Bity w elektronice
Układy kombinatoryczne z bramek cyfrowych


Bramki logiczne
Cyfrowe układy scalone TTL i CMOS
Zasilanie układów TTL i CMOS
Zjawisko hazardu w sieciach logicznych
  Projekty
Bramka sterowana OR - AND - EXOR - NAND
Czytnik klawiatury numerycznej
Konwerter kodu 8421 na kod Gray'a
Konwerter kodu Gray'a na kod 8421
8-bitowy generator bitu parzystości
Konwerter kodu BCD na kod Aikena
Konwerter kodu Aikena na kod BCD
Sterowanie wyświetlaczem kostki do gry
Sterowanie wyświetlaczem cyfrowym LED
Konwerter kodu BCD na kod 1 z 10
Sterownik wskaźnika postępu z 10 diod LED
4-bitowy multiplekser
4-bitowy demultiplekser
1-bitowy sumator

 

Z bramek logicznych buduje się tzw. sieci logiczne, czyli układy cyfrowe realizujące pewną funkcję logiczną. Przy bardziej skomplikowanych funkcjach zamiast bramek stosuje się zwykle scalone mikrokontrolery, czyli jednoukładowe komputery wyposażone we własny procesor, pamięć i układy wejścia/wyjścia. Realizują one w sposób programowy funkcje sieci logicznej. Korzyść jest oczywista - jeden uniwersalny układ kontrolera można stosować w olbrzymiej liczbie różnych urządzeń cyfrowych (pralki, lodówki, telewizory, radia, odtwarzacze CD, itd.). Po prostu tak jest szybciej i taniej. Nie znaczy to jednak, iż bramki cyfrowe odchodzą do lamusa. Są one wciąż szeroko stosowane w prostszych (i nie tylko) urządzeniach cyfrowych, również w tych, które zostały wyposażone w scalony mikrokontroler.

Dla nas bramki cyfrowe będą materiałem do nauki logiki i techniki cyfrowej. Dzięki tej wiedzy zrozumiemy dokładnie działanie poszczególnych składników komputera, co przyda nam się bardzo przy programowaniu, gdyż będziemy je uprawiali świadomie, a nie na podstawie czarów i zaklęć.

W tym podrozdziale zebraliśmy kilkanaście prostych projektów układów cyfrowych, tzw. cegiełek, z których buduje się bardziej zaawansowane urządzenia cyfrowe. Proponujemy zainstalowanie programu Electronic Workbench lub Hades, które umożliwiają interaktywną symulację układów cyfrowych. W naszych projektach zastosowaliśmy symulację w Macromedia Flash, jednakże wymienione oprogramowanie pozwala na wprowadzanie różnych zmian do układów i testowanie nowych rozwiązań. Możesz również, o ile posiadasz cierpliwość i fundusze, pokusić się o realizację praktyczną niektórych projektów. Doświadczenia zdobyte przy konstrukcji nawet najprostszego urządzenia cyfrowego są nieocenione - tego raczej nie nauczysz się w liceum na lekcjach informatyki.

 



List do administratora Serwisu Edukacyjnego Nauczycieli I LO

Twój email: (jeśli chcesz otrzymać odpowiedź)
Temat:
Uwaga: ← tutaj wpisz wyraz  ilo , inaczej list zostanie zignorowany

Poniżej wpisz swoje uwagi lub pytania dotyczące tego rozdziału (max. 2048 znaków).

Liczba znaków do wykorzystania: 2048

 

W związku z dużą liczbą listów do naszego serwisu edukacyjnego nie będziemy udzielać odpowiedzi na prośby rozwiązywania zadań, pisania programów zaliczeniowych, przesyłania materiałów czy też tłumaczenia zagadnień szeroko opisywanych w podręcznikach.



   I Liceum Ogólnokształcące   
im. Kazimierza Brodzińskiego
w Tarnowie

©2017 mgr Jerzy Wałaszek

Dokument ten rozpowszechniany jest zgodnie z zasadami licencji
GNU Free Documentation License.