Rozdział 6


Używanie magnetofonu kasetowego

Raczej nudne byłoby wpisywanie programu do komputera za każdym razem, gdy chcemy z niego skorzystać. ZX Spectrum posiada udogodnienie w postaci możliwości zapisywania programów na taśmie magnetycznej za pomocą zwykłego, domowego magnetofonu kasetowego. Jeśli masz jakiś program w pamięci, spróbuj zapisać go, używając opisanej niżej procedury.

Jeśli potrafisz zapisywać programy na kasecie magnetofonowej, będziesz mógł je później znów załadować.

Nada się większość magnetofonów kasetowych: jeśli chodzi o komputer, tanie, przenośne magnetofony kasetowe mono są co najmniej tak samo dobre jak drogie modele stereo, a przy okazji jest z nimi również mniej kłopotu. Bardzo przyda ci się licznik taśmy w magnetofonie.

Magnetofon kasetowy musi posiadać gniazdko wejściowe dla mikrofonu oraz gniazdko wyjściowe na słuchawki (jeśli takiego nie ma, wypróbuj gniazdko zewnętrznego głośnika). To powinny być gniazdka na wtyki mini jack 3,5 mm (tj. powinny do nich pasować wtyczki w dostarczonych z komputerem kablach), ponieważ inne typy często nie dają dosyć mocnego sygnału dla komputera.

 

 

Powinna nadać się każda kaseta magnetofonowa, chociaż kasety niskoszumowe mogą być lepsze. Zdobywszy odpowiedni magnetofon kasetowy, podłącz go do komputera za pomocą kabli dostarczonych z ZX Spectrum: jeden kabel powinien łączyć gniazdko wejścia mikrofonowego z gniazdkiem oznaczonym 'MIC' z tyłu komputera, a drugi powinien łączyć gniazdko wyjścia słuchawkowego w magnetofonie z gniazdkiem 'EAR'. (Jeśli kable połączysz odwrotnie, nie uszkodzisz ZX Spectrum).

Gdy używasz rozkazu SAVE do zapisu programu na taśmę, musisz upewnić się, że jedna z wtyczek łączących gniazdka 'EAR' w magnetofonie i w komputerze jest wyciągnięta. Jeśli zapomnisz to zrobić, na taśmie nagra się jedynie ciągły pisk, który będzie bezużyteczny. Powodem takiego stanu rzeczy jest to, iż magnetofon w czasie zapisu wzmacnia sygnał pochodzący z jego wejścia mikrofonowego i przekazuje ten wzmocniony sygnał na wyjście słuchawkowe. Jeśli sygnał ten trafi z powrotem do komputera, to utworzy się pętla, która wywoła oscylacje zagłuszające sygnał, który próbowałeś nagrywać.

Wpisz jakiś program do komputera, powiedzmy, że ten z kwadratami, który pojawił się w poprzednim rozdziale, a następnie wpisz:

 

SAVE "Kwadraty"

 

Kwadraty jest po prostu nazwą, którą używasz do opisania programu, gdy będzie on na taśmie. Możesz w nazwie użyć do 10 znaków, które muszą być tylko literami lub cyframi.

Komputer rozpocznie od wiadomości Start tape then press any key (uruchom magnetofon, a następnie naciśnij dowolny klawisz). Na początku przejdziemy przez próbny zapis, abyś zobaczył, co się będzie działo: nie uruchamiaj magnetofonu, lecz naciśnij jakiś klawisz na ZX Spectrum i obserwuj brzeg ekranu telewizora. Zobaczysz wzór z kolorowych, poziomych pasków.

5 sekund czerwonych i bladoniebieskich pasków, szerokich na około 1 cm, wolno przesuwających się w górę.

Bardzo krótka plątanina niebieskich i żółtych pasków,

1 sekunda ciszy,

ponownie 2 sekundy czerwonych i bladoniebieskich pasków,

około 1 sekunda ponownej plątaniny niebieskich i żółtych pasków.

Wypróbuj to jeszcze raz, aż będziesz wszystko dokładnie rozpoznawał. Informacja zostaje zapisana w dwóch blokach, a każdy blok poprzedza nagłówek z czerwonych i bladoniebieskich pasów, natomiast właściwa informacja odpowiada tej plątaninie żółtych i niebieskich pasków. Pierwszy blok jest blokiem tytułowym zawierającym nazwę programu oraz różne dodatkowe bity na jego temat, a drugi blok jest samym programem wraz ze wszystkimi zawartymi w nim zmiennymi. Cisza pomiędzy nimi jest po prostu odstępem.

Teraz zapiszmy ten sygnał na kasecie magnetofonowej.

  1. Ustaw taśmę w miejscu, które jest albo czyste, albo zawiera coś, co może zostać zapisane.
  2. Wpisz

            SAVE "Kwadraty"        (i ENTER)
     
  3. Uruchom nagrywanie na magnetofonie kasetowym.
  4. Naciśnij dowolny klawisz na ZX Spectrum.
  5. Obserwuj jak poprzednio ekran telewizora. Gdy komputer zakończy przesyłanie programu (z raportem 0 OK), zatrzymaj magnetofon.

Aby się upewnić, że wszystko poszło dobrze, możesz sprawdzić sygnał na taśmie z programem w komputerze, używając rozkazu VERIFY.

  1. Ustaw pokrętło głośności na magnetofonie mniej więcej na połowie i podłącz ponownie kabel 'EAR'.
  2. Przewiń wstecz taśmę do miejsca przed ostatnim nagraniem.
  3. Wpisz

            VERIFY "Kwadraty"

    (VERIFY uzyskujesz w trybie rozszerzonym, a następnie klawisz R z SYMBOL SHIFT).
     
  4. Uruchom odtwarzanie na magnetofonie.

Brzeg obrazu telewizyjnego będzie pokazywał naprzemienne czerwone i bladoniebieskie paski, aż taśma dojdzie do nagrania, które zrobiłeś; wtedy zobaczysz takie same przebiegi jak przy nagrywaniu programu. W jednosekundowej przerwie w środku nagrania na ekranie pojawi się napis Program Kwadraty - gdy komputer szuka czegoś na taśmie, wyświetla nazwę wszystkiego, na co się natknie. Jeśli zobaczyłeś wszystkie opisane wcześniej przebiegi i komputer zatrzyma się z komunikatem 0 OK, to program został bezpiecznie nagrany na taśmie i możesz przeskoczyć kilka następnych paragrafów. W innym przypadku coś poszło źle. Aby odkryć co poszło źle, przejdź przez poniższe pytania.

 

Upewnianie się, czy program został poprawnie nagrany na taśmie

Czy pojawiła się nazwa?

Jeśli nie, to albo program nie został poprawnie nagrany na taśmie, albo został, lecz nie był poprawnie odczytywany. Musisz stwierdzić, która z tych dwóch możliwości zachodzi. Aby sprawdzić, czy został zapisany poprawnie, przewiń taśmę do miejsca tuż przed nagraniem i odtwórz ją przez głośnik magnetofonu (prawdopodobnie będziesz musiał wyjąć wtyczkę z gniazdka słuchawkowego w magnetofonie). Nagłówek z czerwonych i bladoniebieskich pasów daje czysty, wysoki ton, natomiast plątanina żółtych i niebieskich pasków daje mniej przyjemny dźwięk, jak sygnał Morsa w czasie burzy. Oba sygnały są dosyć głośne - przy pełnej głośności łatwo potrafią zakłócić rozmowę.

Jeśli nie słyszysz tych dźwięków, to program prawdopodobnie nie został zapisany. Sprawdź, czy właściwe kable zostały podłączone do właściwych gniazdek. Upewnij się, że połączone są ze sobą gniazdka 'MIC', natomiast gniazdka 'EAR' powinny nie być połączone. W niektórych magnetofonach zdarza się, że wtyczka jack nie tworzy kontaktu, jeśli jest wciśnięta do końca. Spróbuj wysunąć ją około 2 mm - czasami można wyczuć, że wtyczka weszła w swoją naturalną pozycję. Sprawdź również, że nie próbowałeś nagrywać na plastikowej rozbiegówce, która znajduje się na samym początku taśmy w kasecie. Gdy to wszystko sprawdziłeś, spróbuj zapisać program jeszcze raz.

Jeśli słyszysz opisane wyżej dźwięki, to prawdopodobnie nagranie jest w porządku, a problem dotyczy odczytu.

Sprawdź ponownie kable, sprawdź również poziom głośności. Jeśli jest zbyt cicha, komputer nie usłyszy sygnału prawidłowo, a ty nie zobaczysz właściwych wzorków na ekranie; jeśli jest zbyt głośna, sygnał zostanie zniekształcony - być może usłyszysz go z głośnika samego komputera. Zakres wartości akceptowalnych jest dosyć szeroki, lecz musisz trochę poeksperymentować.

Następny przypadek występuje wtedy, gdy komputer odnajdzie program i wypisze jego nazwę, lecz wciąż odczyt idzie źle. Niektóre możliwości są następujące:

Wpisałeś złą nazwę albo w SAVE (gdy komputer wypisze na ekranie inną nazwę), albo w VERIFY: komputer zignoruje ten program i wciąż będzie wyświetlał czerwone i bladoniebieskie pasy przy jego odtwarzaniu.

Na taśmie występuje autentyczny błąd: komputer wyświetli R Tape loading error (R Błąd ładowania z taśmy), co w tym przypadku oznacza, że nie udało mu się zweryfikować programu. Zapisz go ponownie.

Jest również możliwe, że ustawienie głośności na magnetofonie nie jest całkiem dobre; lecz nie może być również całkiem złe, ponieważ komputer zdołał odczytać pierwszy blok.

 

Teraz załóżmy, że nagrałeś program i zweryfikowałeś go z sukcesem. Załadowanie go z powrotem jest jak weryfikacja, tylko wpisujesz

 

LOAD "Kwadraty"

 

zamiast

 

VERIFY "Kwadraty"

 

LOAD jest na klawiszu J. Ponieważ program poprawnie się zweryfikował, nie powinieneś mieć trudności z załadowaniem go.

LOAD usuwa stary program (i zmienne) z komputera przed załadowaniem nowego z taśmy.

Gdy program zostanie załadowany, rozkaz RUN uruchomi go.

Można kupić kasety z nagranymi na nich programami. Muszą być one specjalnie przygotowane dla ZX Spectrum: różne typy komputerów posiadają różne metody nagrywania programów, więc nie mogą wymieniać się taśmami.

Jeśli twoja taśma zawiera więcej niż jeden program na tej samej stronie, to każdy będzie posiadał nazwę. Możesz wybrać program do załadowania przez rozkaz LOAD: na przykład, jeśli jeden z nich jest nazwany "helikopter", wpiszesz

 

LOAD "helikopter"

 

(LOAD "" oznacza załadowanie pierwszego programu, na który komputer natrafi na taśmie, co może być bardzo przydatne, gdy nie pamiętasz nazwy swojego programu.)

 



List do administratora Serwisu Edukacyjnego Nauczycieli I LO

Twój email: (jeśli chcesz otrzymać odpowiedź)
Temat:
Uwaga: ← tutaj wpisz wyraz  ilo , inaczej list zostanie zignorowany

Poniżej wpisz swoje uwagi lub pytania dotyczące tego rozdziału (max. 2048 znaków).

Liczba znaków do wykorzystania: 2048

 

W związku z dużą liczbą listów do naszego serwisu edukacyjnego nie będziemy udzielać odpowiedzi na prośby rozwiązywania zadań, pisania programów zaliczeniowych, przesyłania materiałów czy też tłumaczenia zagadnień szeroko opisywanych w podręcznikach.



   I Liceum Ogólnokształcące   
im. Kazimierza Brodzińskiego
w Tarnowie

©2018 mgr Jerzy Wałaszek

Dokument ten rozpowszechniany jest zgodnie z zasadami licencji
GNU Free Documentation License.