Prezentowane materiały są przeznaczone dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych Autor artykułu: mgr Jerzy Wałaszek |
©2015 mgr
Jerzy Wałaszek
|
Autor: | mgr Jerzy Wałaszek, nauczyciel dyplomowany |
Przeznaczenie: | klasy II i III liceum ogólnokształcącego |
Zakres przedmiotu: | rozszerzony |
Liczba godzin: | 180 (w klasie II 120, w klasie III 60) |
Podstawa prawna: | Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 stycznia 2009 r. w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego programów wychowania przedszkolnego, programów nauczania i podręczników oraz cofania dopuszczenia |
Podstawa programowa: | Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dziennik Ustaw 15 stycznia 2009 r. Nr 4, poz. 17). |
W trakcie realizacji programu nauczania uczniowie są oceniani za:
Każdy uczeń otrzymuje w ciągu semestru przynajmniej 10 ocen. Na ich podstawie nauczyciel decyduje o ocenie semestralnej lub końcoworocznej.
Oprócz zeszytu pożądane jest, aby każdy uczeń zaopatrzył się w pamięć pendrive, która posłuży mu do przechowywania materiałów. Komputery w pracowni są używane przez wiele różnych osób i trudno zapewnić bezpieczeństwo przechowywanych na nich danych – zdarzały się przypadki usuwania danych. Pamięć pendrive jest obecnie bardzo tania, a może być wykorzystywana również do gromadzenia danych na innych przedmiotach.
Alternatywą dla pamięci pendrive jest założenie konta pocztowego (np. w gmail.com) i przesyłanie w załącznikach listów utworzonych na lekcji danych.
W ciągu semestru uczeń ma prawo być dwa razy nieprzygotowany do zajęć. Nieprzygotowanie nie zwalnia z obowiązku pracy na lekcji. Nie uwzględnia się nieprzygotowania na zapowiedzianych sprawdzianach i testach oraz na zaliczeniach ocen niedostatecznych. Także pod koniec semestru nieprzygotowania uczniów nie będą respektowane - szczególnie odnosi się to do osobników unikających oceniania w trakcie semestru.
Semestr I |
|
Internet i bazy danych |
|
Temat i treść lekcji | L. godz. |
Lekcja 1: Zajęcia wprowadzające
|
1 |
Lekcja 2,3,4: Sieci komputerowe
|
3 |
Lekcja 5,6: Zabezpieczanie transmisji przed błędami
|
2 |
Lekcja 7,8: Konfiguracja połączenia internetowego
|
2 |
Lekcja 9,10: Tworzenie interaktywnych stron WWW
|
2 |
Lekcja 11,12,13,14: Tworzenie przykładowych stron ze
skryptami JavaScript
|
4 |
Lekcja 15,16: Wprowadzenie do języka PHP
|
2 |
Lekcja 17,18,19,20,21,22: Język SQL
(mySQL)
|
6 |
Internet i bazy danych |
|
Temat i treść lekcji | L. godz. |
Lekcja 23,24,25,26: Baza danych w PHP
|
4 |
Lekcja: 27,28,29,30: Projekt PHP
|
4 |
Semestr II |
|
Multimedia |
|
Temat i treść lekcji | L. godz. |
Lekcja 31,32,33,34: Tworzenie animacji FLASH
|
4 |
Lekcja 35,36,37,38: ActionScript
|
4 |
Lekcja 39,40: Animacje na stronach WWW
|
2 |
Lekcja: 41,42: Edytor grafiki Inkscape
|
2 |
Lekcja 43,44,45,46: Grafika wektorowa
|
4 |
Lekcja 47,48,49,50: Grafika na stronie WWW
|
4 |
Lekcja 51,52: Edycja filmów
|
2 |
Lekcja 53,54: Fraktale
|
2 |
Lekcja 55,56,57,58: Rozwiązywanie testów maturalnych
|
4 |
Lekcja 59,60: Podsumowanie
|
2 |
Wymagane umiejętności na poszczególne oceny szkolne | ||||
Sieci komputerowe i bazy danych | ||||
dopuszczający | dostateczny | dobry | bardzo dobry | celujący |
Zna pojęcie sieci komputerowej, potrafi wymienić jej rodzaje. Zna pojęcie logowania. Potrafi wymienić kilka cech pracy w sieci, odróżniających ją od pracy na autonomicznym komputerze. Zna kilka sposobów połączenia z Internetem. |
Wymienia korzyści płynące z korzystania z sieci. Zna podstawowe klasy i topologie sieciowe. Potrafi wymienić urządzenia i elementy sieciowe oraz omówić ich ogólne przeznaczenie. Zna cechy systemu działającego w szkolnej pracowni. Orientuje się – w zakresie podstawowym – w działaniu Internetu. |
Zna znaczenie protokołu w sieciach lokalnych oraz TCP/IP. Wie, na czym polega wymiana informacji w sieci. Zna zasady pracy w sieci. Potrafi omówić zagrożenia płynące z sieci. Charakteryzuje różne połączenia z Internetem; potrafi omówić przesyłanie pakietów danych w Internecie. |
Zna schemat działania sieci komputerowych. Potrafi wymienić zalety i wady różnych topologii sieci. Charakteryzuje topologie gwiazdy, magistrali i pierścienia. Umie z pomocą nauczyciela zrealizować małą sieć komputerową – skonfigurować jej składniki, udostępnić pliki, dyski, drukarki, dodać użytkowników. |
Omawia szczegółowo model warstwowy sieci. Omawia różne systemy sieciowe. Dokonuje ich analizy porównawczej. Potrafi samodzielnie zbudować małą sieć domową. |
Tendencje w rozwoju informatyki i jej zastosowań | ||||
dopuszczający | dostateczny | dobry | bardzo dobry | celujący |
Potrafi omówić historię komputerów. Umie wskazać ogólny kierunek zmian w technologiach komputerowych. Zna podstawowe zasady netykiety. |
Potrafi określić nowoczesne trendy w zastosowaniu urządzeń komputerowych. Jest w stanie omówić prawne i społeczne aspekty zastosowania informatyki. |
Potrafi wskazać nowości w zakresie usług internetowych oraz odszukać informacje na temat najnowszych pomysłów na komputery. |
Przygotowuje analizę porównawczą, pokazującą na przestrzeni wielu lat rozwój informatyki, w tym sieci komputerowych, oraz multimediów. |
Wskazuje tendencje w rozwoju informatyki i jej zastosowania, dostrzegając przeobrażenia w tej dziedzinie w kraju i na świecie. |
Relacyjne bazy danych | ||||
dopuszczający | dostateczny | dobry | bardzo dobry | celujący |
Podaje obszary zastosowań baz danych – na przykładach z najbliższego otoczenia – szkoły, instytucji naukowych, społecznych i gospodarczych. Podaje przykłady programów do tworzenia baz danych. Potrafi wykonać podstawowe operacje na bazie danych przygotowanej w jednej tabeli (wprowadzanie, redagowanie, sortowanie, wyszukiwanie, prezentacja). Potrafi uporządkować bazę rosnąco lub malejąco według jednego lub kilku pól. |
Rozumie metody przetwarzania danych na przykładzie gotowej bazy danych. Określa podstawowe pojęcia (rekord, pole, typ pola). Samodzielnie tworzy w jednej tabeli bazę danych, składającą się z kilku pól różnych typów. Projektuje przykładowy formularz i raport. Potrafi wykonywać operacje przetwarzania danych w bazie składającej się z kilku rekordów. Zna zasady przygotowania korespondencji seryjnej. |
Projektuje relacyjną bazę danych składającą się z dwóch tabel połączonych relacją (na zadany temat). Projektuje formularz i raport według wskazówek nauczyciela. Zna zasady definiowania kluczy podstawowych. Drukuje wybrane rekordy, formularze i raporty. Łączy informacje z bazy danych z dokumentami innych programów, np. edytora tekstu czy arkusza kalkulacyjnego. |
Potrafi wytłumaczyć pojęcie relacji. Projektuje relacyjną bazę danych składającą się z trzech lub większej liczby tabel. Samodzielnie ustala zawartość bazy (rodzaj informacji). Zna kilka rodzajów formularzy i raportów, w tym raporty w postaci wykresów. Umie zaprojektować samodzielnie wygląd formularza i raportu. Zna pojęcie indeksu. Odróżnia sortowanie od indeksowania. Potrafi w tworzonej bazie ustalić klucze indeksu. |
Zna dokładnie wybrany program do projektowania baz danych. Potrafi samodzielnie zaprojektować bazę danych, korzystając z wybranego narzędzia (programu). Projekt bazy opiera na rzeczywistych informacjach, aby można było wykorzystać ją w praktyce, np. w szkole czy w domu. Sprawnie korzysta z dodatkowej, fachowej literatury. |
Programowanie z wykorzystaniem SQL | ||||
dopuszczający | dostateczny | dobry | bardzo dobry | celujący |
Wyszukuje informacje w bazie, korzystając wyłącznie z gotowych kwerend i narzędzi wbudowanych do programu. |
Tworzy samodzielnie kwerendy (proste i złożone), korzystając z wbudowanych do programu narzędzi. |
Zna podstawowe konstrukcje języka zapytań. Wie, co to jest język SQL. Potrafi przeanalizować przykład zapytania utworzonego w języku SQL. Z pomocą nauczyciela potrafi zapisać prostą kwerendę, korzystając z języka zapytań. Potrafi połączyć się z bazą danych z poziomu języka PHP. |
Zna zasady wyszukiwania informacji w bazie z wykorzystaniem języka zapytań. Potrafi zapisać złożone kwerendy, korzystając z wybranej instrukcji, np. SELECT; stosuje jej główne klauzule. Z poziomu języka PHP potrafi pobierać dane z bazy i odpowiednio je prezentować na stronie WWW. |
Opierając się na profesjonalnej literaturze, potrafi samodzielnie zapisywać złożone kwerendy z wykorzystaniem języka zapytań. Potrafi efektywnie wykorzystywać bazę danych z poziomu języka PHP – potrafi uaktualniać zapisane w bazie dane. |
Tworzenie grafiki komputerowej | ||||
dopuszczający | dostateczny | dobry | bardzo dobry | celujący |
Potrafi retuszować obrazy rastrowe, potrafi rysować proste figury wektorowe, potrafi dokonywać transformacji figur: skalowania, obrotów, ścinania, rozciągania, odbicia lustrzane, potrafi stosować różne wypełnienia figur wektorowych. |
Potrafi tworzyć prostą grafikę wektorową, potrafi przemieszczać figury pomiędzy warstwami, potrafi edytować kształt figury, potrafi eksportować grafikę wektorową do pliku GIF lub JPG. |
Rozumie różnicę pomiędzy plikami GIF i JPG, wie, na czym polega kompresja stratna w plikach JPG, potrafi tworzyć średnio złożoną grafikę z wykorzystaniem różnych narzędzi edytora. |
Potrafi tworzyć skomplikowaną grafikę komputerową w edytorze graficznym, zna i stosuje różne funkcje zaawansowane programu, umie korzystać z przezroczystości oraz opcji powtarzania operacji. |
Tworzy dowolną grafikę wektorową, wykorzystuje zaawansowane opcje edytora, w tym modele barw, filtry i transformacje graficzne. |
Tworzenie animacji FLASH z wykorzystaniem ActionScript | ||||
dopuszczający | dostateczny | dobry | bardzo dobry | celujący |
Potrafi wykorzystywać podstawowe narzędzia graficzne i tworzyć prostą animację poklatkową i pośrednią typu motion tween. |
Potrafi posługiwać się transformacjami kształtu i wypełnienia, dodawać obrazy GIF i JPG, tworzyć animację na wielu warstwach. |
Potrafi stosować w tworzonej grafice proste polecenia ActionScript, które wpływają na sposób odtwarzania filmu, umie wykorzystywać symbole biblioteczne. |
Tworzy zaawansowane animacje w środowisku FLASH, stosuje skrypty ActionScript zawierające zmienne, potrafi wyeksportować animację do postaci pliku swf i użyć go na własnej stronie WWW. |
Posługuje się obiektami w ActionScript, tworzy interaktywne animacje wykorzystujące zdarzenia generowane przez użytkownika. |
Programowanie w JavaScript | ||||
dopuszczający | dostateczny | dobry | bardzo dobry | celujący |
Zna sposoby osadzania skryptów JavaScript w kodzie HTML strony WWW, potrafi tworzyć proste programy w JavaScript |
Potrafi umieszczać programy w języku JavaScript w osobnych plikach i łączyć je z wieloma stronami WWW, umie umieszczać proste polecenia JavaScript w znacznikach HTML. |
Potrafi stworzyć prostą aplikację obliczeniową w języku JavaScript, umie pobierać dane z formularzy i umieszczać wyniki obliczeń na stronach WWW. |
Tworzy interaktywne strony WWW, które w pełni wykorzystują język JavaScript. |
Tworzy zaawansowane aplikacje JavaScript, które wykorzystują obiekty i zdarzenia. Zna model obiektowy dokumentu HTML, umie posługiwać się własnościami obiektów HTML. |
I Liceum Ogólnokształcące |
Pytania proszę przesyłać na adres email: i-lo@eduinf.waw.pl
W artykułach serwisu są używane cookies. Jeśli nie chcesz ich otrzymywać,
zablokuj je w swojej przeglądarce.
Informacje dodatkowe