Serwis Edukacyjny w I-LO w Tarnowie Materiały dla uczniów liceum |
Wyjście Spis treści Wstecz Dalej
Autor: Steven Vickers |
©2024 mgr Jerzy Wałaszek |
Rozkazy: PLOT, UNPLOT
SPIS TREŚCI |
ROZDZIAŁ 1 Przygotowanie ZX81
ROZDZIAŁ 2 Wydawanie komputerowi poleceń ROZDZIAŁ 3 Lekcja historii ROZDZIAŁ 4 Sinclair ZX81 jako kalkulator kieszonkowy ROZDZIAŁ 5 Funkcje ROZDZIAŁ 6 Zmienne ROZDZIAŁ 7 Łańcuchy tekstowe ROZDZIAŁ 8 Programowanie komputera ROZDZIAŁ 9 Dalsze programowanie komputera ROZDZIAŁ 10 Jeśli ... ROZDZIAŁ 11 Zestaw znaków ROZDZIAŁ 12 Pętle ROZDZIAŁ 13 Wolno i Szybko ROZDZIAŁ 14 Podprogramy ROZDZIAŁ 15 Uruchamianie programów ROZDZIAŁ 16 Pamięć taśmowa ROZDZIAŁ 17 Wyświetlanie z bajerami ROZDZIAŁ 18 Grafika ROZDZIAŁ 19 Czas i ruch ROZDZIAŁ 20 Drukarka dla ZX81 ROZDZIAŁ 21 Podłańcuchy ROZDZIAŁ 22 Tablice ROZDZIAŁ 23 Gdy zaczyna brakować pamięci ROZDZIAŁ 24 Liczenie na palcach ROZDZIAŁ 25 Jak pracuje komputer ROZDZIAŁ 26 Stosowanie kodu maszynowego ROZDZIAŁ 27 Organizacja pamięci ROZDZIAŁ 28 Zmienne systemowe DODATKI A Zestaw znaków B Numery komunikatów C ZX81 dla znających język BASIC |
Oto niektóre z najbardziej eleganckich cech ZX81; używają one tzw. pikseli
(elementów obrazu). Na ekranie można wyświetlić 22 wiersze po 32 kolumny,
co daje
Piksel jest określany przez dwie liczby, jego współrzędne. Pierwsza, współrzędna x, określa jak daleko znajduje się on w poziomie od skrajnej, lewej kolumny, a druga, współrzędna y, mówi jak daleko jest on od spodu. Współrzędne te są zwykle zapisywane jako para w nawiasach, zatem (0,0), (63,0), (0,43) i (63,43) określają narożniki lewy dolny, prawy dolny, lewy górny i prawy górny.
Polecenie
PLOT współrzędna x, współrzędna y
zaczernia piksel na tych współrzędnych, natomiast polecenie
UNPLOT współrzędna x, współrzędna y
wybiela go.
Wypróbuj ten krościaty program:
10 PLOT INT (RND*64),INT (RND*44)
20 INPUT
A$
30
GOTO 10
Rysuje on przypadkowy piksel przy każdym naciśnięciu NEWLINE.
Oto nieco bardziej użyteczny program. Rysuje on wykres funkcji SIN (falę sinusoidalną) dla wartości pomiędzy 0 a 2π.
10 FOR N=0 TO 63
20 PLOT N, 22+20*SIN (N/32*PI)
30
NEXT N
Następny program rysuje wykres SQR (część paraboli) pomiędzy 0 i 4:
10 FOR N=0 TO 63
20 PLOT N,20*SQR (N/16)
30
NEXT N
Zwróć uwagę, iż współrzędne pikseli są raczej inne od numerów wierszy i kolumn w elemencie AT. Na końcu tego rozdziału jest plansza, która może być pomocna przy wyliczaniu współrzędnych pikseli oraz wierszy i kolumn.
Piksele i ich współrzędne
Polecenia: PLOT i UNPLOT
Zmień program, tak aby w przypadku jeszcze jednego parametru, np. E = 1, rysowana była linia czarna (jak w przykładzie), a dla E = 0 linia biała (przy użyciu polecenia UNPLOT). W ten sposób możesz wymazać świeżo namalowaną linię.
Zespół Przedmiotowy Chemii-Fizyki-Informatyki w I Liceum Ogólnokształcącym im. Kazimierza Brodzińskiego w Tarnowie ul. Piłsudskiego 4 ©2024 mgr Jerzy Wałaszek |
Materiały tylko do użytku dydaktycznego. Ich kopiowanie i powielanie jest dozwolone
pod warunkiem podania źródła oraz niepobierania za to pieniędzy.
Pytania proszę przesyłać na adres email:
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Jeśli nie chcesz ich otrzymywać, zablokuj je w swojej przeglądarce.
Informacje dodatkowe.