Mini Master Mind jest grą logiczną rozwijającą
inteligencję. Nie jest to gra prymitywna. Kiedyś zdobyła olbrzymią popularność
na całym świecie. Do dzisiaj w sklepach z zabawkami można jeszcze kupić zestaw
do gry w Master Mind. W oryginalnej grze celem było odgadnięcie kodu
przeciwnika, który składał się z kolorowych pionów - cztery piony wybrane
spośród 6 kolorów. Kolory mogły się powtarzać.
Zasady Gry Mini Master Mind |
- Komputer losuje kod czterech kolorów wybranych spośród 6. Kolory
mogą się powtarzać.
- Gracz wprowadza swój kod koloru.
- W odpowiedzi komputer analizuje wprowadzony kod i podaje
informację o jego zgodności ze swoim kodem za pomocą białych i
czarnych pionów. Biały pion oznacza, iż kolor w kodzie gracza zgadza
się z kolorem w kodzie komputera, jednakże jest na złej pozycji.
Czarny pion oznacza, iż w kodzie występuje gracza i komputera na tej
samej pozycji występuje ten sam kolor.
- Gra kończy się, gdy gracz odgadnie kod komputera otrzymując cztery
czarne piony lub wykorzysta limit 6 ruchów. W przeciwnym razie
wracamy do punktu 2.
|
Aby lepiej zrozumieć zasady tej gry, przyjrzyjmy się przykładowej rozgrywce.
W rzeczywistej grze kod kolorów komputera nie jest widoczny - tutaj
pokazujemy go specjalnie, aby czytelnik mógł sobie sprawdzić odpowiedzi
komputera na przykładowe kody, które wprowadził gracz.
Kody |
Odp. |
Opis |
****
|
|
To jest przykładowy kod wygenerowany przez komputer. Kod ten musi
odgadnąć gracz. |
****
|
* * * |
Ten kod wprowadza gracz. W odpowiedzi komputer daje jeden pion
czarny oraz dwa białe, ponieważ kolor niebieski zgadza się z pozycją
koloru komputera, a pozostałe dwa kolory są na złych pozycjach.
Oczywiście gracz nie wie o które kolory chodzi - musi to odgadnąć na
podstawie analizy swoich ruchów i otrzymanych na nie odpowiedzi. |
****
|
* * * * |
Gracz założył, iż kolorem na dobrym miejscu jest zielony, a
pozostałe przemieścił wymieniając czarny na czerwony. Odpowiedź
komputera oznacza, iż trafione zostały wszystkie kolory, ale są one na
niewłaściwych pozycjach. |
****
|
* * * * |
Gracz zmienia pozycję wszystkich pionów. Ważne, aby dokonać tego z
głową. Piony są na niewłaściwych miejscach. Dokonujemy kolejnej
permutacji... |
****
|
* * * * |
Dwa piony są na niewłaściwych pozycjach. Czy z ruchów gracza i z
odpowiedzi komputera potrafiłbyś wysnuć wniosek, o które z nich chodzi?
Rusz głową. |
|