Prezentowane materiały są przeznaczone dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Autor artykułu: mgr Jerzy Wałaszek, wersja1.0 |
©2008 mgr
Jerzy Wałaszek |
Zmienna w języku C++ jest obiektem przechowującym dane określonego typu. Podstawowe typy zmiennych, to:
int - zmienne całkowite ze znakiem, 32 bitowe, zakres od
-2147483648 do 2147483647 (-231, 231 - 1)
unsigned - zmienne całkowite bez znaku, zakres od 0 do 4294967295 (0, 232
- 1)
long long - zmienne całkowite ze znakiem, 64 bitowe, zakres od
-9223372036854775808 do 9223372036854775807 (-263, 263 -
1)
unsigned long long - zmienne całkowite bez znaku, 64 bitowe, zakres od 0
do 18446744073709551615 (0, 264 - 1)
float - zmienne zmiennoprzecinkowe pojedynczej precyzji, dokładność 7-8
cyfr
double - zmienne zmiennoprzecinkowe podwójnej precyzji, dokładność 15
cyfr
long double - zmienne zmiennoprzecinkowe rozszerzonej precyzji,
dokładność 20 cyfr
char - zmienna znakowa, przechowuje jeden znak ASCII
bool - zmienna logiczna, przechowuje true lub false
Przed pierwszym użyciem w programie zmienna musi być zadeklarowana. Deklaracja określa typ zmiennej oraz jej nazwę, poprzez którą będziemy mieli dostęp do przechowywanych w zmiennej danych. Składnia deklaracji jest następująca:
typ_zmiennej nazwa_zmiennej;
Przykłady:
int a,b,c;
unsigned d;
double x,y;
char a;
bool test;
Nazwa zmiennej może składać się z łacińskich liter dużych i małych (są rozróżniane!), cyfr oraz znaków podkreślenia. Pierwszym znakiem nazwy musi być litera lub podkreślenie - nie może to być w żadnym razie cyfra.
Przykłady:
Ala, wynik, x, z12B, _abc
1xyz - źle - nazwa rozpoczyna się od cyfry
ciężar - źle, nazwa zawiera literki nie będące literami łacińskimi, tylko
narodowymi - ę i ż.
alko+b12 - źle, w nazwie znak +
Deklarując zmienną można od razu nadać jej wartość początkową:
Przykłady:
int a = 5, b = 12, c = 33;
double eps = 0.0001;
bool test = true;
Poniższy przykład programu przelicza stopnie Celsjusza na skalę Fahrenheita wg wzoru:
#include <iostream> using namespace std; int main() { int tc; cout << "Przeliczanie stopni Celsjusza na stopnie Fahrenheita\n" "----------------------------------------------------\n\n"; cout << "TC = "; cin >> tc; // odczytujemy temp. w C int tf = (9 * tc) / 5 + 32; // przeliczamy na temp. w F cout << "TF = " << tf << endl << endl; system("pause"); return 0; } |
Instrukcja przypisania umożliwia wprowadzenie danych do zmiennej. Składnia tej instrukcji jest następująca:
nazwa_zmiennej = wyrażenie;
Komputer oblicza wartość wyrażenia i wynik wpisuje do zmiennej.
Przykłady:
a = b + c;
c = 'A';
test = false;
W wyrażeniach stosujemy następujące znaki operacji:
Operator | Operacja |
+ | dodawanie |
- | odejmowanie |
* | mnożenie |
/ | dzielenie |
% | reszta z dzielenia |
! | zaprzeczenie logiczne |
|| | suma logiczna |
&& | iloczyn logiczny |
== | równość |
!= | różność |
< | mniejszość |
<= | mniejszość lub równość |
>= | większość lub równość |
> | większość |
We wyrażeniach logicznych stosujemy operatory logiczne oraz operatory porównań. Wynikiem operacji logicznej jest 0, interpretowane jako fałsz lub 1, interpretowane jako prawda. Wartości te posiadają zdefiniowane stałe:
true - 1
false - 0
Przykład:
test = (a == b); // test przyjmie
wartość true, jeśli zachodzi równość zawartości zmiennych a i b.
test = (a >= 3) && (a <= 10); // test przyjmie wartość true, gdy a należy do
przedziału <3,10>
test = (a < 3) || (a > 10); // test przyjmie wartość true, gdy a jest poza
przedziałem <3,10>
W języku C++ instrukcja przypisania posiada wartość równą wartości przypisywanego wyrażenia. Pozwala to jednocześnie wprowadzać te same dane do kilku zmiennych.
Przykład:
a = b = c = 15; // w zmiennych a,b,c znajdzie się wartość 15
W trakcie programowania często występuje konieczność modyfikacji zawartości zmiennych - na przykład zwiększenia lub zmniejszenia o 1. W tym celu język C++ posiada specjalne operatory modyfikacji:
++ - zwiększanie o 1
-- - zmniejszanie 0 1
Operatory te można umieszczać przed lub za zmienną, która podlega modyfikacji:
a++; lub ++a;
a--; lub --a;
Różnica pojawia się, gdy modyfikację zmiennej zastosujemy w wyrażeniu. Wtedy operator umieszczony przed zmienną oznacza, iż najpierw zostanie ona zmodyfikowana, a następnie wynik tej modyfikacji trafi do wyrażenia:
Przykład:
a = 15;
b = ++a; // w a i b znajdzie się liczba 16
Jeśli operator modyfikacji umieścimy za zmienną, to do wyrażenia trafi jej bieżąca wartość, po czym zostanie ona zmodyfikowana.
Przykład:
a = 15;
b = a++; // w a będzie 16 a w b znajdzie się 15
Z własności tej bardzo często korzysta się w języku C++.
Pozostałe operatory modyfikacji:
zmienna += wyrażenie; zwiększa zawartość zmiennej o
wartość wyrażenia
zmienna -= wyrażenie; zmniejsza zawartość zmiennej o wartość
wyrażenia
zmienna *= wyrażenie; wymnaża zawartość zmiennej przez wartość
wyrażenia
zmienna /= wyrażenie; dzieli zawartość zmiennej przez wartość wyrażenia
zmienna %= wyrażenie; do zmiennej trafi reszta z dzielenia jej
przez wartość wyrażenia
Przykłady:
a = 15; b = 5;
a += b - 1; // w a znajdzie się liczba 19
a -= b + 2; // w a znajdzie się liczba 12
a *= b; // w a znajdzie się liczba 60
a /= 2 * b; // w a znajdzie się liczba 6
a %= b; // w a znajdzie się liczba 1
I Liceum Ogólnokształcące |
Pytania proszę przesyłać na adres email: i-lo@eduinf.waw.pl
W artykułach serwisu są używane cookies. Jeśli nie chcesz ich otrzymywać,
zablokuj je w swojej przeglądarce.
Informacje dodatkowe