Prezentowane materiały są przeznaczone dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych Autor artykułu: mgr Jerzy Wałaszek |
©2014 mgr
Jerzy Wałaszek
|
Definicja miejsca zerowegoMiejscem zerowym funkcji
Przykład: Funkcja f(x) = 2x - 4 posiada miejsce zerowe dla xo = 2, ponieważ:
Miejsce zerowe często nazywamy pierwiastkiem funkcji. Funkcja może posiadać więcej niż jeden pierwiastek: Przykład: Funkcja f(x) = x2 - 1 posiada dwa pierwiastki: xo = -1 oraz xo = 1, gdyż:
Funkcja może posiadać nieskończenie wiele pierwiastków: Przykład: Funkcja f(x) = sin(x - 2) posiada pierwiastki dla każdego xo = kπ + 2, gdzie k = 0, ±1, ±2 ...
Graficznie miejsce zerowe funkcji możemy interpretować jako punkt przecięcia osi współrzędnych OX przez wykres funkcji:
Znajdowanie miejsc zerowych ma olbrzymie znaczenie w matematyce, fizyce, astronomii, technice itp. Dlatego już dawno temu matematycy opracowali wiele metod rozwiązywania tego zagadnienia. Zasadniczo istnieją dwa podejścia:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metoda połowienia - bisekcjiMamy daną funkcję
Gdy funkcja
Wyznaczamy punkt xo
jako środek przedziału
Obliczamy wartość funkcji w punkcie xo.
Sprawdzamy, czy
Jeśli nierówność jest spełniona, to xo
jest poszukiwaną wartością pierwiastka. Zwracamy wynik i kończymy algorytm.
W przeciwnym razie za nowy przedział poszukiwań pierwiastka przyjmujemy tą
połówkę
Algorytm wyznaczania miejsca zerowego metodą bisekcjiWejście:
Wyjście:
xo – pierwiastek funkcji f() lub
informacja, że w przedziale <xa,xb> brak
pierwiastka.
Dane pomocnicze:
Na podstawie powyższego algorytmu napisz odpowiedni program w języku C++. Przykładowa funkcja do testów f(x) = x3(x + sin(x2 - 1) - 1) - 1. Pierwiastków należy poszukiwać w przedziałach <-1,0> i <1,2>.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metoda Fałszywej Prostej - Regula FalsiMamy daną funkcję
f(a)
< f(xo)
= 0 < f(b)
lub f(a)
> f(xo)
= 0 > f(b)
Gdy funkcja W języku łacińskim regula falsi oznacza
fałszywą prostą. Ideą tej metody jest założenie, iż
funkcja w coraz mniejszych przedziałach wokół pierwiastka zaczyna przypominać
funkcję liniową. Skoro tak, to przybliżenie pierwiastka otrzymujemy prowadząc
linię prostą (sieczną) z punktów krańcowych przedziału.
Sieczna przecina oś OX
w punkcie Wzór dla
Prostymi równoległymi będzie cięciwa z punktów krańcowych przedziału, oraz ta sama cięciwa przesunięta pionowo w górę o długość odcinka FB. Poniższy rysunek obrazuje otrzymaną sytuację:
Ostatnie przekształcenie ma na celu otrzymanie wzoru o lepszej "zapamiętywalności". Mnożymy mianownik przez (-1), dzięki czemu staje się on spójny z licznikiem ułamka. Sam ułamek zmienia znak na minus. Algorytm regula falsi jest bardzo podobny do opisanego w poprzednim rozdziale
algorytmu bisekcji. Założenia wstępne dla badanej funkcji w obu algorytmach
są identyczne. Różnią się one sposobem wyznaczania punktu W algorytmie regula falsi jest inaczej. Punk Po wyznaczeniu przybliżonego pierwiastka postępowanie w obu algorytmach jest
w zasadzie takie samo. Sprawdzamy, czy wartość modułu różnicy pomiędzy dwoma
ostatnimi przybliżeniami pierwiastka jest mniejsza od zadanego minimum. Jeśli
tak, obliczenia kończymy zwracając Obliczamy wartość funkcji w punkcie
Algorytm wyznaczania miejsca zerowego metodą regula falsiWejście:
Wyjście:xo – pierwiastek funkcji
f() lub informacja, że w przedziale <xa,xb>
brak pierwiastka.
Dane pomocnicze:
Na podstawie powyższego algorytmu napisz odpowiedni program w języku C++. Przykładowa funkcja do testów f(x) = x3(x + sin(x2 - 1) - 1) - 1. Pierwiastków należy poszukiwać w przedziałach <-1,0> i <1,2>. Więcej na temat metod znajdowania miejsc zerowych funkcji znajdziesz tutaj. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zastosowania w fizyceNa wysokości h umieszczono działo z lufą skierowaną poziomo. Z działa oddajemy strzał. Pocisk opuszcza lufę działa z prędkością V i uderza we wzgórze, którego zbocze zdefiniowane jest funkcją:
Dla danych h, V wyznaczyć punkt xo zderzenia pocisku ze wzgórzem. Pominąć wszelkie opory ruchu. Przyjąć stałe przyspieszenie grawitacyjne g = 9,81 [m/s2]. Jest to przypadek rzutu poziomego. Ruch odbywa się w dwóch kierunkach. W kierunku poziomym na pocisk nie działa żadna siła, zatem ruch jest jednostajny ze stałą prędkością V. W kierunku pionowym działa siła przyciągania grawitacyjnego Ziemi, zatem ruch jest jednostajnie przyspieszony. W trakcie ruchu pocisk obniża swoją wysokość hP. Z drugiej strony wzgórze wraz ze wzrostem x powiększa swoją wysokość hW. W pewnej odległości xo wysokość pocisku hP zrówna się z wysokością wzgórza hW, nastąpi zderzenie. Naszym zadaniem jest wyznaczenie tego punktu. Aby rozwiązać to zadanie, musimy wyznaczyć wysokość wzgórza hW oraz wysokość pocisku hP w zależności od x. Ponieważ wzgórze opisane jest funkcją, otrzymujemy bezpośrednio:
W kierunku pionowym pocisk wykonuje spadek swobodny, pokonując drogę:
Zatem jego wysokość obliczymy jako:
Czas ruchu t nie jest dany, lecz obliczymy go łatwo ze wzorów na drogę w kierunku poziomym:
Wzór na czas wstawiamy do wzoru na wysokość pocisku hP:
Z warunku:
Otrzymujemy funkcję:
Funkcja f(x) przyjmuje wartość 0 dla xo, w którym wysokość pocisku i wzgórza jest taka sama. Wartość xo znajdziemy metodą regula falsi. W metodzie tej musimy określić przedział poszukiwań pierwiastka. Dla naszego zadania będzie to przedział <a,b> zawierający punkt xo. Punkt a otrzymujemy bez liczenia:
Natomiast punkt b niech będzie odległością rzutu poziomego - czyli odległością, w jakiej pocisk przeciąłby oś OX, gdyby nie było wzgórza. Ponieważ wzgórze jest, to punkt xo pojawi się wcześniej. Punkt b to droga w kierunku poziomym, jaką pokona pocisk w czasie spadku swobodnego z wysokości h:
Na podstawie powyższych wzorów przekształć program z lekcji, tak aby rozwiązywał to zadanie.
|
I Liceum Ogólnokształcące |
Pytania proszę przesyłać na adres email: i-lo@eduinf.waw.pl
W artykułach serwisu są używane cookies. Jeśli nie chcesz ich otrzymywać,
zablokuj je w swojej przeglądarce.
Informacje dodatkowe