Prezentowane materiały są przeznaczone dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Autor artykułu: mgr Jerzy Wałaszek, wersja1.0 |
©2010 mgr
Jerzy Wałaszek |
Przygotowanie do świadomego wyboru kierunku i zakresu dalszego kształcenia informatycznego:
Dążenie do wszechstronnego rozwoju osobowego i społecznego oraz do osiągania wyznaczonych celów życiowych.
Kształcenie samodzielności w podejmowaniu decyzji dotyczących własnego rozwoju intelektualnego.
Rozwijanie umiejętności funkcjonowania w skomputeryzowanym świecie. Traktowanie wiadomości z informatyki w sposób integralny z innymi naukami, jako wartości poznawczej samej w sobie, prowadzącej do lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie.
Zdolność do samodzielnego korzystania z komputera dla realizacji części zadań edukacyjnych oraz innych celów poznawczych:
Rozwijanie osobistych zainteresowań i dociekliwości poznawczej, ukierunkowanej na poszukiwanie informacji w różnych źródłach.
Przewidywanie użyteczności informatyki dla życia zawodowego i społecznego.
Przygotowywanie do podejmowania i rozwiązywania złożonych zadań, z uwzględnieniem środków i metod informatyki.
Organizowanie i ocenianie własnej nauki, przyjmowanie odpowiedzialności za jej poziom.
Kształtowanie w sobie postawy dialogu, umiejętności współdziałania w zespole, słuchania innych, rozumienia i uwzględniania ich poglądów. Przygotowywanie prezentacji własnych poglądów.
Podejmowanie wyzwań współczesnego świata związanych z ogromną ekspansją środków i narzędzi informatyki.
Postrzeganie wpływu informatyki na zachowania społeczne. Rozumienie zalet i zagrożeń, wynikających z korzystania z nowoczesnych technologii.
Uświadomienie wagi prawnych i społecznych aspektów zastosowań informatyki.
Przestrzeganie zasad regulaminu pracowni komputerowej. Poszanowanie mienia.
Przygotowanie do świadomego wyboru kierunku i zakresu dalszego kształcenia informatycznego:
Poznanie pojęć, metod informatyki i zdobywanie niezbędnych umiejętności umożliwiających podjęcie pracy, studiów lub innych form dokształcania.
Poznanie wybranych zagadnień informatyki jako dyscypliny naukowej.
Rozumienie, a nie tylko pamięciowe opanowanie zagadnień z dziedziny informatyki.
Poznawanie obszarów zastosowania informatyki i zasad funkcjonowania społeczeństwa informacyjnego.
Poznawanie przeobrażeń w dziedzinie informatyki w perspektywie europejskiej i światowej.
Zdolność do samodzielnego korzystania z komputera dla realizacji części zadań edukacyjnych oraz innych celów poznawczych:
Opanowanie zasad posługiwania się komputerem i sprawne korzystanie z usług sieci komputerowych.
Poprawne posługiwanie się językiem informatyki oraz swobodne wypowiadanie się na temat wybranych zagadnień z dziedziny informatyki.
Rozwijanie zdolności myślenia algorytmicznego oraz dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności między problemem, algorytmem a programem komputerowym.
Wykorzystywanie umiejętności efektywnego posługiwania się urządzeniami i środkami informatyki w rozwiązywaniu zadań z innych przedmiotów.
Stosowanie przyswojonej wiedzy w praktyce oraz zdobywanie potrzebnych doświadczeń i tworzenie odpowiednich nawyków.
Rozwiązywanie problemów w sposób twórczy.
Metody rozwiązywania problemów algorytmicznych.
Sposoby prezentacji algorytmów.
Przegląd technik algorytmicznych i algorytmów klasycznych.
Elementy analizy algorytmów.
Realizacja algorytmów w wybranym języku programowania.
Zasady programowania.
Dobór struktur danych do rozwiązywanego problemu.
Zasady działania komputera i sieci komputerowych.
System komputerowy.
Sieci komputerowe, w tym Internet.
Kierunki w rozwoju informatyki i jej zastosowań.
Przetwarzanie danych w bazach danych.
Projektowanie i tworzenie relacyjnej bazy danych.
Wyszukiwanie informacji z użyciem języka zapytań.
Realizacja projektu programistycznego, w tym przygotowanie dokumentów i raportów.
Wśród multimediów.
Przetwarzanie informacji w różnej postaci, m.in. graficznej, dźwiękowej.
Tworzenie prezentacji multimedialnych.
Tworzenie stron internetowych.
Tematy główne i tematy lekcji - semestr I | Liczba godzin |
---|---|
Stanowisko komputerowe | |
Lekcja 1-2 Temat: Organizacja zajęć w pracowni komputerowej
|
2 |
Multimedia - grafika użytkowa | |
Lekcja 3-4 Temat: Edytor grafiki wektorowej
|
2 |
Lekcja 5-6 Temat: Figury wektorowe
|
2 |
Lekcja 7-8 Temat: Własności figur wektorowych
|
2 |
Lekcja 9-10 Temat: Krzywe wektorowe Beziera
|
2 |
Lekcja 11-12 Temat: Edycja figur
|
2 |
Lekcja 13-14 Temat: Edycja map bitowych
|
2 |
Lekcja 15-16 Temat: Interakcyjne efekty wektorowe
|
2 |
Lekcja 17-18 Temat: Projekt grafiki |
2 |
Budowa komputera i sieci komputerowe | |
Lekcja 19-20 Temat: Podstawowe składniki systemu komputerowego
|
2 |
Lekcja 21-22 Temat: Transmisja cyfrowa
|
2 |
Lekcja 23-24 Temat: Sieć lokalna LAN
|
2 |
Lekcja 25-26-27-28-29-30 Temat: Sieć Internet
|
6 |
Lekcja 31-32 Temat: Test sprawdzający Materiał testu obejmuje lekcje 19-30 |
2 |
Lekcja 33-34-35-36 Temat: Utrwalenie materiału
|
4 |
Tematy główne i tematy lekcji - semestr II | Liczba godzin |
---|---|
Sieć Internet - tworzenie i programowanie stron WWW | |
Lekcja 35-36 Temat: Usługi w Internecie
|
2 |
Lekcja 37-38 Temat: Język HTML
|
2 |
Lekcja 39-40 Temat: Nawigacja na stronach WWW
|
2 |
Lekcja 41-42 Temat: Arkusze stylów CSS
Zadanie: projekt witryny WWW wykorzystującej arkusze css |
2 |
Lekcja 43-44 Temat: Programowanie stron WWW - język JavaScript
|
2 |
Lekcja 45-46-47-48 Temat: Programowanie w JavaScript
Zadanie: projekt witryny WWW wykonującej obliczenia za pomocą skryptów JS |
4 |
Lekcja 49-50 Temat: Macromedia Flash
|
2 |
Lekcja 51-52-53-54 Temat: Język programowania Action Script
Zadanie: projekt animacji Macromedia Flash |
4 |
Lekcja 55-56 Temat: Język PHP
|
2 |
Lekcja 57-58-59-60 Temat: Programowanie w PHP
Zadanie: projekt strony zawierającej skrypty PHP |
4 |
Bazy danych | |
Lekcja 61-62 Temat: Relacyjna baza danych MS-Access 2003
|
2 |
Lekcja 63-64 Temat: Wyszukiwanie danych
|
2 |
Lekcja 65-66-67-68 Temat: Język SQL i jego zastosowania
|
4 |
Lekcja 69-70 Temat: Test sprawdzający Materiał testu obejmuje lekcje 19-30 |
2 |
Lekcja 71-72 Temat: Lekcje do dyspozycji nauczyciela |
2 |
Poniżej znajdują się kryteria, które musi spełnić uczeń, aby otrzymać daną ocenę z informatyki w klasie II. Pamiętaj jednakże, że podane kryteria są jedynie elementem wyjściowym przy ustalaniu oceny, o której decyduje również twoja aktywność w czasie CAŁEGO roku szkolnego i zaangażowanie w naukę przedmiotu.
Wymagania na poszczególne oceny szkolne | ||||
---|---|---|---|---|
3. Zasady działania komputera i sieci komputerowych | ||||
dopuszczający | dostateczny | dobry | bardzo dobry | celujący |
3.1. System komputerowy | ||||
Określa następujące pojęcia: bit, bajt. Zna pojęcie systemu pozycyjnego. Wymienia części składowe zestawu komputerowego, podaje ich parametry i przeznaczenie. Rozróżnia rodzaje pamięci komputera, określa ich własności i przeznaczenie. Wie, co to jest system operacyjny, i korzysta z jego podstawowych funkcji. Wykonuje podstawowe operacje na plikach i folderach. | Wie, co to jest system binarny, i potrafi dokonać zamiany liczby z systemu dziesiętnego na binarny i odwrotnie. Potrafi sklasyfikować środki (urządzenia) i narzędzia (oprogramowanie) technologii informacyjnej. Wie, jak działa komputer. Wyjaśnia rolę procesora. Rozumie organizację pamięci komputerowych. Potrafi omówić funkcje systemu operacyjnego. Zna zasady ochrony plików. Potrafi nadać podstawowe atrybuty plikom, jak też wyszukać poszczególne pliki. | Potrafi wykonać działania arytmetyczne na liczbach binarnych (dodawanie i odejmowanie). Zna system szesnastkowy i potrafi wykonać konwersję liczb binarnych na liczby w systemie szesnastkowym i odwrotnie. Analizuje model logiczny komputera. Wie, co to jest kod ASCII. Potrafi wymienić rodzaje aktualnie używanych komputerów. Zna metody wyszukiwania plików. | Potrafi omówić dokładnie działanie procesora. Potrafi wykonać dowolną konwersję pomiędzy systemem dziesiętnym, dwójkowym i szesnastkowym. Zna sposób zapisu liczby całkowitej i rzeczywistej (zmiennoprzecinkowej). Umie wymienić przynajmniej dwa systemy operacyjne i podać ich najważniejsze funkcje. Zna zaawansowane metody wyszukiwania i odzyskiwania plików. Zna przynajmniej jeden algorytm szyfrowania danych. Potrafi zaszyfrować i odszyfrować prosty tekst. | Zna operacje logiczne na liczbach binarnych i przesunięcia bitowe. Potrafi zapisać w języku programowania wysokiego poziomu algorytm konwersji liczb z dowolnego systemu pozycyjnego na inny. Wykonuje sprawnie operacje na liczbach zapisanych w różnych systemach pozycyjnych. Potrafi odzyskać utracony plik, stosując zaawansowane metody. Potrafi omówić różne systemy operacyjne, wskazać ich najważniejsze funkcje. Samodzielnie wyszukuje informacje na temat kompresji i szyfrowania danych. Zna kilka sposobów szyfrowania informacji. Potrafi zapisać algorytm szyfrowania w postaci programu. Zna działanie algorytmu kompresji. |
3.2. Sieci komputerowe, Internet | ||||
Zna pojęcie sieci komputerowej, potrafi wymienić jej rodzaje. Zna pojęcie logowania. Potrafi wymienić kilka cech pracy w sieci, odróżniających ją od pracy na autonomicznym komputerze. Zna kilka sposobów połączenia z Internetem. | Wymienia korzyści płynące z korzystania z sieci. Zna podstawowe klasy i topologie sieciowe. Potrafi wymienić urządzenia i elementy sieciowe oraz omówić ich ogólne przeznaczenie. Zna cechy systemu działającego w szkolnej pracowni. Orientuje się – w zakresie podstawowym – w działaniu Internetu. | Zna znaczenie protokołu w sieciach (w tym TCP/IP). Wie, na czym polega wymiana informacji w sieci. Zna zasady pracy w sieci, m.in. zasady udostępniania zasobów. Potrafi omówić zagrożenia płynące z sieci. Charakteryzuje różne połączenia z Internetem; potrafi omówić przesyłanie pakietów danych w Internecie. | Zna schemat działania sieci komputerowych. Potrafi wymienić zalety i wady różnych topologii sieci. Charakteryzuje topologie gwiazdy, magistrali i pierścienia. Zna podstawowe cechy systemu Linux. Umie z pomocą nauczyciela zrealizować małą sieć komputerową – skonfigurować jej składniki, udostępnić pliki, dyski, drukarki, dodać użytkowników. | Omawia szczegółowo model warstwowy sieci. Omawia różne systemy sieciowe. Dokonuje ich analizy porównawczej. Charakteryzuje system Linux. Potrafi samodzielnie zbudować małą sieć domową. |
3.3. Tendencje w rozwoju informatyki i jej zastosowań | ||||
Potrafi omówić historię komputerów. Umie wskazać ogólny kierunek zmian w technologiach komputerowych. Zna podstawowe zasady netykiety. | Potrafi określić nowoczesne trendy w zastosowaniu urządzeń komputerowych. Jest w stanie omówić prawne i społeczne aspekty zastosowania informatyki. | Potrafi wskazać nowości w zakresie usług internetowych oraz odszukać informacje na temat najnowszych pomysłów na komputery. | Przygotowuje analizę porównawczą, pokazującą na przestrzeni wielu lat rozwój informatyki, w tym sieci komputerowych, oraz multimediów. | Wskazuje tendencje w rozwoju informatyki i jej zastosowania, dostrzegając przeobrażenia w tej dziedzinie w kraju i na świecie. |
4. Przetwarzanie danych w bazach danych | ||||
dopuszczający | dostateczny | dobry | bardzo dobry | celujący |
4.1. Projektowanie relacyjnej bazy danych | ||||
Podaje obszary zastosowań baz danych – na przykładach z najbliższego otoczenia – szkoły, instytucji naukowych, społecznych i gospodarczych. Podaje przykłady programów do tworzenia baz danych. Potrafi wykonać podstawowe operacje na bazie danych przygotowanej w jednej tabeli (wprowadzanie, redagowanie, sortowanie, wyszukiwanie, prezentacja). Potrafi uporządkować bazę rosnąco lub malejąco według jednego lub kilku pól. | Rozumie metody przetwarzania danych na przykładzie gotowej bazy danych. Określa podstawowe pojęcia (rekord, pole, typ pola). Samodzielnie tworzy w jednej tabeli bazę danych, składającą się z kilku pól różnych typów. Projektuje przykładowy formularz i raport. Potrafi wykonywać operacje przetwarzania danych w bazie składającej się z kilku rekordów. Zna zasady przygotowania korespondencji seryjnej. | Projektuje relacyjną bazę danych składającą się z dwóch tabel połączonych relacją (na zadany temat). Projektuje formularz i raport według wskazówek nauczyciela. Zna zasady definiowania kluczy podstawowych. Drukuje wybrane rekordy, formularze i raporty. Łączy informacje z bazy danych z dokumentami innych programów, np. edytora tekstu czy arkusza kalkulacyjnego. | Potrafi wytłumaczyć pojęcie relacji. Projektuje relacyjną bazę danych składającą się z trzech lub większej liczby tabel. Samodzielnie ustala zawartość bazy (rodzaj informacji). Zna kilka rodzajów formularzy i raportów, w tym raporty w postaci wykresów. Umie zaprojektować samodzielnie wygląd formularza i raportu. Zna pojęcie indeksu. Odróżnia sortowanie od indeksowania. Potrafi w tworzonej bazie ustalić klucze indeksu. | Zna dokładnie wybrany program do projektowania baz danych. Potrafi samodzielnie zaprojektować bazę danych, korzystając z wybranego narzędzia (programu). Projekt bazy opiera na rzeczywistych informacjach, aby można było wykorzystać ją w praktyce, np. w szkole czy w domu. Sprawnie korzysta z dodatkowej, fachowej literatury. |
4.2. Wyszukiwanie informacji z użyciem języka zapytań | ||||
Wyszukuje informacje w bazie, korzystając wyłącznie z gotowych kwerend i narzędzi wbudowanych do programu. | Tworzy samodzielnie kwerendy (proste i złożone), korzystając z wbudowanych do programu narzędzi. | Zna podstawowe konstrukcje języka zapytań. Wie, co to jest język SQL. Potrafi przeanalizować przykład zapytania utworzonego w języku SQL. Z pomocą nauczyciela potrafi zapisać prostą kwerendę, korzystając z języka zapytań. | Zna zasady wyszukiwania informacji w bazie z wykorzystaniem języka zapytań. Potrafi zapisać złożone kwerendy, korzystając z wybranej instrukcji, np. SELECT; stosuje jej główne klauzule. | Opierając się na profesjonalnej literaturze, potrafi samodzielnie zapisywać złożone kwerendy z wykorzystaniem języka zapytań. |
4.3. Realizacja projektu programistycznego, w tym przygotowanie dokumentów i raportów | ||||
Uczestniczy czynnie w projekcie grupowym, wykonując proste zadania, np. wprowadza dane do bazy i je aktualizuje. Bierze udział w testowaniu projektu. | Zna wszystkie etapy projektowania systemów informatycznych. Uczestniczy czynnie w poszczególnych etapach projektu, wykonując zlecone zadania szczegółowe. | Wie, co to jest system informatyczny. Potrafi omówić zakres prac na każdym etapie. Uczestniczy czynnie w analizie systemu informacyjnego, przygotowuje dokumentację. Pracuje przy projektowaniu tabel, formularzy i raportów. | Wykonuje trudniejsze prace związane z projektowaniem bazy. Projektuje złożone kwerendy, formularze, raporty. Uczestniczy we wdrażaniu systemu informatycznego. | Potrafi wystąpić w roli koordynatora projektu. Przydziela zadania szczegółowe, dba o ich prawidłowe wykonanie, nadzoruje pracę innych, dba o dobrą atmosferę w grupie. |
5. Wśród multimediów | ||||
dopuszczający | dostateczny | dobry | bardzo dobry | celujący |
5.3 Tworzenie stron internetowych | ||||
Wymienia przykładowe programy do projektowania i tworzenia stron internetowych. Potrafi wymienić podstawowe elementy, z których składa się strona WWW. W stopniu podstawowym posługuje się wybranym programem do tworzenia stron. Tworzy nieskomplikowaną stronę, np. z informacjami o sobie samym. Wstawia tytuł, formatuje tekst, umieszcza obraz. |
Wie, co to jest język znaczników HTML, i potrafi omówić strukturę pliku w tym języku. Zna podstawy języka znaczników HTML i potrafi wykonać prostą stronę na zadany przez nauczyciela temat. Z pomocą nauczyciela projektuje wygląd strony. Planuje jej zawartość (teksty, rysunki, dźwięki, animacje) i umieszcza na niej ww. elementy. |
Potrafi samodzielnie
zaprojektować wygląd strony. Zna reguły poprawnego projektowania układu strony, m.in. dba o jej czytelność i przejrzystość, o poprawność redakcyjną i merytoryczną oraz prawną umieszczanych na niej tekstów i materiałów. Zna zaawansowane możliwości języka HTML: tabele, ramki, style. Zna sposoby publikowania stron w Internecie oraz wady i zalety tych sposobów. |
Samodzielnie korzysta z wybranego programu do tworzenia stron. Potrafi wykorzystać nowo poznane funkcje języka HTML. Wykorzystuje je do udoskonalenia istniejących już, swoich własnych stron. Włącza licznik odwiedzin na stronie. Dodaje inne typowe elementy: forum, księgę gości. Zna podstawy języka JavaScript. Używa go dla osiągnięcia nieskomplikowanych efektów wizualnych na stronie. Potrafi opublikować stronę w Internecie. |
Potrafi samodzielnie zapoznać się z nowym programem do tworzenia stron internetowych. Potrafi posługiwać się językiem JavaScript w tworzeniu tzw. stron dynamicznych. Potrafi wykorzystać gotowe lub własne skrypty serwerowe: PHP, CGI,PERL, SSI, ASP. Umie kreować bazy danych – np. MySQL – w połączeniu z językami skryptowymi. |
I Liceum Ogólnokształcące |
Pytania proszę przesyłać na adres email: i-lo@eduinf.waw.pl
W artykułach serwisu są używane cookies. Jeśli nie chcesz ich otrzymywać,
zablokuj je w swojej przeglądarce.
Informacje dodatkowe