IBM OS/2 2.0

Widoki Ekranów

 

Wydany w marcu 1992 roku OS/2 był pierwszym, naprawdę 32-bitowym systemem operacyjnym zorientowanym na pulpit graficzny dla komputerów kompatybilnych z IBM PC. Firma Microsoft dopiero właśnie rozpoczęła dystrybucję systemu Windows 3.1, a Windows NT wciąż znajdował się w stadium testowym. Był to również pierwszy system operacyjny OS/2 produkowany przez IBM bez udziału Microsoft.

Wśród wielu ulepszeń w stosunku do poprze3dnich wersji system OS/2 zawierał nową powłokę IBM Workplace Shell, która jest sterowanym ikonami środowiskiem graficznym, implementującym standard CUA'91 - Common User Access, będący częścią standardów opracowanych w celu stosowania jednolitego interfejsu użytkownika w aplikacjach pracujących na różnych platformach i w różnych systemach operacyjnych.

obrazek
Logo startowe systemu OS/2 2.0
obrazek
To jest standardowy wygląd Workplace Shell.

Jeśli wygląda smutno, to tak ma właśnie wyglądać. OS/2 krytykowano za jego prosty i nudny wygląd. Nie rozumiano, iż IBM poddał OS/2 ciężkim testom międzynarodowej akceptacji (można się zdziwić, iż najmniejsza, niezamierzona rzecz może być potraktowana jako napaść w pewnych kulturach), testom dostępności (takich jak użyteczność dla osób nie rozróżniających kolorów) oraz sprawdzeniu legalności zastosowanych rozwiązań.

obrazek
Podobnie do komputera Macintosh, OS/2 Workplace Shell stosuje ikony pulpitu oraz katalogi. Ikonami mogą być dokumenty skojarzone z aplikacjami, katalogi (w podglądzie drzewa, ikon lub szczegółów), programy lub inne "obiekty".

IBM zaimplementował Workplace Shell wykorzystując projekt zorientowany obiektowo, który w tamtych czasach był słowem naprzykrzającym się, co jest odzwierciedlone w terminologii. Wszystkie ikony w Workplace Shell są nazywane "obiektami". Przykłady typów obiektów to obiekty plików danych, obiekty programów, obiekty urządzeń oraz obiekty katalogów zawierających inne obiekty. Jawne odwoływanie się do wszystkiego jako do obiektu szybko staje się irytujące.

Jedną z widocznych różnic pomiędzy Workplace Shell a Macintoshem jest intensywne używanie obu klawiszy myszki oraz stosowanie wyskakujących menu jako głównego sposobu wykonywania wielu funkcji.

Kilka interesujących opcji z tych menu to "create another" (utwórz inny) stosowane do tworzenia duplikatu obiektu oraz "create shadow" (utwórz cień) stosowane do tworzenia obiektu zawierającego łącze do oryginalnego obiektu, co bardzo przypomina skrót lub alias.

obrazek
Prawdopodobnie najmilszą cechą OS/2 Workplace Shell jest możliwość nadawania katalogom różnych kolorów tła lub grafiki. I nie jest do tego potrzebna żadna przeglądarka sieci!

Poprzez cały OS/2 do różnych ustawień używa się stron własności przypominających notatnik, jak pokazano u góry.

Aby usunąć pliki można przeciągnąć je do niszczarki. Zostaną one usunięte natychmiast zamiast przechowywania ich w obszarze tymczasowym aż do usunięcia.

obrazek
Aby utworzyć nowy obiekt lub dokument przeciąga na pulpit się szablon z katalogu szablonów.

OS/2 2.0 zawiera również edytor ikon, który można użyć do dostosowania ich wyglądu.

obrazek
OS/2 2.0 zawiera rozległy system pomocy. Obiekt "Start Here" (zacznij tutaj) na pulpicie otwiera ogólną pomoc. Więcej plików pomocy jest umieszczone w katalogu Information oraz w programie instruktażowym.
obrazek
Zminimalizowane programy nie pojawiają się na pulpicie, lecz w katalogu "Minimized Window Viewer" (przeglądacz zminimalizowanych okien).

Można wyświetlić pełną listę okien naciskając jednocześnie oba klawisze myszki.

obrazek
Ten zrzut ekranu pokazuje panel sterowania oraz ustawienia myszki.

Dla współczesnego użytkownika może być dziwne, iż OS/2 2.0 używa standardowo prawego przycisku myszki do przeciągania obiektów, lecz zgodnie z powyższym obrazkiem wszystko można sobie ustawić w pożądany sposób.

obrazek
Już wspominałem o możliwości zmiany tła katalogów, lecz bardzo interesującą cechą w panelu sterowania jest zbiór palet stosowanych do przeciągania i upuszczania ustawień do poszczególnych okien. Można ustawić indywidualny kolor tła przy pomocy palety kolorów, ustawić rodzaj czcionki i jej wielkość przeciągając i upuszczając odpowiednie ustawienie z palety kroju pisma oraz ustawić brzeg okna oraz kolory menu przeciągając i upuszczając ustawienia z palety motywu.

A każde z tych ustawień można wprowadzić indywidualnie do każdego katalogu.

obrazek
Edytor motywów pozwala określić kolor okien, okien dialogowych, rozwijanych menu oraz innych elementów GUI. Każdy motyw jest zapisywany w palecie.
obrazek
OS/2 2.0 zawiera pewną liczbę dołączonych do niego, małych aplikacji użytkowych.

Dla tego systemu opracowano wiele, wiele aplikacji. Microsoft miał nawet 16-bitową wersję Worda i Excela dla OS/2 1.3, lecz z uwagi na awersję do IBM nigdy nie uaktualniono ich dla 32-bitowego OS/2.

obrazek
OS/2 2.0 zawierał również dużo lepszy zbiór gier niż Windows 3.x.
obrazek
OS/2 może uruchamiać zarówno aplikacje DOS jak i  Windows 3.0. Zawiera on specjalną wersję systemu Windows 3.0 pracującą w VDM (Virtual DOS Machine - wirtualna maszyna dosowa). Ta wersja Windows została specjalnie zmodyfikowana do przekierowywania wywołań GDI (Graphical Device Interface - Interfejs Urządzenia Graficznego) do systemu OS/2, co pozwala uruchomionym w niej aplikacjom pracować bezbłędnie na pulpicie OS/2.
obrazek
Jak większość innych graficznych interfejsów użytkownika OS/2 zawiera obsługę ustawień międzynarodowych. Pozwalają one określić format daty, liczb oraz waluty. Różne kraje posiadają swoje własne sposoby przedstawiania tych danych. Mając te ustawienia w systemie nie musi się przepisywać kodu aplikacji dla każdego kraju.
obrazek
Zamykanie OS/2.

Opcja zamknięcia jest umieszczona w rozwijanym menu pulpitu. Z dokumentacji wygląda, iż OS/2 2.0 został zaprojektowany do wyłączania po prostu przez naciśnięcie przycisku zasilania (w tym czasie tak właśnie postępowano w systemach Windows i DOS) a opcja zamknięcia potrzebna była tylko wtedy, gdy występowała potrzeba zapisania ustawień pulpitu użytkownika.

obrazek obrazek obrazek

obrazek

Tłumaczenie na język polski dla I LO w Tarnowie zostało wykonane za pisemną zgodą Nathana Linebacka z oryginalnej witryny internetowej Graphical User Interfaces
Tłumaczenie z języka angielskiego wykonał: mgr Jerzy Wałaszek

obrazek