznie uczynić. Przykłady programów w tych językach nie są celem tego opracowania (jak sądzą niektórzy czytelnicy ). Są nim algorytmy i na nich głównie skupiamy uwagę. Znając działanie algorytmu można go zaimplementować w dowolnym języku programowania. Dlatego nie żądajcie od nas przesyłania przykładów w dialektach powyższych języków, czy też w innych językach programowania – tym nie zajmujemy się z braku czasu oraz wszechwiedzy.
Niekiedy dodaliśmy również przykład w języku skryptowym JavaScript, który pozwala czytelnikowi interaktywnie sprawdzić omawiane zagadnienia. Jednakże w przypadku JavaScript nie bawimy się w prezentację kodu w artykule. Dostęp do kodu JavaScript można w prosty sposób uzyskać przeglądając źródło strony WWW, co potrafi wykonać praktycznie każda współczesna przeglądarka.
Wszystkie przykłady programów będą uruchomione w trybie konsoli. Cechą charakterystyczną tego trybu jest okno tekstowe (w Linuxie jest to okno terminala ), które służy zarówno do wprowadzania jak i do wyprowadzania danych. Zaletą jest prostota komunikacji z użytkownikiem. W języku Pascal wykorzystuje się polecenia writeln i write do zapisu oraz readln i read do odczytu danych. W języku C++ można w tym charakterze wykorzystywać obiekty biblioteki STL cout oraz cin. W języku Basic stosowane są polecenia print i input.
Dane wprowadzane do programu pracującego w trybie konsoli mogą pochodzić z kilku źródeł. Pierwszym z nich jest oczywiście klawiatura. Jednakże wpisywanie długich ciągów liczb, szczególnie gdy muszą się one powtarzać przy testowaniu działania programu, jest niewygodne. W takiej sytuacji mamy dwa wyjścia:
C:\>date Bieżąca data: 2008-03-05 Wprowadź nową datę: (rr-mm-dd) C:\>time Bieżąca godzina: 22:10:08, 84 Wprowadź nową godzinę: C:\> |
nazwa_programu < plik_wejścia > plik_wyjścia |
Załóżmy na przykład, iż napisaliśmy program o nazwie szukaj.exe.
Jeśli dane wejściowe dla programu przygotowaliśmy w pliku d_we.txt,
a dane wyjściowe chcemy otrzymać w pliku d_wy.txt, to wydajemy
następujące polecenie:
szukaj < d_we.txt > d_wy.txt |
Program uruchamiamy w opisany powyżej sposób z okna konsoli. W tym celu należy kliknąć przycisk Start i w opcji uruchom wpisać polecenie cmd. Polecenie to otwiera okno konsoli i umożliwia użytkownikowi wprowadzanie z klawiatury różnych rozkazów systemu operacyjnego. Przy pomocy polecenia cd przechodzimy do katalogu z projektem i wydajemy wyżej opisane polecenia. Program, który ma być uruchamiany w takim trybie nie powinien przy zakończeniu czekać na reakcję użytkownika – po prostu czyta dane, przetwarza je, wyprowadza wyniki i kończy działanie. Tak właśnie pracują nasze przykłady.
Jeśli często wykorzystujesz uruchamianie z przekierowaniem standardowego
wejścia/wyjścia do tych samych plików z danymi, to rozważ stworzenie
prostego pliku batch – pliku skryptowego z rozszerzeniem
bat lub cmd, w którym po prostu umieszcza się kolejne
polecenia do wykonania. Plik batch zapisuje się następnie w katalogu
projektu pod jakąś krótką nazwą – ja stosuję
@echo off |
Prezentowane w artykule programy są maksymalnie uproszczone – odczytują wymagane dane wejściowe, przetwarzają je i wypisują wyniki beż żadnych dodatkowych upiększeń. Mogą one być materiałem do dopracowania na lekcji lub kole informatycznym – np. uczniowie dopisują do nich odpowiedni interfejs komunikacji z użytkownikiem. Wszystko zależy zatem od nauczyciela. Aplikacje te należy uruchamiać z poziomu okna konsoli (Start → Uruchom → cmd ), ponieważ nie będą czekały na reakcję użytkownika przy zakończeniu działania – uruchomienie ich z poziomu Windows spowoduje zamknięcie okienka konsoli przy zakończeniu programu, zatem zapewne nie zdążysz nic przeczytać. W takiej postaci programy tworzy się zwykle na wszelkiego rodzaju konkursach, w tym na olimpiadzie informatycznej. Dlatego i my wybieramy ten sposób.
Jeśli jednak chciałbyś pracować w środowisku Windows, to możesz dodać na końcu programu następujące polecenia wstrzymujące zamknięcie okna konsoli, aż do naciśnięcia klawisza Enter:
Pascal | : | readln; |
C++ | : | system ( "pause" ); |
Basic | : | Sleep |
Wszystkie algorytmy opisane w tym artykule są przedstawione w postaci listy kroków oraz implementacji w trzech językach programowania: FreePascal, Code::Blocks oraz FreeBasic. Lista kroków zawsze jest poprzedzona specyfikacją algorytmu zbudowaną z następujących trzech sekcji:
Na liście kroków używamy następujących konstrukcji algorytmicznych:
zmienna ← wyrażenie |
Operacja przypisania. Wartość wyrażenia zostaje umieszczona w zmiennej.
zmienna1 ↔ zmienna2 |
Zamiana zawartości. Po operacji zmienna1 będzie zawierała to co zmienna2, a zmienna2 to co zmienna1.
Jeśli warunek, to oparacja1, inaczej operacja2 |
Jest to typowa instrukcja warunkowa. Jeśli warunek będzie spełniony, to zostanie wykonana operacja1 (operacja2 nie będzie wykonana ). Jeśli warunek nie będzie spełniony, to zostanie wykonana operacja2 (teraz operacja1 nie będzie wykonana ). Jeśli brak członu inaczej, to algorytm przechodzi do następnego kroku. Konstrukcja ta umożliwia tworzenie rozgałęzień w algorytmie. Czasami zamiast pojedynczej operacji podajemy ich ciąg rozdzielony przecinkami.
Dla zmienna = a, b, ...,
n: wykonuj operacja Dla zmienna = a, b, ..., n: wykonuj kroki Kxx...Kyy |
Jest to konstrukcja pętli iteracyjnej. Dla kolejnych wartości zmiennej równych a, b..., c wykonywana jest wskazana operacja lub wykonywane są kroki w zakresie od Kxx do Kyy. Kroki wykonywane są kolejno od góry do dołu. Gdy pętla się zakończy wykonywany jest krok Kyy + 1 – znajdujący się za ostatnią z powtarzanych instrukcji. Dodatkowo w obrębie pętli stosujemy wcięcia, aby poprawić czytelność tej konstrukcji.
Dopóki warunek, wykonuj operacja Dopóki warunek, wykonuj kroki Kxx...Kyy |
Jest to konstrukcja pętli warunkowej. Jeśli warunek jest prawdziwy, to wykonywana jest operacja lub kolejne kroki od Kxx do Kyy. Kroki wykonywane są kolejno od góry do dołu. Po ostatnim kroku Kyy warunek jest ponownie testowany i w przypadku jego spełnienia, kroki Kxx ... Kyy są wykonywane ponownie. Gdy pętla się zakończy wykonywany jest krok Kyy+1 – za ostatnią z powtarzanych instrukcji. W przypadku, gdy warunek jest nieprawdziwy przed wejściem do pętli, nie zostanie wykonany żaden krok od Kxx do Kyy – algorytm przejdzie do kroku Kyy+1.
Idź do kroku Kxx |
Następnym krokiem wykonywanym przez algorytm będzie krok Kxx.
Następny obieg pętli Kxx |
Algorytm przejdzie do wykonania kolejnego obiegu pętli zdefiniowanej w kroku Kxx. Przed rozpoczęciem obiegu sprawdzane są odpowiednie warunki kontynuacji pętli:
– dla pętli warunkowej warunek kontynuacji musi być prawdziwy
– dla pętli iteracyjnej zmienna sterująca otrzymuje kolejną wartość i, jeśli
mieści się ona w zakresie, to pętla wykonuje kolejny obieg.
Pisz wyrażenie |
Algorytm wyprowadza na wyjście wartość wyrażenia.
Czytaj zmienna [ , zmienna ] |
Algorytm odczytuje z wejścia dane dla podanej zmiennej. Tam, gdzie dane wejściowe są oczywiste i opisane w specyfikacji, pomijamy ich odczyt w algorytmie.
Zakończ |
Kończy działanie algorytmu
Zakończ z wynikiem x |
Kończy działanie algorytmu z wynikiem x – ta postać zakończenia jest używana w algorytmach funkcji.
Opis słowny |
Niektóre operacje algorytmu muszą być opisane słownie, ponieważ ich wykonanie zależy od specyfiki używanego języka programowania lub też wymaga wielu operacji prostych.
W wyrażeniach stosujemy następujące operatory:
+ - × : | podstawowe operacje arytmetyczne |
sqr ( w ) | pierwiastek kwadratowy z w |
mod | reszta z dzielenia całkowitoliczbowego |
div | dzielenie całkowite |
![]() |
operacja logiczna alternatywy |
![]() |
operacja logiczna koniunkcji |
![]() |
operacja logiczna sumy symetrycznej |
¬ | operacja logiczna negacji |
and | bitowa operacja koniunkcji |
or | bitowa operacja alternatywy |
not | bitowa operacja negacji |
xor | bitowa operacja sumy modulo 2 |
shr | przesunięcie bitowe w prawo |
shl | przesunięcie bitowe w lewo |
[ w ] | część całkowita z w |
floor ( w ) | zaokrąglenie w dół do najbliższej liczby całkowitej |
ceil ( w ) | zaokrąglenie w górę do najbliższej liczby całkowitej |
< ≤ = ≠ ≥ > | operatory porównań |
→ | wskazanie pola struktury |
. | odwołanie do pola struktury |
Zapraszam
do lektury
mgr Jerzy Wałaszek
![]() |
Zespół Przedmiotowy Chemii-Fizyki-Informatyki w I Liceum Ogólnokształcącym im. Kazimierza Brodzińskiego w Tarnowie ul. Piłsudskiego 4 ©2023 mgr Jerzy Wałaszek |
Materiały tylko do użytku dydaktycznego. Ich kopiowanie i powielanie jest dozwolone
pod warunkiem podania źródła oraz niepobierania za to pieniędzy.
Pytania proszę przesyłać na adres email: i-lo@eduinf.waw.pl
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Jeśli nie chcesz ich otrzymywać, zablokuj je w swojej przeglądarce.
Informacje dodatkowe.