Ogólne wskazówki dla interfejsu użytkownika aplikacji:
- Zawsze stosuj ładne ikonki, przyciski i grafikę. Wszyscy kochają duże
czerwone serducha, różowe króliczki i uśmiechnięte, żółte mordki.
- Nie obawiaj się eksperymentów z kolorami!
- Twoja aplikacja powinna odtwarzać zabawne dźwięki, aby zabawiać
użytkowników podczas pracy.
- Nigdy, przenigdy, pod żadnym pozorem nie używaj elementów graficznych
typowych dla systemu operacyjnego. Użytkownicy są znudzeni ciągle tymi
samymi przyciskami, okienkami tekstowymi itp.
- Jeśli tylko się da, wyłącz zarządzanie oknami i używaj nietypowych,
dziwnie umieszczonych grafik na funkcje okienkowe takie jak opcja zamknięcia
okna.
- Gdy będziesz pisał swoje własne kontrolki i gadżety, to absolutnie
upewnij się, że wyglądają i działają zupełnie inaczej od wbudowanych w
system kontrolek i nie przypominają niczego, co mogliby się spodziewać
użytkownicy. Inaczej mógłbyś przypadkowo sprawić, że użytkownicy
pomyśleliby, iż twoja aplikacja została zaprojektowana w sumie dla ich
systemu operacyjnego.
- Użyj własnych kreatywnych pomysłów na wygląd okienka dialogowego "zapisz
jako". Te wbudowane mają zawsze zbyt wiele ograniczeń.
- Ważne jest, aby użytkownik nigdy nie był w stanie stwierdzić różnicy
pomiędzy wybranymi i nie wybranymi opcjami.
- Zawsze używaj prymitywnej i źle zaprojektowanej grafiki na przyciskach
paska narzędziowego oraz nigdy nie umieszczaj tam żadnych napisów.
- Unikaj dołączania okienek dialogowych preferencji lub opcji. Zamiast
tego niech użytkownik używa sobie dostarczanego przez system operacyjny
edytora tekstu wg swojego uznania do edycji tekstowych plików
konfiguracyjnych.
- Użytkownicy potrzebują czasu, aby pomyśleć o tym, co robią i zaparzyć
sobie kawy. Twoja aplikacja powinna zawsze ładować się co najmniej 5 minut,
nawet na najszybszym z dostępnych komputerów.
- Upewnij się, że przypadkowe podwójne kliknięcie na elemencie klikanym
pojedynczo robi coś naprawdę niedobrego i nieoczekiwanego.
- Podpowiedzi dla narzędzi są idealnym sposobem wyświetlania informacji
krytycznych.
- Aby mieć najwięcej miejsca na ekranie, zawsze zmuszaj swoją aplikację do
pracy w trybie zmaksymalizowanym.
- Zawsze tak wybieraj położenia ruchomych okienek z własnościami, aby na
pewno zakrywały coś ważnego.
- Używaj najbardziej egzotycznych czcionek, jakie uda ci się znaleźć.
- Twój interfejs użytkownika aplikacji powinien być tak elastyczny i
dostosowalny, że jeśli użytkownik przypadkowo kichnie na myszkę lub
klawiaturę, to będzie musiał spędzić następne pół godziny na przywrócenie
wszystkiego do stanu początkowego. A najlepiej, żeby nie było to możliwe,
niech uważa na przyszłość.
- Niech pięciolatek narysuje ci grafiki, łącznie ze znakiem firmowym.
- Okienka dialogowe do przeglądania zawartości katalogów są zbędne,
użytkownicy z łatwością będą pamiętali i wprowadzali długie ścieżki do
plików.
- Tak zaprojektuj swoją aplikację, aby użytkownik musiał przestawić swój
mały monitor na rozdzielczość 10512 x 7430.
- Zawsze dokonuj krachu w krytycznym miejscu i wyświetlaj użytkownikowi
okienko dialogowe z fałszywymi przeprosinami.
- Błędem jest integracja aplikacji z natywnym środowiskiem desktopowym w
postaci szablonów nowych plików, powiązań plików lub ikon w menu programów.
- Wyjątkiem od powyższej reguły jest umieszczenie ikon w zasobniku
systemowym. Umieść tam jak najwięcej ikon i upewnij się, aby użytkownik nie
mógł ich przypadkiem usunąć.
- Jeśli w swoim programie stosujesz skróty klawiaturowe, to bądź
oryginalny i uczyń je zupełnie innymi, niż w innych aplikacjach.
- Przeznacz dodatkowe miejsce interfejsu użytkownika w swojej aplikacji na
reklamy, które przynoszą korzyść użytkownikom i twojemu portfelowi.
- Nigdy nie lekceważ mocy golizny.
- Nie zapomnij osadzić w aplikacji ukrytej gry wideo, takiej jak "easter
egg".
Pomoc w Aplikacji: Jak stworzyć system pomocy nieczuły na bezużyteczność.
- Nie ma potrzeby dodawania instrukcji do oprogramowania. Teraz
użytkownicy są wystarczająco mądrzy, aby samemu dojść do wszystkiego.
- Jeśli jednak dołączasz dokumentację, to nie ma potrzeby stosowania
drukowanych instrukcji. Użytkownicy kochają gapienie się przez cały dzień w
17-to calową lampę.
- Zawsze umieszczaj instrukcje instalacji raczej na dysku CD niż w
drukowanej instrukcji, aby zaoszczędzić papier. Instrukcje powinny być
zainstalowane z resztą programu, aby nie dało się ich przeczytać przed
instalacją.
- Niech pliki pomocy będą proste. Umieszczaj w nich tylko zupełnie
oczywiste fakty z każdego tematu.
- Nie ma potrzeby używania spójnej terminologii.
- W przypadku błędu programowego, ostrzeżenia lub wiadomości
informacyjnych wyjaśniaj użytkownikom to, co się dzieje za pomocą
najbardziej fachowych terminów. Oni naprawdę muszą znać i uczyć się tego,
ponieważ to takie ważne. Jako część okienka dialogowego wiadomości dołącz
przycisk pomocy, który otworzy plik z pomocą, gdzie użytkownik zobaczy
dokładnie taką samą wiadomość jak ta, którą mu wyświetla okienko dialogowe.
- Wyświetlaj, ile się da okienek dialogowych z informacjami i zapytaniami
w tylu różnych miejscach, ile jest możliwe. Wyjątkiem są krytyczne,
nieodwracalne operacje, jak wymazanie całego dysku twardego. O tym lepiej
nie informować zbyt wiele.
- W pomocy stosuj kulawy język polsko-angielski. Wszystkie pliki pomocy są
przecież nasze.
Zmuszanie sieci do robienia rzeczy, których nigdy wcześniej nie robiła (i
nigdy więcej nie powinna robić).
- Zawsze wbudowuj przeglądarkę sieci w swoją aplikację. Najlepsze wyniki
osiągniesz, jeśli zaprogramujesz sobie własną przeglądarkę.
- Zawsze na stałe umieszczaj hiperłącza w swojej aplikacji. Następnie
upewnij się, że hiperłącza przestały działać po dwóch miesiącach od
wypuszczenia tej aplikacji.
- Gdy uruchamiasz przeglądarkę sieciową, nigdy nie używaj przeglądarki
wybranej przez użytkownika. Zawsze uruchamiaj tę najbardziej szajsowatą (np.
IE) (zobacz powyżej, powinieneś napisać własną).
- Zawsze używaj hiperłączy zamiast przycisków. One są takie super, hiper.
- Upewnij się, że w każdym oknie graficznym swojej aplikacji umieściłeś
jakąś pulsującą grafikę.
- Aplikacje powinny wyglądać jak strony sieci, ponieważ sieć jest
ucieleśnieniem użyteczności.
- Wszystkie nowoczesne aplikacje powinny automatycznie zapisywać
użytkowników na listy odbiorców spamu.
Wskazówki dotyczące systemu operacyjnego
- Aby zrobić wielkie wrażenie podczas ustawiania twojego systemu
operacyjnego, nigdy nie ustawiaj częstotliwości odświeżania na taką, z którą
działa monitor użytkownika.
- Faktycznie twój system operacyjny nigdy, przenigdy nie powinien ustawiać
właściwej częstotliwości odświeżania dla tego monitora. Wytężanie wzroku
jest dobre. W zasadzie, gdy tylko się da, zawsze ustawiaj częstotliwość
odświeżania na taką, z którą ten monitor sobie wcale nie poradzi. Jeśli
użytkownikowi uda się ustawić wyższą częstotliwość odświeżania, to upewnij
się, że nie będzie ona standardowa, zatem uzytkownik będzie musiał regulować
wielkość i położenie obrazu na ekranie. Punkty dodatkowe za
znalezienie częstotliwości odświeżania, przy której monitor efektownie
wybucha.
- Gdy będziesz pakował graficzny interfejs użytkownika lub system
operacyjny, to upewnij się, że tą samą funkcjonalność znajduje się w tuzinie
różnych miejsc w innych, niepowiązanych z tobą programach.
- Dołączaj trzy z każdego typu programu aplikacji (cztery lub więcej,
jeśli się da).
- Instaluj wszystkie możliwe zaawansowane narzędzia użytkowe oraz
bezmyślne śmiecie, których typowy użytkownik nigdy nie użyje.
- Opcje odinstalowania nie są stylowe, nie dołączaj ich. Jeśli już musisz
je dołączać, to upewnij się, że dostaną zadyszki przy współzależnościach.
- Nie ma znaczenia, czy twój menadżer plików lub powłoka systemu pracują
wolno i ociężale. Bez wahania dołączaj je do swojej przeglądarki sieci. W
zasadzie, jak już przy tym jesteś, to zintegruj je z kilkoma przegladarkami.
Projektowanie Aplikacji na maksymalne wkurzenie użytkownika
- Zacznij pisać natychmiast główną część programu. Na projektowanie
interfejsu użytkownika będzie czas w dalszej części procesu tworzenia.
- Nie marnuj czasu na pisanie efektywnego kodu. Graficzne interfejsy
użytkowników nie muszą działać szybko i łatwo jest zmusić ich do zakupu
procesorów o szybkości co najmniej 10,000,000 THz, no i kto nie potrzebuje
tych dodatkowych zylionów gigabajtów pamięci RAM?
- Możesz implementować cechy na pół gwizdka. Użytkownicy ci wybaczą. (A
jeśli nie, to pal ich licho). Przecież zawsze możesz zmusić ich do przejścia
do następnej wersji.
- Nawet nie musisz kończyć swojego oprogramowania, jeśli ktoś inny będzie
miał z nim problem, to może je sobie samemu naprawiać.
- Bezpiecznie można zignorować ogólny cel powstania aplikacji, którą
piszesz. Niech tylko robi to, co ty chcesz.
- Nie ma zupełnie potrzeby przeprowadzania jakiś testów użytkowych czy
badań. Przecież programiści zawsze wiedzą najlepiej, jak należy projektować
interfejs użytkownika.
- Niech użytkownicy wpływają na decyzje projektowe i implementacyjne,
przecież oni wiedzą dobrze, czego im trzeba.
- Jeśli jest to środowisko korporacyjne, to zawsze projektuj interfejs
użytkownika wg zachcianek szefa. Przecież jego stopień w projektowaniu
interfejsów użytkownika umożliwił mu zostanie szefem, nieprawdaż?
- Gdy przenosisz swoją aplikację na inną platformę systemową, to nie ma
wcale potrzeby modyfikowania jej wyglądu oraz sposobu pracy.
- Zawsze na sztywno koduj wszystkie odwołania do ścieżek plików, z którymi
musi pracować twoja aplikacja. Użytkownik przecież nigdy nie będzie musiał
instalować jej w innym miejscu, wiec nigdy nie napotkasz konfliktów w
nazwach.
- Skarż do sądu każdego, kto zrobi interfejs użytkownika nawet odlegle
podobny do twojego. Przecież po to mamy prawo, nieprawdaż?
- Zawsze stosuj dziwaczne, brzmiące przerażająco nazwy kodowe dla swojej
aplikacji. Najlepiej powinien to być akronim czegoś bezsensownego, a akronim
powinien być rekursywny.
- Nigdy nie usuwaj starych, przestarzałych, obarczonych błędami i
nonsensownych cech ze swojej aplikacji.
- Ładuj swoją aplikację (teraz olbrzymią) przy starcie systemu. Nie ma
znaczenia, że zwalnia resztę tego systemu, najważniejsze jest, że twoja
aplikacja, z której użytkownicy korzystają jedynie okazjonalnie, załaduje
się najszybciej.
- Dodawaj wszelkie możliwe cechy do swojej aplikacji. Nawet te, które już
istnieją w systemie operacyjnym. W zasadzie, twoja aplikacja powinna w końcu
stać się sama systemem operacyjnym.
|