Informatyka dla klas trzecich |
|
|
Program nauczania Informatyka dla liceum
ogólnokształcącego Podręcznik Informatyka dla liceum ogólnokształcącego cz. 1 Informatyka dla liceum ogólnokształcącego cz. 2 |
Przygotowanie do świadomego wyboru kierunku i zakresu dalszego kształcenia informatycznego:
Dążenie do wszechstronnego rozwoju osobowego i społecznego oraz do osiągania wyznaczonych celów życiowych.
Kształcenie samodzielności w podejmowaniu decyzji dotyczących własnego rozwoju intelektualnego.
Rozwijanie umiejętności funkcjonowania w skomputeryzowanym świecie. Traktowanie wiadomości z informatyki w sposób integralny z innymi naukami, jako wartości poznawczej samej w sobie, prowadzącej do lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie.
Zdolność do samodzielnego korzystania z komputera dla realizacji części zadań edukacyjnych oraz innych celów poznawczych:
Rozwijanie osobistych zainteresowań i dociekliwości poznawczej, ukierunkowanej na poszukiwanie informacji w różnych źródłach.
Przewidywanie użyteczności informatyki dla życia zawodowego i społecznego.
Przygotowywanie do podejmowania i rozwiązywania złożonych zadań, z uwzględnieniem środków i metod informatyki.
Organizowanie i ocenianie własnej nauki, przyjmowanie odpowiedzialności za jej poziom.
Kształtowanie w sobie postawy dialogu, umiejętności współdziałania w zespole, słuchania innych, rozumienia i uwzględniania ich poglądów. Przygotowywanie prezentacji własnych poglądów.
Podejmowanie wyzwań współczesnego świata związanych z ogromną ekspansją środków i narzędzi informatyki.
Postrzeganie wpływu informatyki na zachowania społeczne. Rozumienie zalet i zagrożeń, wynikających z korzystania z nowoczesnych technologii.
Uświadomienie wagi prawnych i społecznych aspektów zastosowań informatyki.
Przestrzeganie zasad regulaminu pracowni komputerowej. Poszanowanie mienia.
Przygotowanie do świadomego wyboru kierunku i zakresu dalszego kształcenia informatycznego:
Poznanie pojęć, metod informatyki i zdobywanie niezbędnych umiejętności umożliwiających podjęcie pracy, studiów lub innych form dokształcania.
Poznanie wybranych zagadnień informatyki jako dyscypliny naukowej.
Rozumienie, a nie tylko pamięciowe opanowanie zagadnień z dziedziny informatyki.
Poznawanie obszarów zastosowania informatyki i zasad funkcjonowania społeczeństwa informacyjnego.
Poznawanie przeobrażeń w dziedzinie informatyki w perspektywie europejskiej i światowej.
Zdolność do samodzielnego korzystania z komputera dla realizacji części zadań edukacyjnych oraz innych celów poznawczych:
Opanowanie zasad posługiwania się komputerem i sprawne korzystanie z usług sieci komputerowych.
Poprawne posługiwanie się językiem informatyki oraz swobodne wypowiadanie się na temat wybranych zagadnień z dziedziny informatyki.
Rozwijanie zdolności myślenia algorytmicznego oraz dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności między problemem, algorytmem a programem komputerowym.
Wykorzystywanie umiejętności efektywnego posługiwania się urządzeniami i środkami informatyki w rozwiązywaniu zadań z innych przedmiotów.
Stosowanie przyswojonej wiedzy w praktyce oraz zdobywanie potrzebnych doświadczeń i tworzenie odpowiednich nawyków.
Rozwiązywanie problemów w sposób twórczy.
Metody rozwiązywania problemów algorytmicznych.
Sposoby prezentacji algorytmów.
Przegląd technik algorytmicznych i algorytmów klasycznych.
Elementy analizy algorytmów.
Realizacja algorytmów w wybranym języku programowania.
Zasady programowania.
Dobór struktur danych do rozwiązywanego problemu.
Zasady działania komputera i sieci komputerowych.
System komputerowy.
Sieci komputerowe, w tym Internet.
Kierunki w rozwoju informatyki i jej zastosowań.
Przetwarzanie danych w bazach danych.
Projektowanie i tworzenie relacyjnej bazy danych.
Wyszukiwanie informacji z użyciem języka zapytań.
Realizacja projektu programistycznego, w tym przygotowanie dokumentów i raportów.
Wśród multimediów.
Przetwarzanie informacji w różnej postaci, m.in. graficznej, dźwiękowej.
Tworzenie prezentacji multimedialnych.
Tworzenie stron internetowych.
Tematy główne i tematy lekcji - semestr I |
Liczba godzin |
---|---|
Stanowisko komputerowe | |
Lekcja 1-2 Temat: Organizacja zajęć w pracowni komputerowej
|
2 |
Algorytmika i programowanie w języku C++ | |
Lekcja 3-4 Temat: Powtórzenie wiadomości o języku C++
|
2 |
Lekcja 5-6-7-8 Temat: Algorytmy wyszukujące
|
4 |
Lekcja 9-10 Temat: Obiekty i klasy
|
2 |
Lekcja 11-12 Temat: Klasa String
|
2 |
Lekcja 13-14 Temat: Test sprawdzający - tworzenie programu w języku C++ Materiał testu obejmuje lekcje 3...12 |
2 |
Lekcja 15-16 Temat: Struktury danych - stos, algorytm ONP
|
2 |
Lekcja 17-18 Temat: Struktury danych - drzewo binarne
|
2 |
Lekcja 19-20 Temat: Rekurencja i iteracja
|
2 |
Lekcja 21-22 Temat: Wieże Hanoi
|
2 |
Lekcja 23-24 Temat: Problem hetmanów
|
2 |
Lekcja 25-26 Temat: Test sprawdzający - tworzenie programu w języku C++ Materiał testu obejmuje lekcje 17...28 |
2 |
Lekcja 27-28 Temat: Powtórzenie i utrwalenie materiału Lekcje do dyspozycji nauczyciela |
2 |
Tematy główne i tematy lekcji - semestr II |
Liczba godzin |
---|---|
Multimedia | |
Lekcja 29-30 Temat: Prezentacje multimedialne
|
4 |
Lekcja 31-32 Temat: Obróbka grafiki rastrowej
|
2 |
Lekcja 33-34-35-36 Temat: Projekt prezentacji multimedialnej na ocenę |
4 |
Rozwiązywanie typowych zadań szkolnych | |
Lekcja 37-38 Temat: Arkusz kalkulacyjny MS-Excel
|
2 |
Lekcja 39-40-41-42 Temat: Rozwiązywanie zadań za pomocą arkusza kalkulacyjnego |
4 |
Lekcja 43-44 Temat: Tworzenie wykresów funkcji w arkuszu kalkulacyjnym
|
2 |
Lekcja 45-46-47-48 Temat: Programowanie arkusza z wykorzystaniem języka Visual Basic
|
4 |
Lekcja 49-50 Temat: Ćwiczenia na ocenę z arkuszem kalkulacyjnym |
2 |
Lekcja 51-52-53-54-55-56 Temat: Rozwiązywanie arkuszy maturalnych z informatyki |
6 |
Lekcja 57-58 Temat: Powtórzenie i utrwalenie materiału
|
Poniżej znajdują się kryteria, które musi spełnić uczeń, aby otrzymać daną ocenę z informatyki w klasie III. Pamiętaj jednakże, że podane kryteria są jedynie elementem wyjściowym przy ustalaniu oceny, o której decyduje również twoja aktywność w czasie CAŁEGO roku szkolnego i zaangażowanie w naukę przedmiotu.
Wymagania na poszczególne oceny szkolne | ||||
---|---|---|---|---|
1. Metody rozwiązywania problemów algorytmicznych | ||||
dopuszczający | dostateczny | dobry | bardzo dobry | celujący |
1.1. Sposoby prezentacji algorytmów | ||||
Wie, co to jest algorytm. Określa dane
do zadania oraz wyniki. Zna podstawowe zasady graficznego prezentowania algorytmów: podstawowe rodzaje bloków, ich przeznaczenie i sposoby umieszczania w schemacie blokowym. Potrafi narysować (odręcznie) schemat blokowy algorytmu liniowego. |
Wymienia przykłady czynności i działań
w życiu codziennym oraz zadań szkolnych, które uważa się za
algorytmy. Zna pojęcie specyfikacji zadania. Zna wybrane sposoby prezentacji algorytmów. Przedstawia algorytm w postaci listy kroków. Tworzy schemat blokowy algorytmu z warunkiem prostym i pętlą. Podczas rysowania schematów blokowych potrafi wykorzystać Autokształty z edytora tekstu. Korzysta (w stopniu podstawowym) z programu edukacyjnego do symulacji działania algorytmu skonstruowanego w postaci schematu blokowego. |
Określa zależności między problemem,
algorytmem a programem komputerowym. Potrafi odpowiedzieć na
pytanie, czy istnieją działania, które nie mają cech algorytmów. Przedstawia dokładną specyfikację dowolnego zadania. Zna znaczenie i działanie instrukcji symbolicznego języka programowania (pseudojęzyka). Potrafi zapisać algorytm z warunkami zagnieżdżonymi i pętlą w wybranej postaci. Potrafi skonstruować algorytm z warunkami zagnieżdżonymi i pętlą za pomocą programu edukacyjnego. |
Zapisuje dowolny algorytm w wybranej
przez siebie postaci (notacji), m.in. w pseudojęzyku. Zapisuje algorytmy z pętlą zagnieżdżoną. Potrafi przeprowadzić szczegółową analizę poprawności konstrukcji schematu blokowego. Analizuje działanie algorytmu dla przykładowych danych. Stosuje swobodnie oprogramowanie edukacyjne do graficznej prezentacji i analizy algorytmów. |
Przestrzega zasad zapisu algorytmów w
zadanej postaci (notacji). Potrafi trafnie dobrać do algorytmu sposób prezentacji. Stosuje poznane metody prezentacji algorytmów w opisie zadań (problemów) z innych przedmiotów szkolnych oraz różnych dziedzin życia. Potrafi samodzielnie zapoznać się z nowym programem edukacyjnym przeznaczonym do konstrukcji schematów blokowych. Potrafi zaproponować własny pseudojęzyk (postać instrukcji i zasady składni). |
1.2. Przegląd technik algorytmicznych i algorytmów klasycznych | ||||
Określa sytuacje warunkowe. Podaje
przykłady zadań, w których występują sytuacje warunkowe. Wie, na czym polega powtarzanie tych samych operacji. Potrafi omówić, na przykładzie, algorytm znajdowania najmniejszego z trzech elementów. |
Potrafi odróżnić algorytm liniowy od
algorytmu z warunkami (z rozgałęzieniami). Zna pojęcie iteracji i rozumie pojęcie algorytmu iteracyjnego. Podaje ich przykłady. Wie, od czego zależy liczba powtórzeń. Potrafi omówić algorytm porządkowania elementów (metodą przez wybór) na praktycznym przykładzie, np. wybierając najwyższego ucznia z grupy. Omawia i analizuje wybrane techniki sortowania w postaci gotowych schematów blokowych, skonstruowanych w programie edukacyjnym. |
Analizuje algorytmy, w których
występują powtórzenia (iteracje). Zna sposoby zakończenia iteracji.
Określa kroki iteracji. Potrafi zapisać w wybranej notacji np.
algorytm sumowania n liczb, algorytm obliczania silni, znajdowania
minimum w ciągu n liczb, algorytm rozwiązywania równania liniowego. Zna iteracyjną postać algorytmu Euklidesa. Zna przynajmniej dwie techniki sortowania, np. bąbelkowe i przez wybór. Określa problemy, w których występuje rekurencja i podaje przykłady „zjawisk rekurencyjnych” – wziętych z życia i zadań szkolnych. Zna rekurencyjną realizację wybranego algorytmu, np. silni. |
Zna metodę „dziel i zwyciężaj” ,
algorytm generowania liczb Fibbonacciego, schemat Hornera. Omawia
ich iteracyjną realizację i potrafi przedstawić jeden z nich w
wybranej notacji. Zna inne algorytmy sortowania, np. kubełkowe,
przez wstawianie. Zna przynajmniej jeden algorytm numeryczny, np.
obliczanie wartości pierwiastka kwadratowego. Wskazuje różnicę między rekurencją a iteracją. Zna rekurencyjną realizację wybranych algorytmów, np. silnię i algorytm Euklidesa. Potrafi zamienić algorytm zapisany iteracyjnie na postać rekurencyjną.
|
Rozumie dokładnie technikę rekurencji
(znaczenie stosu). Potrafi ocenić, kiedy warto stosować iterację, a
kiedy rekurencję. Zna trudniejsze algorytmy, np. algorytm trwałego
małżeństwa, wieże Hanoi, problem ośmiu hetmanów. Zna inne techniki sortowania, np. sortowanie przez scalanie ciągów i metodę szybką. Potrafi zapisać je w różnych notacjach (również w języku programowania wysokiego poziomu). Zna inne algorytmy numeryczne, np. wyznaczanie miejsca zerowego funkcji. Korzysta samodzielnie z dodatkowej literatury. |
1.3. Elementy analizy algorytmów | ||||
Potrafi zanalizować przebieg algorytmu dla przykładowych danych i ocenić w ten sposób jego poprawność. | Potrafi ocenić poprawność działania algorytmu i jego zgodność ze specyfikacją. Określa liczbę prostych działań zawartych w algorytmie. | Rozumie, co to jest złożoność algorytmu i potrafi określić liczbę operacji wykonywanych na elementach zbioru w wybranym algorytmie sortowania. | Potrafi porównać złożoność różnych algorytmów tego samego zadania dla tych samych danych. Wie, kiedy algorytm jest uniwersalny. | Ocenia złożoność czasową i pamięciową algorytmu. Zna odpowiednie wzory. |
2. Realizacja algorytmów w wybranym języku programowania | ||||
dopuszczający | dostateczny | dobry | bardzo dobry | celujący |
2.1. Zasady programowania | ||||
Zna klasyfikację języków
programowania. Zna ogólną budowę programu i najważniejsze elementy
języka – słowa kluczowe, instrukcje, wyrażenia, zasady składni. Potrafi zrealizować prosty algorytm liniowy w języku wysokiego poziomu; potrafi skompilować i uruchomić gotowy program. |
Zapisuje program w czytelnej postaci –
stosuje wcięcia, komentarze. Rozumie pojęcia: implementacja,
kompilacja, uruchomienie, testowanie. Rozumie znaczenie i działanie
podstawowych instrukcji wybranego języka programowania wysokiego
poziomu. Rozróżnia i poprawia błędy kompilacji i błędy wykonania. Potrafi zrealizować algorytmy iteracyjne w języku wysokiego poziomu. Zna podstawowe zasady poprawnego programowania; testuje tworzone programy; wie, jak uniknąć problemów, takich jak np. zapętlenie się programu. |
Potrafi prezentować złożone algorytmy
(z podprogramami) w wybranym języku programowania. Zna rekurencyjne
realizacje prostych algorytmów. Rozumie i stosuje zasady
programowania strukturalnego. Wie, na czym polega różnica pomiędzy
przekazywaniem parametrów przez zmienną i przez wartość w
procedurach. Wie, jakie znaczenie ma zasięg działania zmiennej. Rozumie zasady postępowania przy rozwiązywaniu problemu metodą zstępującą. Zna zasady działania wybranych algorytmów sortowania. Zna podstawowe procedury graficzne, potrafi narysować na ekranie wykres funkcji i podstawowe figury geometryczne. |
Wie, jaka jest różnica między językiem
wysokiego poziomu a językiem wewnętrznym; potrafi określić rolę
procesora i pamięci operacyjnej w działaniu programów. Potrafi realizować nawet bardzo złożone algorytmy, stosować procedury graficzne w realizacji skomplikowanych zadań – np. tworzyć własne animacje. Potrafi prezentować algorytmy rekurencyjne w postaci programu; potrafi zamienić rozwiązanie iteracyjne algorytmu na rekurencyjne. Zapisuje w postaci programu wybrane algorytmy sortowania. Opracowuje złożony program w kilkuosobowej grupie – umie podzielić zadania, ustalić sposoby przekazywania danych pomiędzy procedurami. Zabezpiecza tworzone programy przed wprowadzeniem przez użytkownika błędnych danych. |
Ocenia efektywność działania programu.
Wie, na czym polega programowanie obiektowe i zdarzeniowe. Potrafi
stosować techniki programowania dynamicznego lub programowania
obiektowego. Zna i rozumie podobieństwa i różnice w strukturze
programu zapisanego w różnych językach programowania – w deklaracji
zmiennych i procedur, w składni i zasadach działania poszczególnych
procedur. Sprawnie korzysta z dodatkowej, fachowej literatury. |
2.2. Dobór struktur danych do rozwiązywanego problemu | ||||
Wymienia przykłady prostych struktur danych. Potrafi zadeklarować zmienne typu liczbowego (całkowite, rzeczywiste) i stosować je w zadaniach. | Wie, czym jest zmienna w programie i
co oznacza przypisanie jej konkretnej wartości. Rozróżnia struktury danych: proste i złożone. Podaje przykłady. Deklaruje typy złożone. |
Potrafi zastosować łańcuchowy i tablicowy typ danych w zadaniach. | Rozumie, na czym polega dobór struktur danych do algorytmu. Potrafi zastosować rekordowy typ danych. | Zna dynamiczne struktury danych.
Potrafi zastosować zmienne typu wskaźnikowego w zadaniach. Zna struktury listowe, np. stos, kolejkę, listę. Rozumie i potrafi zastosować typ obiektowy. |
5. Wśród Multimediów | ||||
dopuszczający | dostateczny | dobry | bardzo dobry | celujący |
5.1. Przetwarzanie informacji w różnych postaciach, m.in. graficznej i dźwiękowej | ||||
Wymienia programy do tworzenia i
obróbki grafiki. Posługuje się jednym z nich w celu tworzenia własnych rysunków. Potrafi na kilka sposobów umieścić grafikę w dokumencie tekstowym, np. oblać rysunek tekstem. Wykonuje podstawowe operacje na rysunku, np. skalowanie, kadrowanie. Zna urządzenia multimedialne, wymienia przykładowe nazwy, określa ich ogólne przeznaczenie. |
Zna sposoby reprezentacji obrazu i dźwięku w komputerze. Zna możliwości kilku wybranych programów do edycji obrazu i do tworzenia animacji. Zapisuje plik graficzny w różnych formatach (zna zastosowanie poszczególnych formatów, ich zalety i wady). Potrafi wybrać proste fragmenty obrazu i wykonać na nich różne operacje. Korzysta z różnych urządzeń multimedialnych, zna ich działanie, podaje ich przeznaczenie. Określa pojęcie: komputer multimedialny. | Rozróżnia grafikę wektorową i rastrową. Zna różne możliwości komputera w zakresie edycji obrazu, dźwięku, animacji i wideo. Zna pojęcia: RGB i CMYK. Potrafi stosować różne narzędzia malarskie i korekcyjne oraz wybrać odpowiedni tryb ich pracy. Orientuje się, co to jest rozdzielczość. Ustala rozdzielczość dla skanowanych i edytowanych obrazów. Posługuje się sprawnie wybranymi urządzeniami multimedialnymi. | Rozumie twórczy charakter tworzenia
grafiki. Zna i stosuje w praktyce zaawansowaną obróbkę grafiki
rastrowej. Przy użyciu odpowiednich narzędzi potrafi zaznaczyć
fragmenty obrazu nawet o skomplikowanym kształcie. Potrafi zapisywać pliki multimedialne w różnych formatach, ze szczególnym uwzględnieniem formatów internetowych. Zna pojęcia: filtr, histogram, krzywa barw. Potrafi zdefiniować barwy i wykonać na nich operacje. Przekształca obraz – geometrycznie i z zastosowaniem filtrów. |
Korzysta z profesjonalnej literatury dotyczącej przetwarzania multimediów. Potrafi samodzielnie odkrywać możliwości programów komputerowych w zakresie montażu wideo. Zna metody przechwytywania danych wideo. Zna zasady montażu filmu. Potrafi wykonać taki montaż. Zna sposoby udostępniania filmu innym osobom oraz metody konwersji między różnymi formatami. |
W stopniu podstawowym posługuje się drukarką i skanerem. Po zeskanowaniu zapisuje obraz w pliku w domyślnym formacie. | Rozumie zasady łączenia poszczególnych elementów multimedialnych, np. obrazu z dźwiękiem. | Potrafi zastosować zasady tworzenia multimediów w projektowaniu stron internetowych i prezentacji multimedialnych. Zna zasady działania animacji. Tworzy własne animacje. | Zna pojęcia: fotomontaż, warstwa obrazu, maska. Potrafi tworzyć przykładowe fotomontaże. Potrafi pracować z warstwami obrazu i retuszować obraz. Przygotowuje grafikę na własną stronę internetową lub do prezentacji multimedialnej. Optymalizuje pliki dla konkretnych potrzeb. | Tworzy własną animację. Łączy wideo, dźwięk, animację i obraz statyczny, np. w programie do animacji (Flash) lub programie do obróbki wideo. |
5.2. Tworzenie prezentacji multimedialnych | ||||
Przy użyciu szablonu projektu tworzy prezentację składającą się z kilku slajdów. Wstawia teksty i obrazy, stosuje proste animacje. Zna ogólne zasady tworzenia prezentacji. Potrafi dobrać tło, atrybuty czcionek, odpowiednio rozmieścić tekst i grafikę na slajdzie. | Rozróżnia sposoby przygotowania prezentacji wspomagającej wystąpienie prelegenta oraz prezentacji typu kiosk. Wie, na czym polega dostosowanie treści i formy do rodzaju prezentacji. Zna i stosuje poprawne zasady tworzenia prezentacji wspomagającej wystąpienie prelegenta. Potrafi zaprojektować prezentację wspomagającą własne wystąpienie. Posługuje się szablonem projektu. Wyszukuje i gromadzi gotowe materiały (teksty i obrazy, dźwięk). Komponuje układ slajdów i ich animację. Stosuje zasady prezentowania pokazu slajdów. Zna zasady przygotowania prezentacji do samodzielnego przeglądania przez odbiorcę oraz prezentacji samouruchamiającej się. | Zna i stosuje metody projektowania różnych rodzajów prezentacji. Potrafi zaprojektować prezentację wspomagającą własne wystąpienie. Wybiera temat, przygotowuje scenariusz, wyszukuje oraz tworzy własne materiały (teksty i obrazy, dźwięk). Komponuje układ slajdów i ich animację. Posługuje się widokiem sortowania slajdów. Stosuje zasady referowania konkretnego tematu wspomaganego prezentacją. Zna i stosuje zasady przygotowania prezentacji do samodzielnego przeglądania przez odbiorcę oraz prezentacji samouruchamiającej się. Dodaje efekty multimedialne: animacje, grafiki, dźwięki, podkład muzyczny. Ustawia i testuje chronometraż. Stosuje hiperłącza. Aktywnie współpracuje z grupą przy projektowaniu prezentacji. | Na gotowym, poprawnie wykonanym przykładzie przedstawia zasady tworzenia prezentacji multimedialnych. Wyjaśnia, na czym polega dostosowanie treści i formy do rodzaju prezentacji. Wyjaśnia różnice w zasadach projektowania prezentacji wspomagającej wystąpienie prelegenta, prezentacji do samodzielnego przeglądania przez odbiorcę oraz prezentacji samouruchamiającej się. Potrafi organizować prezentację w widoku konspektu. Wykorzystuje możliwości tworzenia schematu organizacyjnego oraz możliwości tworzenia wykresów. Nagrywa narrację. Poprawnie ustawia i testuje chronometraż, stosuje hiperłącza. między opracowaniem prezentacji za pomocą Kreatora zawartości i szablonu projektu a opracowaniem tzw. prezentacji pustej. Uczestniczy w przygotowaniu w formie projektów grupowych: prezentacji do samodzielnego przeglądania przez odbiorcę oraz samouruchamiającej się. Zna sposoby umieszczania prezentacji w Internecie. | Dodaje do prezentacji materiały ze skanera, aparatu cyfrowego i kamery cyfrowej. Publikuje prezentację w Internecie. Dopasowuje parametry konwersji do formatu HTML. Przygotowuje materiały ułatwiające opracowanie prezentacji, np. wydruk miniaturek slajdów wraz z notatkami. Nagrywa narrację i dodaje ją do prezentacji. |
I Liceum Ogólnokształcące |
Pytania proszę przesyłać na adres email: i-lo@eduinf.waw.pl
W artykułach serwisu są używane cookies. Jeśli nie chcesz ich otrzymywać,
zablokuj je w swojej przeglądarce.
Informacje dodatkowe