Problem A - Zagadka z kołków
Problem B - Dziesiętne ułamki okresowe
Problem C - Zamiana liczb arabskich na rzymskie
Problem D - Poprawki szybkościomierza

 

1979

Problem D - Poprawki szybkościomierza


Opis

Szybkościomierz samochodowy jest połączony z napędem samochodu i zamienia liczbę obrotów na sekundę wału silnika na prędkość w milach na godzinę. Lecz od czasu do czasu wielkość opony zmienia się, maleje, gdy zużywa się bieżnik, rośnie, gdy jest gorąco, jej rozmiar zależy od ilości powietrza w dętce, itd. W konsekwencji, jeśli nawet szybkościomierz dokładnie mierzy liczbę obrotów na sekundę, to jego odczyty mogą się różnić od prędkości, z jaką podróżuje samochód. Rogatki oraz niektóre z międzystanowych dróg posiadają ustawione słupy milowe wzdłuż jezdni. Jeśli kierowca utrzymuje prędkość samochodu na ustalonym odczycie z prędkościomierza, a pasażer mierzy okresy czasu pomiędzy słupami milowymi, to rzeczywista prędkość samochodu może być obliczona. Program ma wypisać liczbę sekund pomiędzy słupami milowymi dla samochodu jadącego z prędkościami 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70 i 80 mil na godzinę, zaokrągloną do najbliższej sekundy. (Droga s jest powiązana z prędkością v i czasem t zgodnie ze wzorem s = vt.) Prędkość jest w milach na godzinę, zatem będziesz musiał pomnożyć prędkość w milach na godzinę przez odpowiedni współczynnik, aby zmienić ją na prędkość w milach na sekundę.

 

Średnica toczna opony wynosi około 29 cali dla pełnowymiarowego samochodu oraz 25 cali dla małego samochodu osobowego. Obwód jest równy średnicy pomnożonej przez liczbę π. Program ma określić i wypisać liczbę obrotów wykonanych przez każdą z opon po przejechaniu przez samochód jednej mili (w każdej mili jest 5280 stóp) zaokrągloną do najbliższego obrotu. Program powinien również określić i wypisać liczbę obrotów na sekundę każdej z dwóch opon, gdy samochód porusza się z szybkością 30, 50, 70 i 90 mil na godzinę.

π = 3.1415926535897932385.

 

Załóżmy, że średnica opony różni się o -10%, -5%, -1%, +1%, +5% lub +10% od średnicy założonej przy kalibracji szybkościomierza. Program ma określić i wypisać rzeczywistą prędkość, gdy odczyt prędkościomierza ma wartość 50, 60, 70, 80 lub 90 mil na godzinę dla każdego z tych błędów i dla każdego rozmiaru opony z dokładnością do najbliższej dziesiątej części mili na godzinę.

 

Dane produkowane przez program powinny być jasno opisane. Tam gdzie jest to możliwe należy zastosować tabele.

 



List do administratora Serwisu Edukacyjnego Nauczycieli I LO

Twój email: (jeśli chcesz otrzymać odpowiedź)
Temat:
Uwaga: ← tutaj wpisz wyraz  ilo , inaczej list zostanie zignorowany

Poniżej wpisz swoje uwagi lub pytania dotyczące tego rozdziału (max. 2048 znaków).

Liczba znaków do wykorzystania: 2048

 

W związku z dużą liczbą listów do naszego serwisu edukacyjnego nie będziemy udzielać odpowiedzi na prośby rozwiązywania zadań, pisania programów zaliczeniowych, przesyłania materiałów czy też tłumaczenia zagadnień szeroko opisywanych w podręcznikach.



   I Liceum Ogólnokształcące   
im. Kazimierza Brodzińskiego
w Tarnowie

©2017 mgr Jerzy Wałaszek

Dokument ten rozpowszechniany jest zgodnie z zasadami licencji
GNU Free Documentation License.