Mini Master Mind - opis


Podrozdziały:

 

obrazek

Mini Master Mind jest grą logiczną rozwijającą inteligencję. Nie jest to gra prymitywna. Kiedyś zdobyła olbrzymią popularność na całym świecie. Do dzisiaj w sklepach z zabawkami można jeszcze kupić zestaw do gry w Master Mind. W oryginalnej grze celem było odgadnięcie kodu przeciwnika, który składał się z kolorowych pionów - cztery piony wybrane spośród 6 kolorów. Kolory mogły się powtarzać.

Zasady Gry Mini Master Mind
  1. Komputer losuje kod czterech kolorów wybranych spośród 6. Kolory mogą się powtarzać.
  2. Gracz wprowadza swój kod koloru.
  3. W odpowiedzi komputer analizuje wprowadzony kod i podaje informację o jego zgodności ze swoim kodem za pomocą białych i czarnych pionów. Biały pion oznacza, iż kolor w kodzie gracza zgadza się z kolorem w kodzie komputera, jednakże jest na złej pozycji. Czarny pion oznacza, iż w kodzie występuje gracza i komputera na tej samej pozycji występuje ten sam kolor.
  4. Gra kończy się, gdy gracz odgadnie kod komputera otrzymując cztery czarne piony lub wykorzysta limit 6 ruchów. W przeciwnym razie wracamy do punktu 2.


Aby lepiej zrozumieć zasady tej gry, przyjrzyjmy się przykładowej rozgrywce. W rzeczywistej grze kod kolorów komputera nie jest widoczny - tutaj pokazujemy go specjalnie, aby czytelnik mógł sobie sprawdzić odpowiedzi komputera na przykładowe kody, które wprowadził gracz.


Kody Odp. Opis
****
  To jest przykładowy kod wygenerowany przez komputer. Kod ten musi odgadnąć gracz.
****
* * *   Ten kod wprowadza gracz. W odpowiedzi komputer daje jeden pion czarny oraz dwa białe, ponieważ kolor niebieski zgadza się z pozycją koloru komputera, a pozostałe dwa kolory są na złych pozycjach. Oczywiście gracz nie wie o które kolory chodzi - musi to odgadnąć na podstawie analizy swoich ruchów i otrzymanych na nie odpowiedzi.
****
* * * * Gracz założył, iż kolorem na dobrym miejscu jest zielony, a pozostałe przemieścił wymieniając czarny na czerwony. Odpowiedź komputera oznacza, iż trafione zostały wszystkie kolory, ale są one na niewłaściwych pozycjach.
****
* * * * Gracz zmienia pozycję wszystkich pionów. Ważne, aby dokonać tego z głową. Piony są na niewłaściwych miejscach. Dokonujemy kolejnej permutacji...
****
* * * * Dwa piony są na niewłaściwych pozycjach. Czy z ruchów gracza i z odpowiedzi komputera potrafiłbyś wysnuć wniosek, o które z nich chodzi? Rusz głową.

   I Liceum Ogólnokształcące   
im. Kazimierza Brodzińskiego
w Tarnowie

©2024 mgr Jerzy Wałaszek

Dokument ten rozpowszechniany jest zgodnie z zasadami licencji
GNU Free Documentation License.

Pytania proszę przesyłać na adres email: i-lo@eduinf.waw.pl

W artykułach serwisu są używane cookies. Jeśli nie chcesz ich otrzymywać,
zablokuj je w swojej przeglądarce.
Informacje dodatkowe