Serwis Edukacyjny
w I-LO w Tarnowie
obrazek

Materiały dla uczniów liceum

  Wyjście       Spis treści       Dalej  

Autor artykułu: mgr Jerzy Wałaszek

©2021 mgr Jerzy Wałaszek
I LO w Tarnowie

Przykładowa Maszyna Cyfrowa II

Wstęp

SPIS TREŚCI

Wstęp

Superkomputer CRAY

Współczesne komputery przebyły długą drogę rozwoju od dużych, prymitywnych maszyn z lat 50 i 60-tych ubiegłego wieku do superszybkich komputerów osobistych opartych na najnowszej technologii. Programowanie takich nowoczesnych maszyn jest sztuką ogromnie skomplikowaną, która wymaga od programisty olbrzymiej wiedzy na temat funkcjonowania poszczególnych składników komputera. Wiedzę tę zdobyć nie jest łatwo, a zajmuje to lata.

PMC jest Przykładową Maszyną Cyfrową, czyli prostym komputerem. Jego nieskomplikowana budowa pozwala w szybkim tempie opanować podstawowe składniki i przystąpić bezpośrednio do programowania w kodzie maszynowym - asemblerze. Tak, właśnie kod maszynowy jest podstawą pracy wszelkich komputerów i zrozumienie jego funkcji i zasad działania uważam za kluczowe zadanie każdego programisty. Znajomość pracy komputera na najniższym poziomie sprzętowym znakomicie ułatwia programowanie w każdym języku programowania.

To, co w rzeczywistym systemie jest trudne i zawiłe, w PMC jest proste i zrozumiałe. Jednocześnie zasady programowania PMC i rzeczywistego komputera są bardzo podobne. Opanowanie programowania PMC ułatwi zatem późniejsze przejście na prawdziwe systemy komputerowe - programista będzie znał podstawowe zasady, które tu i tam są identyczne. To jest właśnie główny cel tego projektu.

PMC staraliśmy się jak najbardziej uprościć. Dlatego w stosunku do pierwszego projektu zrezygnowaliśmy z bardzo wielu funkcji, które dla uczniów stanowiły zbędne utrudnienia. Celem nauki jest poznanie zasad programowania na poziomie asemblera, a nie zasad tworzenia programów konkretnie dla tej maszyny. Stąd PMC musi być prosta, aby zrozumienie jej konstrukcji i zasad programowania nie pochłaniało uczniowi zbyt wiele zasobów i czasu - średnio zdolny uczeń powinien poradzić sobie z tym zadaniem w ciągu jednej do dwóch godzin nauki. Dzięki takiemu podejściu szybko będziemy mogli się skupić na celu zasadniczym, czyli programowaniu na poziomie asemblera.

Artykuł składa się z następujących rozdziałów:

Zapraszamy

Na początek:  podrozdziału   strony 

Zespół Przedmiotowy
Chemii-Fizyki-Informatyki

w I Liceum Ogólnokształcącym
im. Kazimierza Brodzińskiego
w Tarnowie
ul. Piłsudskiego 4
©2021 mgr Jerzy Wałaszek

Materiały tylko do użytku dydaktycznego. Ich kopiowanie i powielanie jest dozwolone
pod warunkiem podania źródła oraz niepobierania za to pieniędzy.

Pytania proszę przesyłać na adres email: i-lo@eduinf.waw.pl

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Jeśli nie chcesz ich otrzymywać, zablokuj je w swojej przeglądarce.
Informacje dodatkowe.