Test instalacji MS Visual C++ 2008 EE

Powrót do spisu treści

Tematy spokrewnione:

Instalacja Microsoft Visual C++ 2008 Express Edition
Instalacja biblioteki SDL dla Microsoft Visual C++ 2008 Express Edition
Test instalacji biblioteki SDL dla Microsoft Visual C++ 2008 Express Edition

Instalacja Dev-C++ - rozwiązanie alternatywne


obrazek

Zakładam w tym rozdziale, iż zainstalowałeś na swoim komputerze Microsoft Visual C++ 2008 Express Edition. Teraz sprawdzimy poprawność tej instalacji oraz nauczymy się tworzenia prostych projektów. Najpierw postaraj się zarejestrować swoją kopię VC++. Jest to proces darmowy i po jego zakończeniu staniesz się legalnym użytkownikiem oprogramowania. W tym celu uruchom Visual C++ i z menu Help wybierz opcję Register Product. Na ekranie powinno pojawić się okienko rejestracji produktu.

obrazek

Tekst w okienku brzmi po polsku następująco:

Jeszcze nie zarejestrowałeś swojej kopii Visual C++ 2008 Express Edition.  Ten
produkt będzie działał jeszcze przez 25 dni zanim rejestracja stanie się niezbędna.

Rejestracja jest bezpłatna - i dzięki niej otrzymasz cenne informacje oraz zasoby, łącznie
ze specjalnymi ofertami oraz upustami. Więcej informacji o rejestracji otrzymasz w witrynie
Registration Benefits.

Czy potrzebujesz się zarejestrować teraz?

Zarejestruj się teraz, aby zapewnić sobie nieprzerwane korzystanie z tego produktu.

Jeśli posiadasz klucz rejestracyjny, wprowadź go poniżej i kliknij przycisk Complete Registration.

To pozwoli ci używać tego produktu bez zbędnych przerw.

Po kliknięciu drugiego linku (Register now - zarejestruj się teraz) zostaniesz przeniesiony na stronę rejestracyjną firmy Microsoft. Tam będziesz sobie mógł założyć konto i zarejestrować się. Jeśli posiadasz już Windows Live ID, to wystarczy się zalogować, wypełnić prosty formularz i gotowe. Otrzymujesz bezpłatnie klucz rejestracyjny, który przekopiowujesz do pola tekstowego Registration key okna dialogowego rejestracji i stajesz się legalnym i pełnoprawnym użytkownikiem MS Visual C++ 2008 EE. Po wprowadzeniu klucza pojawi się nowe okno dialogowe:

obrazek

Tekst w okienku brzmi po polsku następująco:

Dziękujemy za zarejestrowanie tego produktu.

Twoje oprogramowanie zostało zarejestrowane z sukcesem.
Mamy na dzieję, iż używanie Visual C++ 2008 Express Edition sprawi ci przyjemność.

Czy zechciałbyś pomóc w ulepszeniu Visual Studio?

Przyłącz się do Customer Experience Improvement Program w celu poprawy jakości, niezawodności
oraz osiągów oprogramowania i usług firmy Microsoft.

Będziemy anonimowo zbierać informację o twoim oprogramowaniu oraz konfiguracji sprzętowej oraz
informacje o sposobach użycia naszego oprogramowania i usług.

Nie będziemy zbierać żadnych informacji identyfikujących użytkownika, twoich kodów źródłowych oraz
żadnych danych prywatnych.

Przeczytaj więcej o Programie Poprawiania Doświadczeń Użytkowników

( ) Tak, chcę brać udział anonimowo (zalecane)
( ) Nie, nie chcę w tym brać udziału.

Proponuję nic nie zaznaczać - łączenie się z serwerami Microsoft w celu przesłania danych niepotrzebnie zajmuje czas przy starcie oprogramowania - szczególnie gdy nie posiadasz szybkiego łącza.

Gdy rejestracja VC++ zostanie zakończona pomyślnie, ponowne wybranie opcji menu Help → Register Product skutkuje wyświetleniem okienka informującego użytkownika, iż produkt został już zarejestrowany.

obrazek

Piszę o tym na wypadek, gdyby ktoś chciał sprawdzić, czy dana kopia oprogramowania jest legalnie zarejestrowana.

Projekt aplikacji konsoli

Aplikacja konsoli jest aplikacją, która pracuje w trybie znakowym (ang. character mode). Aby zrozumieć tryb konsoli, musimy się cofnąć do początków ery komputerów osobistych. Pierwsze karty sterujące monitorami potrafiły wyświetlać tylko znaki. Ponieważ komputery używano głównie do różnych prac biurowych, tryb tekstowy był zupełnie wystarczający. Praca w trybie znakowym ogranicza znacznie ilość generowanej w programie informacji - aby wyświetlić literkę, wystarczyło przesłać do karty 8 bitowy kod ASCII. Na podstawie tego kodu karta sama tworzyła odpowiedni znak na ekranie monitora.

obrazek

 

Ekran monitora podzielony był na 25 wierszy po 80 kolumn. Na każdej pozycji można było umieścić jedną literkę z ograniczonego zestawu znaków. Z punktu widzenia aplikacji sterowanie takim wyświetlaczem było bardzo proste. Wystarczyło obliczyć pozycję znaku w matrycy obrazowej i wpisać tam kod ASCII literki oraz tzw. atrybuty - czyli informację o kolorze tła i kolorze znaku. Co więcej, każdy komputer IBM-PC posiadał systemowe procedury zapisu do ekranu tekstowego, zatem program wykorzystujący te procedury dostarczał jedynie kolejnych kodów znaków, które miały być wyświetlone.

Tryb konsoli jest wciąż bardzo użyteczny. Przede wszystkim program jest bardzo szybki, gdyż nie musi obsługiwać grafiki. Zapisu i odczytu z konsoli można dokonywać w prosty sposób przy pomocy strumieni cout i cin dostarczanych przez bibliotekę stl. Wiele programów działa tylko w trybie konsoli - np. wszystkie programy olimpijskie, programy narzędziowe - sam kompilator MingW32 jest aplikacją konsoli, a IDE Dev-C++ po prostu przechwytuje generowane przez niego komunikaty i wyświetla ich treść w odpowiednim okienku graficznym.

Aplikacja konsoli potrafi pracować bez obecności graficznego systemu Windows, np. w wierszu poleceń trybu awaryjnego. System operacyjny DOS pracował w trybie znakowym - przez wiele lat pracowałem w tym systemie i nie powiem, aby było to złe - np. mój pierwszy komputer IBM-PC po włączeniu był zupełnie gotowy do pracy w 2 sekundy, a teraz...

Większość współczesnych kompilatorów C++ potrafi generować kod aplikacji konsoli. Tak jest również z systemem Visual C++. Poniżej podajemy kolejne kroki tworzenia takiej aplikacji.

Uruchom Microsoft Visual C++ 2008 Express Edition. Na pasku narzędziowym kliknij myszką ikonę tworzenia nowego projektu:

obrazek

Możesz również wykorzystać w tym celu opcję menu File → New → Project. Na ekranie pojawi się okienko dialogowe tworzenia nowego projektu.

obrazek

Na liście Project types (rodzaje projektów) wybierasz Win32, czyli aplikację Windows.

W polu Templates (szablony) wybierasz Win32 Console Application.

W polu Name (nazwa projektu) wpisujesz p001 - proponuję numerować kolejne projekty, wtedy unikniemy bałaganu.

W polu Location (położenie na dysku) wpisujesz katalog, w którym mają być tworzone projekty. Dla każdego użytkownika Visual C++ automatycznie tworzy przy instalacji katalog projektowy, który znajduje się w:

C:\Documents and Settings\profil\Moje dokumenty\Visual Studio 2008\Projects

Zatem jeśli nie chcesz, nie musisz przygotowywać innych katalogów, jednakże pamiętaj o odpowiedniej numeracji.

W polu Solution Name (nazwa rozwiązania) możesz wpisać nazwę, pod którą zostanie zapamiętany twój projekt na dysku - może ona się różnić od nazwy w polu Name. Zaznacz koniecznie opcję:

Create directory for solution - tworzenie katalogu dla rozwiązania

Dzięki temu każdy projekt będzie przechowywany w osobnym katalogu. Gdy wszystko ustawisz wg swoich potrzeb, klikasz przycisk OK. Na ekranie pojawi się okienko kreatora aplikacji konsoli.

obrazek

Tekst okienka po polsku brzmi następująco:

Witaj w Kreatorze Aplikacji Win32

Oto bieżące ustawienia projektu:

Kliknij przycisk Finish (zakończ) z dowolnego okna, aby zaakceptować bieżące ustawienia.

Po utworzeniu projektu przeczytaj plik projektu readme.txt, w którym znajduje się informacja o cechach projektu oraz o tworzonych w nim plikach.

Plik readme.txt znajduje się w katalogu projektu. Oto jego zawartość (porównaj ze swoim plikiem readme.txt):

========================================================================
    CONSOLE APPLICATION : p001 Project Overview
========================================================================

AppWizard has created this p001 application for you.

This file contains a summary of what you will find in each of the files that
make up your p001 application.


p001.vcproj
    This is the main project file for VC++ projects generated using an Application Wizard.
    It contains information about the version of Visual C++ that generated the file, and
    information about the platforms, configurations, and project features selected with the
    Application Wizard.

p001.cpp
    This is the main application source file.

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Other standard files:

StdAfx.h, StdAfx.cpp
    These files are used to build a precompiled header (PCH) file
    named p001.pch and a precompiled types file named StdAfx.obj.

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Other notes:

AppWizard uses "TODO:" comments to indicate parts of the source code you
should add to or customize.

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

A tutaj to samo po polsku:

========================================================================
    APLIKACJA KONSOLI : p001 Przegląd Projektu
========================================================================

Kreator Aplikacji utworzył dla ciebie tę aplikację p001.

Ten plik zawiera podsumowanie tego, co znajdziesz w każdym pliku
tworzącym twoją aplikację.


p001.vcproj
    To jest główny plik projektowy dla projektów VC++ tworzonych przy pomocy Kreatora Aplikacji.
    Zawiera on informację na temat wersji Visual C++, która utworzyła dany plik oraz
    informację na temat platformy, konfiguracji i cech projektowych, które wybrano za pomocą
    Kreatora Aplikacji.

p001.cpp
    To jest główny plik źródłowy aplikacji.

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Pozostałe pliki standardowe:

StdAfx.h, StdAfx.cpp
    Te pliki są wykorzystywane do utworzenia prekompilowanego pliku nagłówkowego (PCH)
    o nazwie p001.pch oraz prekompilowanego pliku typów o nazwie StdAfx.obj.

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Pozostałe uwagi:

Kreator Aplikacji używa komentarzy "TODO:" do zaznaczenia części kodu źródłowego,
które powinieneś rozwinąć lub przystosować w swojej aplikacji.

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Jeśli klikniesz myszką przycisk Next, to przejdziesz do okna podsumowującego tworzenie projektu aplikacji:

obrazek

Kliknij przycisk Finish (zakończ), a projekt aplikacji konsoli zostanie utworzony i przejdziesz do edytora kodu źródłowego:

obrazek

W edytorze zostaje umieszczony szablon kodu źródłowego aplikacji konsoli. W sumie program ten nic ciekawego nie robi. Zatem proponuję zastąpić go poniższym tekstem:

#include "stdafx.h"
#include <iostream>

using namespace std;

int main()
{
  cout << "Test aplikacji konsoli dla\n"
          "Microsoft Visual C++ 2008 Express Edition\n"
          "=========================================\n"
          "(C)2008 I LO w Tarnowie\n"
          "Kolo Informatyczne\n\n";
  system("pause");	
}

Gdy tekst znajdzie się w edytorze, kliknij na pasku narzędziowym ikonę uruchamiania aplikacji:

obrazek

Projekt zostanie skompilowany i aplikacja wynikowa uruchomi się dając w efekcie poniższe okienko konsoli:

obrazek

Otrzymanie okna konsoli świadczy o poprawności konfiguracji środowiska Microsoft Visual C++ 2008 Express Edition. Jeśli chcesz przejść do testu aplikacji Windows, to z menu wybierz opcję: File → Close Solution.

Projekt aplikacji Windows

Uruchom Microsoft Visual C++ 2008 Express Edition. Na pasku narzędziowym kliknij myszką ikonę tworzenia nowego projektu:

obrazek

Możesz również wykorzystać w tym celu opcję menu File → New → Project. Na ekranie pojawi się okienko dialogowe tworzenia nowego projektu.

obrazek

 

Na widoku Project types ustawiasz Win32.

W Templates wybierasz opcję Win32 Project.

W polu Name wpisujesz kolejną nazwę projektu - p002.

W polu Location ustawiasz katalog projektów - proponuję pozostawić to pole tak jak jest.

W polu Solution Name możesz podać alternatywną nazwę dla projektu - zaznacz koniecznie opcję Create directory for solution (tworzenie katalogu dla rozwiązania).

Gdy wpiszesz swoje ustawienia, klikasz przycisk OK. Spowoduje to uruchomienie kreatora aplikacji Windows. Na ekranie pojawi się okno informacyjne:

obrazek

Tekst okienka po polsku brzmi następująco:

Witaj w Kreatorze Aplikacji Win32

Oto bieżące ustawienia projektu:

Kliknij przycisk Finish (zakończ) z dowolnego okna, aby zaakceptować bieżące ustawienia.

Po utworzeniu projektu przeczytaj plik projektu readme.txt, w którym znajduje się informacja o cechach projektu oraz o tworzonych w nim plikach.

Plik readme.txt znajduje się w katalogu projektu. Oto jego zawartość (porównaj ze swoim plikiem readme.txt):

========================================================================
    WIN32 APPLICATION : p002 Project Overview
========================================================================

AppWizard has created this p002 application for you.

This file contains a summary of what you will find in each of the files that
make up your p002 application.


p002.vcproj
    This is the main project file for VC++ projects generated using an Application Wizard.
    It contains information about the version of Visual C++ that generated the file, and
    information about the platforms, configurations, and project features selected with the
    Application Wizard.

p002.cpp
    This is the main application source file.

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
AppWizard has created the following resources:

p002.rc
    This is a listing of all of the Microsoft Windows resources that the
    program uses.  It includes the icons, bitmaps, and cursors that are stored
    in the RES subdirectory.  This file can be directly edited in Microsoft
    Visual C++.

Resource.h
    This is the standard header file, which defines new resource IDs.
    Microsoft Visual C++ reads and updates this file.

p002.ico
    This is an icon file, which is used as the application's icon (32x32).
    This icon is included by the main resource file p002.rc.

small.ico
    This is an icon file, which contains a smaller version (16x16)
    of the application's icon. This icon is included by the main resource
    file p002.rc.

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Other standard files:

StdAfx.h, StdAfx.cpp
    These files are used to build a precompiled header (PCH) file
    named p002.pch and a precompiled types file named StdAfx.obj.

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Other notes:

AppWizard uses "TODO:" comments to indicate parts of the source code you
should add to or customize.

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

A tutaj to samo po polsku:

========================================================================
    APLIKACJA WIN32 : p002 Przegląd Projektu
========================================================================

Kreator Aplikacji utworzył dla ciebie tę aplikację p002.

Ten plik zawiera podsumowanie tego, co znajduje się w każdym z plików, które
tworzą twoją aplikację p002.

p002.vcproj
    To jest główny plik projektowy dla projektów VC++ tworzonych przy pomocy Kreatora Aplikacji.
    Zawiera on informację na temat wersji Visual C++, która utworzyła dany plik oraz
    informację na temat platformy, konfiguracji i cech projektowych, które wybrano za pomocą
    Kreatora Aplikacji.

p002.cpp
    To jest główny plik źródłowy aplikacji.

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Kreator aplikacji utworzył następujące zasoby:

p002.rc
    To jest wydruk wszystkich zasobów Microsoft Windows, które wykorzystuje
    program. Zawiera on ikony, bitmapy oraz kursory, które są przechowywane
    w podkatalogu RES. Plik ten można bezpośrednio edytować w Microsoft
    Visual C++.

Resource.h
    To jest standardowy plik nagłówkowy, który definiuje numery ID nowych zasobów.
    Microsoft Visual C++ odczytuje i uaktualnia ten plik.

p002.ico
    To jest plik ikony, którą używa się jako ikony aplikacji (32x32).
    Ikona ta jest dołączana poprzez główny plik zasobów p002.rc.

small.ico
    To jest plik ikony, który zawiera mniejszą wersję (16x16)
    ikony aplikacji. Ikona ta jest dołączana przez główny plik zasobów
    p002.rc.

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Pozostałe pliki standardowe:

StdAfx.h, StdAfx.cpp
    Te pliki są wykorzystywane do utworzenia prekompilowanego pliku nagłówkowego (PCH)
    o nazwie p001.pch oraz prekompilowanego pliku typów o nazwie StdAfx.obj.

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Pozostałe uwagi:

Kreator Aplikacji używa komentarzy "TODO:" do zaznaczenia części kodu źródłowego,
które powinieneś rozwinąć lub przystosować w swojej aplikacji.

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Gdy klikniesz przycisk Next, przejdziesz do okna podsumowującego kreatora aplikacji:

obrazek

Po kliknięciu myszką przycisku Finish projekt aplikacji Windows zostanie utworzony i w edytorze pojawi się szablon tekstu źródłowego programu, który możemy skompilować i uruchomić klikając na pasku narzędziowym ikonę:

 obrazek

 

Jeśli nie wystąpią błędy, to program zostanie skompilowany i uruchomiony. W efekcie pojawi się okno z prostym paskiem menu:

obrazek

Pojawienie się okienka świadczy o poprawnej konfiguracji środowiska Visual C++.

Tryby kompilacji w Visual C++

Programy w VC++ można tworzyć w dwóch trybach:

Pierwszy tryb stosujemy na etapie pisania aplikacji, gdy np. chcemy śledzić wykonanie poszczególnych instrukcji. Drugi tryb wybieramy, gdy aplikacja została już dokładnie przetestowana i działa poprawnie. Tryb wybiera się z listy umieszczonej obok ikony uruchamiania aplikacji:

obrazek

W następnym rozdziale opisujemy sposób instalacji biblioteki SDL w środowisku Microsoft Visual C++ 2008 Express Edition.


   I Liceum Ogólnokształcące   
im. Kazimierza Brodzińskiego
w Tarnowie

©2024 mgr Jerzy Wałaszek

Dokument ten rozpowszechniany jest zgodnie z zasadami licencji
GNU Free Documentation License.

Pytania proszę przesyłać na adres email: i-lo@eduinf.waw.pl

W artykułach serwisu są używane cookies. Jeśli nie chcesz ich otrzymywać,
zablokuj je w swojej przeglądarce.
Informacje dodatkowe