Wstęp


Współczesne komputery przebyły długą drogę rozwoju od dużych, prymitywnych maszyn z lat 50 i 60-tych ubiegłego wieku do superszybkich komputerów osobistych opartych na najnowszej technologii. Programowanie takich nowoczesnych maszyn jest sztuką ogromnie skomplikowaną, która wymaga od programisty olbrzymiej wiedzy na temat funkcjonowania poszczególnych składników komputera. Wiedzę tę zdobyć nie jest łatwo, a zajmuje to lata.

PMC jest Przykładową Maszyną Cyfrową, czyli prostym komputerem. Jego nieskomplikowana budowa pozwala w szybkim tempie opanować podstawowe składniki i przystąpić bezpośrednio do programowania w kodzie maszynowym - asemblerze. Tak, właśnie kod maszynowy jest podstawą pracy wszelkich komputerów i zrozumienie jego funkcji i zasad działania uważam za kluczowe zadanie każdego programisty. Znajomość pracy komputera na najniższym poziomie sprzętowym znakomicie ułatwia programowanie w każdym języku programowania.

To, co w rzeczywistym systemie jest trudne i skomplikowane, w PMC jest proste i zrozumiałe. Jednocześnie zasady programowania PMC i rzeczywistego komputera są bardzo podobne. Opanowanie programowania PMC ułatwi zatem późniejsze przejście na prawdziwe systemy komputerowe - programista będzie znał podstawowe zasady, które tu i tam są identyczne. To jest właśnie główny cel tego projektu.

PMC staraliśmy się jak najbardziej uprościć. Dlatego w stosunku do pierwszego projektu zrezygnowaliśmy z bardzo wielu funkcji, które dla uczniów stanowiły zbędne utrudnienia. Celem nauki jest poznanie zasad programowania na poziomie asemblera, a nie zasad tworzenia programów konkretnie dla tej maszyny. Stąd PMC musi być prosta, aby zrozumienie jej konstrukcji i zasad programowania nie pochłaniało uczniowi zbyt wiele zasobów i czasu - średnio zdolny uczeń powinien poradzić sobie z tym zadaniem w ciągu jednej do dwóch godzin nauki. Dzięki takiemu podejściu szybko będziemy mogli się skupić na celu zasadniczym, czyli programowaniu na poziomie asemblera.

 

Artykuł składa się z następujących rozdziałów:

 

Budowa PMC II - rozdział opisuje podstawowe składniki systemu komputerowego oraz ich funkcje i sposób pracy. Opisano pamięć, procesor oraz wejście/wyjście PMC.

Asembler PMC II - rozdział opisuje dostępne polecenia procesora PMC, tryby adresowania argumentów w pamięci oraz sposób tworzenia wierszy programu dla PMC

Programowanie PMC II - rozdział opisuje sposoby programowania PMC. Pokazane zostały podstawowe konstrukcje algorytmiczne: rozgałęzienia, pętle warunkowe oraz iteracyjne.

Symulator PMC II - rozdział zawiera kompletny system programowania PMC. Symulator uruchamia się zawsze w osobnym oknie - nie jest to błąd, tylko zamierzone działanie autora. Dzięki takiemu rozwiązaniu możemy uruchomić symulator i jednocześnie śledzić tekst artykułu (w systemie Windows szybko przełączamy się pomiędzy dwoma oknami przeglądarki za pomocą klawiszy Alt+TAB).

Zadania i projekty - tutaj zebraliśmy przykładowe zadania dla uczniów do samodzielnej realizacji na lekcji lub w domu.

Zapraszamy

 



List do administratora Serwisu Edukacyjnego Nauczycieli I LO

Twój email: (jeśli chcesz otrzymać odpowiedź)
Temat:
Uwaga: ← tutaj wpisz wyraz  ilo , inaczej list zostanie zignorowany

Poniżej wpisz swoje uwagi lub pytania dotyczące tego rozdziału (max. 2048 znaków).

Liczba znaków do wykorzystania: 2048

 

W związku z dużą liczbą listów do naszego serwisu edukacyjnego nie będziemy udzielać odpowiedzi na prośby rozwiązywania zadań, pisania programów zaliczeniowych, przesyłania materiałów czy też tłumaczenia zagadnień szeroko opisywanych w podręcznikach.



   I Liceum Ogólnokształcące   
im. Kazimierza Brodzińskiego
w Tarnowie

©2017 mgr Jerzy Wałaszek

Dokument ten rozpowszechniany jest zgodnie z zasadami licencji
GNU Free Documentation License.