Serwis Edukacyjny
w I-LO w Tarnowie
obrazek

Materiały dla uczniów liceum

  Wyjście       Spis treści       Wstecz       Dalej  

Autor artykułu: mgr Jerzy Wałaszek

©2024 mgr Jerzy Wałaszek
I LO w Tarnowie

Reprezentacja zbiorów w drzewach binarnych

SPIS TREŚCI W KONSERWACJI
Tematy pomocnicze

Rozwiązanie

Zbiory o dowolnym zakresie wartości elementów można efektywnie realizować za pomocą drzew poszukiwań binarnych - BST. Zaletą tych drzew jest szybkość wyszukiwania elementu (O (log n)). Musimy jednakże pamiętać, że zwykłe drzewa BST mogą się degenerować do list liniowych (O (n)). Rozwiązaniem jest stosowanie algorytmu równoważącego drzewo binarne (np. algorytm DSW) lub wybranie innego rodzaju drzew, np. AVL, Splay lub czerwono-czarnych, które automatycznie się równoważą.

W podanych niżej algorytmach nie określamy rodzaju drzew binarnych. Może on być dowolny (BST, AVL, Splay czerwono-czarne lub inne), jednakże każdy węzeł drzewa musi posiadać następujące pola danych:

up  :  wskaźnik węzła nadrzędnego
left  :  wskaźnik lewego potomka
right  :  wskaźnik prawego potomka
key  :  wartość elementu zbioru, key ∈ typ_danych

Wartość elementu może należeć do dowolnego zakresu liczbowego (liczby naturalne, całkowite, rzeczywiste). Również zakres tej wartości jest dowolny.

Oprócz wymienionych pól w strukturze węzła drzewa binarnego mogą się znaleźć pola specyficzne dla danej implementacji. Np. dla drzew czerwono-czarnych pojawi się pole color, które przechowuje informację o kolorze węzła.

Pascal
type
  PRBTNode = ^RBTNode;
  RBTNode =  record
    up    : PRBTNode;
    left  : PRBTNode;
    right : PRBTNode;
    key   : typ_danych;
    …
  end;
C++
struct RBTNode
{
  RBTNode *up, *left, *right;
  typ_danych key;
  …
};
Basic
Type RBTNode
  up As RBTNode Ptr
  left As RBTNode Ptr
  right As RBTNode Ptr
  key As typ_danych
  …
End Type

Zbiór będzie reprezentowany przez zmienną, która przechowuje adres korzenia drzewa binarnego. Zmienna ta będzie przekazywana przez referencję do procedur obsługujących strukturę zbioru.

Algorytmy operacji dla zbiorów reprezentowanych drzewami binarnymi

s_isin (A, x) – zwraca wskazanie do węzła o wartości x, jeśli taki węzeł jest w zbiorze A, inaczej zwraca wskazanie puste nil

Algorytm przemieszcza się w dół drzewa binarnego, poczynając od korzenia. Gdy natrafi na element o wartości x, zwraca jego adres. Jeśli dotrze do liścia różnego od x, zwraca nil.

Wejście:

A  :  adres korzenia drzewa binarnego.
x  :  element badany na obecność w zbiorze, x  ∈ C

Wyjście:

Wskazanie elementu o wartości x, jeśli znajduje się w zbiorze. Inaczej wskazanie puste.

Lista kroków:

K01: Dopóki A wskazuje węzeł drzewa,
wykonuj kroki K02…K03
ta operacja jest zależna od przyjętej struktury drzewa
K02: Jeśli (A→key) = x,
to zakończ z wynikiem A
element znaleziony
K03: Jeśli x < (A→key),
to A ← (A→left)
Inaczej A ← (A→right)
szukamy dalej w lewej gałęzi drzewa
; lub w prawej w zależności od x
K04: Zakończ z wynikiem nil element nie został znaleziony

s_add (A, x) – dodaje element x do zbioru A.

Jeśli elementu o wartości x nie ma w zbiorze A, to zostaje on dodany. Jeśli element x jest już w zbiorze A, to nie jest dodawany ponownie.

Wejście:

A  :  referencja do wskaźnika korzenia drzewa binarnego.
x  :  element do dodania do zbioru, x  ∈ C

Wyjście:

Zbiór A z dodanym elementem x.
Zmienne pomocnicze:
s_isin (Z, v)  :  zwraca adres węzła o kluczu v w drzewie Z.

Lista kroków:

K01: Jeśli s_isin (A, x) = nil,
to
dodaj węzeł x do drzewa A
ta operacja jest zależna od przyjętej struktury drzewa
K02: Zakończ  

s_remove (A, x) – usuwa element x ze zbioru A

Jeśli element o wartości x jest w zbiorze A, to zostanie on usunięty.

Wejście:

A  :  referencja do wskaźnika korzenia drzewa binarnego.
x  :  element do usunięcia ze zbioru, x  ∈ C

Wyjście:

Zbiór A z usuniętym elementem x.
Zmienne pomocnicze:
s_isin (Z, v)  :  zwraca adres węzła o kluczu v w drzewie Z
p  :  wskaźnik do węzła drzewa binarnego

Lista kroków:

K01: p ← s_isin (A, x) pobieramy adres węzła o wartości x
K02: Jeśli p ≠ nil,
to usuń z drzewa A węzeł wskazywany przez p
ta operacja jest zależna od przyjętej struktury drzewa
K03: Zakończ  

s_clear (A) – usuwa wszystkie elementy ze zbioru A. Zbiór A staje się zbiorem pustym.

Algorytm rekurencyjnie usuwa elementy z drzewa A aż do otrzymania drzewa pustego.

Wejście:

A  :  referencja do wskaźnika korzenia drzewa binarnego.

Wyjście:

Pusty zbiór A.

Lista kroków:

K01: Jeśli A nie wskazuje węzła,
to zakończ
ta operacja jest zależna od przyjętej struktury drzewa
K02: s_clear (A→left) usuwamy rekurencyjnie lewą gałąź
K03 s_clear (A→right) usuwamy rekurencyjnie prawą gałąź
K04: Usuń węzeł wskazywany przez A  
K05: A ← węzeł pusty ta operacja jest zależna od przyjętej struktury drzewa
K06: Zakończ  

s_copy (A, C)

Algorytm pomocniczy kopiuje wszystkie elementy z drzewa A do C.

Wejście:

A  :  wskaźnik korzenia drzewa A
C  :  referencja do wskaźnika korzenia drzewa C.

Wyjście:

Zbiór C zawiera wszystkie elementy z A.
Zmienne pomocnicze:
s_add (Z, x)  :  dodaje węzeł x do drzewa Z

Lista kroków:

K01: Jeśli A nie wskazuje węzła, to zakończ ta operacja jest zależna od przyjętej struktury drzewa
K02: s_add (C, (A→key)) do C wstawiamy węzeł bieżący
K03: s_copy ((A→left), C) rekurencyjnie kopiujemy lewe poddrzewo
K04: s_copy ((A→right), C) rekurencyjnie kopiujemy prawe poddrzewo
K05: Zakończ  

s_union (A, B, C) – zwraca sumę zbiorów A i B

Algorytm kopiuje wszystkie elementy z drzewa A do C, a następnie z B do C.

Wejście:

A, B  :  wskaźniki korzeni drzew A i B.
C  :  referencja do wskaźnika korzenia drzewa C.

Wyjście:

Zbiór C zawiera sumę zbiorów A i B.
Zmienne pomocnicze:
s_clear (Z)  :  usuwa ze zbioru Z wszystkie elementy.
s_copy (Y, Z)  :  kopiuje elementy z Y do Z.

Lista kroków:

K01: s_clear (C) dla pewności usuwamy wszystkie węzły z C
K02: s_copy (A, C) kopiujemy A do C
K03: s_copy (B, C) kopiujemy B do C
K04: Zakończ  

s_icopy (A, B, C)

Algorytm pomocniczy kopiuje do C elementy drzewa A, jeśli ich wartości znajdują się również w drzewie B.

Wejście:

A, B  :  wskaźniki korzeni drzew A i B.
C  :  referencja do wskaźnika korzenia drzewa C.

Wyjście:

Zbiór C zawiera wszystkie część wspólną zbiorów A i B.
Zmienne pomocnicze:
s_isin (Z, x)  :  zwraca adres węzła o wartości x w drzewie Z.
s_add (Z, x)  :  dodaje węzeł o wartości x do drzewa Z.

Lista kroków:

K01: Jeśli A nie wskazuje węzła,
to zakończ
ta operacja jest zależna od przyjętej struktury drzewa
K02: Jeśli s_isin (B, (A→key)) ≠ nil,
to s_add (C, (A→key))
do C wstawiamy element z A, jeśli jest on również w B
K03: s_icopy ((A→left), B, C) rekurencyjnie przetwarzamy lewe poddrzewo
K04: s_icopy ((A→right), B, C) rekurencyjnie przetwarzamy prawe poddrzewo
K05: Zakończ  

s_intersection (A, B, C) – zwraca iloczyn zbiorów A i B

Algorytm tworzy w drzewie C iloczyn zbiorów A i B.

Wejście:

A, B  :  wskaźniki korzeni drzew A i B.
C  :  referencja do wskaźnika korzenia drzewa C

Wyjście:

Zbiór C zawiera iloczyn zbiorów A i B.
Zmienne pomocnicze:
s_clear (Z)  :  usuwa ze zbioru Z wszystkie elementy.
s_icopy (X, Y, Z)  :  umieszcza w Z iloczyn zbiorów X i Y.

Lista kroków:

K01: s_clear (C) czyścimy drzewo C
K02: s_icopy (A, B, C) tworzymy w C iloczyn A i B
K03: Zakończ  

s_dcopy (A, B, C)

Algorytm pomocniczy kopiuje do C elementy drzewa A, jeśli ich wartości nie występują w drzewie B.

Wejście:

A, B  :  wskaźniki korzeni drzew A i B.
C  :  referencja do wskaźnika korzenia drzewa C.

Wyjście:

Zbiór C zawiera wszystkie część wspólną zbiorów A i B.
Zmienne pomocnicze:
s_isin (Z, x)  :  zwraca adres węzła o wartości x w drzewie Z.
s_add (Z, x)  :  dodaje węzeł o wartości x do drzewa Z.

Lista kroków:

K01: Jeśli A nie wskazuje węzła,
to zakończ
ta operacja jest zależna od przyjętej struktury drzewa
K02: Jeśli s_isin (B, (A→key)) = nil,
to
s_add (C, (A→key))
do C wstawiamy element z A, jeśli nie ma go w B
K03: s_dcopy ((A→left), C) rekurencyjnie przetwarzamy lewe poddrzewo
K04: s_dcopy ((A→right), C) rekurencyjnie przetwarzamy prawe poddrzewo
K05: Zakończ  

s_difference (A, B, C) – zwraca różnicę zbiorów A i B

Algorytm tworzy w drzewie C różnicę zbiorów A i B.

Wejście:

A, B  :  wskaźniki korzeni drzew A i B.
C  :  referencja do wskaźnika korzenia drzewa C.

Wyjście:

Zbiór C zawiera iloczyn zbiorów A i B.
Zmienne pomocnicze:
s_clear (Z)  :  usuwa ze zbioru Z wszystkie elementy.
s_icopy (X, Y, Z)  :  umieszcza w Z iloczyn zbiorów X i Y.

Lista kroków:

K01: s_clear (C) czyścimy drzewo C
K02: s_dcopy (A, B, C) tworzymy w C różnicę A i B
K03: Zakończ  

s_subset (A, B) – zwraca true, jeśli zbiór A jest podzbiorem zbioru B, inaczej zwraca false.

Algorytm sprawdza, czy wszystkie elementy drzewa A posiadają swoje odpowiedniki w drzewie B.

Wejście:

A, B  :  wskaźniki korzeni drzew A i B.

Wyjście:

true  :  zbiór A jest podzbiorem zbioru B.
false  :  zbiór A nie jest podzbiorem zbioru B.
Zmienne pomocnicze:
s_isin (Z, x)  :  zwraca adres węzła o wartości x w drzewie Z.

Lista kroków:

K01: Jeśli A nie wskazuje węzła,
to zakończ z wynikiem true
ta operacja jest zależna od przyjętej struktury drzewa
K02: Jeśli s_isin (B, (A→key)) = nil,
to zakończ z wynikiem false
element z A nie występuje w B
K03: Zakończ z wynikiem:
s_subset ((A→left), B) obrazek s_subset ((A→right), B)
przetwarzamy rekurencyjnie węzły potomne

s_cnt (A, cnt)

Algorytm pomocniczy zlicza rekurencyjnie węzły w drzewie A.

Wejście:

A  :  wskaźnik korzenia drzewa A.
cnt  :  referencja do zmiennej licznika.

Wyjście:

cnt zawiera liczbę węzłów.

Lista kroków:

K01: Jeśli A nie wskazuje węzła,
to zakończ
ta operacja jest zależna od przyjętej struktury drzewa
K02: cnt ← cnt + 1 mamy węzeł, zwiększamy licznik
K03: s_cnt ((A→left), cnt) zliczamy węzły w lewym poddrzewie
K04: s_cnt ((A→right), cnt) zliczamy węzły w prawym poddrzewie
K05: Zakończ  

s_size (A) – zwraca liczbę elementów zawartych w zbiorze A

Algorytm zlicza węzły w drzewie A i zwraca ich liczbę.

Wejście:

A  :  wskaźnik korzenia drzewa A.

Wyjście:

Liczba elementów w A.
Zmienne pomocnicze:
cnt  :  licznik węzłów, cnt symbol C.

Lista kroków:

K01: cnt ← 0 zerujemy licznik
K02: s_cnt (A, cnt) zliczamy węzły
K03: Zakończ z wynikiem cnt  

s_empty (A) – zwraca true, jeśli zbiór A jest pusty, inaczej zwraca false

Algorytm zwraca true, jeśli korzeń drzewa jest pustym węzłem.

Wejście:

A  :  wskaźnik korzenia drzewa A.

Wyjście:

true  :  zbiór A jest pusty.
false  :  zbiór A nie jest pusty.

Lista kroków:

K01: Jeśli A nie wskazuje węzła,
to zakończ z wynikiem true
Inaczej zakończ z wynikiem false
ta operacja jest zależna od przyjętej struktury drzewa

Przykładowe programy

Uwaga:

Zanim uruchomisz program, przeczytaj wstęp do tego artykułu, w którym wyjaśniamy funkcje tych programów oraz sposób korzystania z nich.

Program testuje wszystkie funkcje obsługi zbiorów opartych na drzewach binarnych. Wyjaśnienie wykonywanych operacji znajduje się w komentarzach wewnątrz programu. Za drzewo binarne przyjęliśmy model drzew czerwono-czarnych.
Pascal
// Zbiory zaimplementowane w drzewach czerwono-czarnych
// Data   : 9.07.2014
// (C)2014 mgr Jerzy Wałaszek
//-----------------------------------------------------

program sets;

// Definicja węzła drzewa czerwono-czarnego

type
  PRBTNode = ^RBTNode;
  RBTNode  = record
    up    : PRBTNode;
    left  : PRBTNode;
    right : PRBTNode;
    key   : integer;
    color : char;
  end;

// Zmienne globalne

var
  S : RBTNode = (up:@S;left:@S;right:@S;key:0;color:'B'); // Węzeł strażnika

// Procedury obsługi drzew czerwono-czarnych

// Wykonuje rotację w lewo względem A
//-----------------------------------
procedure rot_L (var root : PRBTNode; A : PRBTNode);
var
  B, p : PRBTNode;
begin
  B := A^.right;
  if B <> @S then
  begin
    p := A^.up;
    A^.right := B^.left;
    if A^.right <> @S then A^.right^.up := A;

    B^.left := A;
    B^.up := p;
    A^.up := B;

    if p <> @S then
    begin
      if p^.left = A then p^.left := B else p^.right := B;
    end
    else root := B;
  end;
end;

// Wykonuje rotację w prawo względem A
//------------------------------------
procedure rot_R (var root : PRBTNode; A : PRBTNode);
var
  B, p : PRBTNode;
begin
  B := A^.left;
  if B <> @S then
  begin
    p := A^.up;
    A^.left := B^.right;
    if A^.left <> @S then A^.left^.up := A;

    B^.right := A;
    B^.up := p;
    A^.up := B;

    if p <> @S then
    begin
      if p^.left = A then p^.left := B else p^.right := B;
    end
    else root := B;
  end;
end;

// Wstawia do drzewa węzeł o kluczu k
//-----------------------------------
procedure insertRBT (var root : PRBTNode; k : integer);
var
  X, Y : PRBTNode;
begin
  new (X);               // Tworzymy nowy węzeł
  X^.left  := @S;          // Inicjujemy pola
  X^.right := @S;
  X^.up    := root;
  X^.key   := k;
  if X^.up = @S then root := X // X staje się korzeniem
  else
  while true do            // Szukamy liścia do zastąpienia przez X
  begin
    if k < X^.up^.key then
    begin
      if X^.up^.left = @S then
      begin
        X^.up^.left := X;  // X zastępuje lewy liść
        break;
      end;
      X^.up := X^.up^.left;
    end
    else
    begin
      if X^.up^.right = @S then
      begin
        X^.up^.right := X; // X zastępuje prawy liść
        break;
      end;
      X^.up := X^.up^.right;
    end;
  end;
  X^.color := 'R';         // Węzeł kolorujemy na czerwono
  while(X <> root) and (X^.up^.color = 'R') do
  begin
    if X^.up = X^.up^.up^.left then
    begin
      Y := X^.up^.up^.right; // Y -> wujek X

      if Y^.color = 'R' then // Przypadek 1
      begin
        X^.up^.color := 'B';
        Y^.color := 'B';
        X^.up^.up^.color := 'R';
        X := X^.up^.up;
        continue;
      end;

      if X = X^.up^.right then // Przypadek 2
      begin
        X := X^.up;
        rot_L (root, X);
      end;

      X^.up^.color := 'B'; // Przypadek 3
      X^.up^.up^.color := 'R';
      rot_R (root, X^.up^.up);
      break;
    end
    else
    begin                  // Przypadki lustrzane
      Y := X^.up^.up^.left;

      if Y^.color = 'R' then // Przypadek 1
      begin
        X^.up^.color := 'B';
        Y^.color := 'B';
        X^.up^.up^.color := 'R';
        X := X^.up^.up;
        continue;
      end;

      if X = X^.up^.left then // Przypadek 2
      begin
        X := X^.up;
        rot_R (root, X);
      end;

      X^.up^.color := 'B'; // Przypadek 3
      X^.up^.up^.color := 'R';
      rot_L (root, X^.up^.up);
      break;
    end;
  end;
  root^.color := 'B';
end;

// Wyszukuje najmniejszy węzeł w poddrzewie
// o korzeniu p
//-----------------------------------------
function  minRBT (p : PRBTNode) : PRBTNode;
begin
  if p <> @S then
    while p^.left <> @S do
      p := p^.left;
  minRBT := p;
end;

// Zwraca następnik p
//-------------------
function succRBT (p : PRBTNode) : PRBTNode;
var
  r : PRBTNode;
begin
  succRBT := @S;
  if p <> @S then
  begin
    if p^.right <> @S then succRBT := minRBT (p^.right)
    else
    begin
      r := p^.up;
      while(r <> @S) and (p = r^.right) do
      begin
        p := r;
        r := r^.up;
      end;
      succRBT := r;
    end;
  end;
end;

// Usuwa z drzewa węzeł X
//-----------------------
procedure removeRBT (var root : PRBTNode; X : PRBTNode);
var
  W, Y, Z : PRBTNode;
begin
  if(X^.left = @S) or (X^.right = @S) then Y := X
  else Y := succRBT (X);

  if Y^.left <> @S then Z := Y^.left
  else Z := Y^.right;

  Z^.up := Y^.up;

  if Y^.up = @S then root := Z
  else if Y = Y^.up^.left then Y^.up^.left  := Z
  else                         Y^.up^.right := Z;

  if Y <> X then X^.key := Y^.key;

  if Y^.color = 'B' then   // Naprawa struktury drzewa czerwono-czarnego
    while(Z <> root) and (Z^.color = 'B') do
      if Z = Z^.up^.left then
      begin

        W := Z^.up^.right;

        if W^.color = 'R' then
        begin              // Przypadek 1
          W^.color := 'B';
          Z^.up^.color := 'R';
          rot_L (root, Z^.up);
          W := Z^.up^.right;
        end;

        if(W^.left^.color = 'B') and (W^.right^.color = 'B') then
        begin              // Przypadek 2
          W^.color := 'R';
          Z := Z^.up;
          continue;
        end;

        if W^.right^.color = 'B' then
        begin              // Przypadek 3
          W^.left^.color := 'B';
          W^.color := 'R';
          rot_R (root, W);
          W := Z^.up^.right;
        end;

        W^.color := Z^.up^.color; // Przypadek 4
        Z^.up^.color := 'B';
        W^.right^.color := 'B';
        rot_L (root, Z^.up);
        Z := root;         // To spowoduje zakończenie pętli
      end
      else
      begin                // Przypadki lustrzane
        W := Z^.up^.left;

        if W^.color = 'R' then
        begin              // Przypadek 1
          W^.color := 'B';
          Z^.up^.color := 'R';
          rot_R (root, Z^.up);
          W := Z^.up^.left;
        end;

        if(W^.left^.color = 'B') and (W^.right^.color = 'B') then
        begin              // Przypadek 2
          W^.color := 'R';
          Z := Z^.up;
          continue;
        end;

        if W^.left^.color = 'B' then
        begin              // Przypadek 3
          W^.right^.color := 'B';
          W^.color := 'R';
          rot_L (root, W);
          W := Z^.up^.left;
        end;

        W^.color := Z^.up^.color;  // Przypadek 4
        Z^.up^.color := 'B';
        W^.left^.color := 'B';
        rot_R (root, Z^.up);
        Z := root;         // To spowoduje zakończenie pętli
      end;

  Z^.color := 'B';
  dispose (Y);
end;

// Procedury obsługi zbioru

// Szuka w drzewie węzła o danej wartości klucza x. Jeśli węzeł zostanie
// znaleziony, to zwraca jego adres. Inaczej zwraca wskazanie puste.
//----------------------------------------------------------------------
function s_isin (A:PRBTNode; x : integer) : PRBTNode;
begin
  while A <> @S do
  begin
    if A^.key = x then Exit (A); // Węzeł znaleziony
    if x < A^.key then A := A^.left
    else A := A^.right;
  end;
  s_isin := nil;           // Węzeł nieznaleziony
end;

// Dodaje do drzewa nowy węzeł, jesli w drzewie takiego węzła jeszcze nie ma
//--------------------------------------------------------------------------
procedure s_add (var A : PRBTNode; x : integer);
begin
  if s_isin (A, x) = nil then insertRBT (A, x);
end;

// Wyszukuje w drzewie węzeł o kluczu x i usuwa go
//------------------------------------------------
procedure s_remove (var A : PRBTNode; x : integer);
var
  p : PRBTNode;
begin
  p := s_isin (A, x);    // Szukamy węzła o kluczu x
  if p <> nil then removeRBT (A, p);
end;

// Usuwa wszystkie węzły z drzewa
//-------------------------------
procedure s_clear (var A : PRBTNode);
begin
  if A <> @S then
  begin
    s_clear (A^.left);   // Rekurencyjnie usuwamy lewe poddrzewo
    s_clear (A^.right);  // Rekurencyjnie usuwamy prawe poddrzewo
    dispose (A);         // Usuwamy węzeł
    A := @S;
  end;
end;

// Procedura kopiuje elementy z drzewa A do C
//-------------------------------------------
procedure s_copy (A : PRBTNode; var C : PRBTNode);
begin
  if A <> @S then
  begin
    s_add (C, A^.key);   // Dodajemy do C klucz bieżącego węzła
    s_copy (A^.left, C); // Rekurencyjnie dodajemy do C lewe poddrzewo
    s_copy (A^.right, C);// Rekurencyjnie dodajemy do C prawe poddrzewo
  end;
end;

// Procedura tworzy sumę zbiorów A i B w C
//----------------------------------------
procedure s_union (A, B : PRBTNode; var C : PRBTNode);
begin
  s_clear (c);           // Czyścimy C
  s_copy (A, C);         // W C umieszczamy A
  s_copy (B, C);         // Dodajemy B do C
end;

// Procedura kopiuje do C te elementy A, które również są w B
//-----------------------------------------------------------
procedure s_icopy (A, B : PRBTNode; var C : PRBTNode);
begin
  if A <> @S then
  begin
    if s_isin (B, A^.key) <> nil then s_add (C, A^.key);
    s_icopy (A^.left, B, C);
    s_icopy (A^.right, B, C);
  end;
end;

// Procedura tworzy w C iloczyn zbiorów A i B
//-------------------------------------------
procedure s_intersection (A, B : PRBTNode; var C : PRBTNode);
begin
  s_clear (c);           // Czyścimy C
  s_icopy (A, B, C);     // Tworzymy iloczyn zbiorów
end;

// Procedura kopiuje do C te elementy A, których nie ma w B
//---------------------------------------------------------
procedure s_dcopy (A, B : PRBTNode; var C : PRBTNode);
begin
  if A <> @S then
  begin
    if s_isin (B, A^.key) = nil then s_add (C, A^.key);
    s_dcopy (A^.left, B, C);
    s_dcopy (A^.right, B, C);
  end;
end;

// Procedura tworzy w C różnicę zbiorów A i B
//-------------------------------------------
procedure s_difference (A, B : PRBTNode; var C : PRBTNode);
begin
  s_clear (c);           // Czyścimy C
  s_dcopy (A, B, C);     // Tworzymy różnicę zbiorów
end;

// Funkcja zwraca true, jeśli zbiór A jest podzbiorem B
//-----------------------------------------------------
function s_subset (A, B : PRBTNode) : boolean;
begin
  if A = @S then Exit (true);
  if s_isin (B, A^.key) = nil then Exit (false);
  s_subset := s_subset (A^.left, B) and s_subset (A^.right, B);
end;

// Procedura zlicza rekurencyjnie węzły w drzewie
//-----------------------------------------------
procedure s_cnt (A : PRBTNode; var cnt : integer);
begin
  if A <> @S then
  begin
    inc (cnt);            // Zliczamy węzeł bieżący
    s_cnt (A^.left, cnt); // Rekurencyjnie liczymy węzły w lewym poddrzewie
    s_cnt (A^.right, cnt);// Rekurencyjnie liczymy węzły w prawym poddrzewie
  end;
end;

// Funkcja oblicza liczbę węzłów w drzewie
//----------------------------------------
function s_size (A : PRBTNode) : integer;
var
  cnt : integer;          // Licznik węzłów
begin
  cnt := 0;               // Zerujemy licznik
  s_cnt (A, cnt);       // Zliczamy węzły
  s_size := cnt;          // Zwracamy wynik
end;

// Funkcja zwraca true, jeśli zbiór jest pusty
//--------------------------------------------
function s_empty (A : PRBTNode) : boolean;
begin
  s_empty := A = @S;
end;

// Procedura rekurencyjnie wyświetla zawartość drzewa
//---------------------------------------------------
procedure s_print (A : PRBTNode);
begin
  if A <> @S then
  begin
    s_print (A^.left);
    write (A^.key, ' ');
    s_print (A^.right);
  end;
end;

// **********************
// *** PROGRAM GŁÓWNY ***
// **********************

var
  A, B, C, D : PRBTNode;
  i, x     : integer;

begin
  randomize;              // Inicjujemy generator pseudolosowy

  // Tworzymy puste zbiory

  A := @S;
  B := @S;
  C := @S;
  D := @S;

  // Do zbioru A dodajemy 10 losowych elementów

  for i := 1 to 10 do s_add (A, -20 + random (41));

  // Do zbioru B dodajemy 15 losowych elementów

  for i := 1 to 15 do s_add (B, -20 + random (41));

  // Wyświetlamy je

  writeln('A:');
  s_print (A); writeln;
  writeln('SIZE OF A IS ', s_size (A));
  writeln;
  writeln('B:');
  s_print (B); writeln;
  writeln('SIZE OF B IS ', s_size (B));

  // Suma zbiorów

  writeln;
  writeln('UNION OF A AND B:');
  s_union (A, B, C);
  s_print (c); writeln;
  writeln('SIZE OF UNION IS ', s_size (c));

  // Iloczyn zbiorów

  writeln;
  writeln('INTERSECTION OF A AND B:');
  s_intersection (A, B, C);
  s_print (c); writeln;
  writeln('SIZE OF INTERSECTION IS ', s_size (c));

  // Różnica zbiorów

  writeln;
  writeln('DIFFERENCE OF A AND B:');
  s_difference (A, B, C);
  s_print (c); writeln;
  writeln('SIZE OF DIFFERENCE IS ', s_size (c));

  // Podzbiór

  s_union (A, A, C);            // Kopiujemy A do C
  for i := 1 to 7 do              // Usuwamy 7 elementów
    s_remove (C, -20 + random (41));
  writeln;
  writeln('IS:');
  s_print (c);
  writeln(' SUBSET OF A?');
  writeln(s_subset (C, A));

  s_difference (B, A, C);
  for i := 1 to 12 do              // Usuwamy 12 elementów
    s_remove (C, -20 + random (41));
  writeln;
  writeln('IS:');
  s_print (c);
  writeln(' SUBSET OF A?');
  writeln(s_subset (C, A));

  // Usuwanie

  writeln;
  write ('FROM A WE REMOVE');
  for i := 1 to 5 do
  begin
    x := -20 + random (41);
    write (x:4);
    s_remove (A, x);
  end;
  writeln;
  writeln('A:'); s_print (A); writeln;
  writeln('SIZE OF A IS ', s_size (A));
  writeln;

  // Sprawdzamy obecność wybranych elementów w B

  for i := 1 to 10 do
  begin
    x := -20 + random (41);
    write ('IS ELEMENT', x:4, ' IN SET B? ');
    if s_isin (B, x) <> nil then writeln('YES') else writeln('NO');
  end;
  writeln;

  // Sprawdzenie testu na zbiór pusty

  writeln('IS SET A EMPTY?');
  writeln(s_empty (A));
  writeln;

  writeln('IS INTERSECTION OF A AND DIFFERENCE OF B AND A EMPTY?');
  s_difference (B, A, C);
  s_intersection (A, C, D);
  writeln(s_empty (D));
  writeln;

  // Usuwamy zbiory

  s_clear (A);
  s_clear (B);
  s_clear (c);
  s_clear (D);

end.
C++
// Zbiory zaimplementowane w drzewach czerwono-czarnych
// Data   : 9.07.2014
// (C)2014 mgr Jerzy Wałaszek
//-----------------------------------------------------

#include <iostream>
#include <iomanip>
#include <cstdlib>
#include <ctime>

using namespace std;

// Definicja węzła drzewa czerwono-czarnego

struct RBTNode
{
  RBTNode * up;
  RBTNode * left;
  RBTNode * right;
  int key;
  char color;
};

// Zmienne globalne

RBTNode S = {&S, &S, &S, 0, 'B'};

// Procedury obsługi drzew czerwono-czarnych

// Wykonuje rotację w lewo względem A
//-----------------------------------
void rot_L (RBTNode * & root, RBTNode * A)
{
  RBTNode * B, * p;

  B = A->right;
  if(B != &S)
  {
    p = A->up;
    A->right = B->left;
    if(A->right != &S) A->right->up = A;

    B->left = A;
    B->up = p;
    A->up = B;

    if(p != &S)
    {
      if(p->left == A) p->left = B; else p->right = B;
    }
    else root = B;
  }
}

// Wykonuje rotację w prawo względem A
//------------------------------------
void rot_R (RBTNode * & root, RBTNode * A)
{
  RBTNode * B, * p;

  B = A->left;
  if(B != &S)
  {
    p = A->up;
    A->left = B->right;
    if(A->left != &S) A->left->up = A;

    B->right = A;
    B->up = p;
    A->up = B;

    if(p != &S)
    {
      if(p->left == A) p->left = B; else p->right = B;
    }
    else root = B;
  }
}

// Wstawia do drzewa węzeł o kluczu k
//-----------------------------------
void insertRBT (RBTNode * & root, int k)
{
  RBTNode * X, * Y;

  X = new RBTNode;                // Tworzymy nowy węzeł
  X->left  = &S;                  // Inicjujemy pola
  X->right = &S;
  X->up    = root;
  X->key   = k;
  if(X->up == &S) root = X;     // X staje się korzeniem
  else
  while(true)                   // Szukamy liścia do zastąpienia przez X
  {
    if(k < X->up->key)
    {
      if(X->up->left == &S)
      {
        X->up->left = X;          // X zastępuje lewy liść
        break;
      }
      X->up = X->up->left;
    }
    else
    {
      if(X->up->right == &S)
      {
        X->up->right = X;         // X zastępuje prawy liść
        break;
      }
      X->up = X->up->right;
    }
  }
  X->color = 'R';                 // Węzeł kolorujemy na czerwono
  while((X != root) && (X->up->color == 'R'))
  {
    if(X->up == X->up->up->left)
    {
      Y = X->up->up->right;       // Y -> wujek X

      if(Y->color == 'R')       // Przypadek 1
      {
        X->up->color = 'B';
        Y->color = 'B';
        X->up->up->color = 'R';
        X = X->up->up;
        continue;
      }

      if(X == X->up->right)     // Przypadek 2
      {
        X = X->up;
        rot_L (root, X);
      }

      X->up->color = 'B';         // Przypadek 3
      X->up->up->color = 'R';
      rot_R (root, X->up->up);
      break;
    }
    else
    {                             // Przypadki lustrzane
      Y = X->up->up->left;

      if(Y->color == 'R')       // Przypadek 1
      {
        X->up->color = 'B';
        Y->color = 'B';
        X->up->up->color = 'R';
        X = X->up->up;
        continue;
      }

      if(X == X->up->left)      // Przypadek 2
      {
        X = X->up;
        rot_R (root, X);
      }

      X->up->color = 'B';         // Przypadek 3
      X->up->up->color = 'R';
      rot_L (root, X->up->up);
      break;
    }
  }
  root->color = 'B';
}

// Wyszukuje najmniejszy węzeł w poddrzewie
// o korzeniu p
//-----------------------------------------
RBTNode * minRBT (RBTNode * p)
{
  if(p != &S)
    while(p->left != &S) p = p->left;
  return p;
}

// Zwraca następnik p
//-------------------
RBTNode * succRBT (RBTNode * p)
{
  RBTNode * r;

  if(p != &S)
  {
    if(p->right != &S) return minRBT (p->right);
    else
    {
      r = p->up;
      while((r != &S) && (p == r->right))
      {
        p = r;
        r = r->up;
      }
      return r;
    }
  }
  return &S;
}

// Usuwa z drzewa węzeł X
//-----------------------
void removeRBT (RBTNode * & root, RBTNode * X)
{
  RBTNode * W, * Y, * Z;

  if((X->left == &S) || (X->right == &S)) Y = X;
  else Y = succRBT (X);

  if(Y->left != &S) Z = Y->left;
  else Z = Y->right;

  Z->up = Y->up;

  if(Y->up == &S) root = Z;
  else if(Y == Y->up->left) Y->up->left  = Z;
  else Y->up->right = Z;

  if(Y != X) X->key = Y->key;

  if(Y->color == 'B')             // Naprawa struktury drzewa czerwono-czarnego
    while((Z != root) && (Z->color == 'B'))
      if(Z == Z->up->left)
      {
        W = Z->up->right;

        if(W->color == 'R')
        {                           // Przypadek 1
          W->color = 'B';
          Z->up->color = 'R';
          rot_L (root, Z->up);
          W = Z->up->right;
        }

        if((W->left->color == 'B') && (W->right->color == 'B'))
        {                           // Przypadek 2
          W->color = 'R';
          Z = Z->up;
          continue;
        }

        if(W->right->color == 'B')
        {                           // Przypadek 3
          W->left->color = 'B';
          W->color = 'R';
          rot_R (root, W);
          W = Z->up->right;
        }

        W->color = Z->up->color;    // Przypadek 4
        Z->up->color = 'B';
        W->right->color = 'B';
        rot_L (root, Z->up);
        Z = root;                   // To spowoduje zakończenie pętli
      }
      else
      {                             // Przypadki lustrzane
        W = Z->up->left;

        if(W->color == 'R')
        {                           // Przypadek 1
          W->color = 'B';
          Z->up->color = 'R';
          rot_R (root, Z->up);
          W = Z->up->left;
        }

        if((W->left->color == 'B') && (W->right->color == 'B'))
        {                           // Przypadek 2
          W->color = 'R';
          Z = Z->up;
          continue;
        }

        if(W->left->color == 'B')
        {                           // Przypadek 3
          W->right->color = 'B';
          W->color = 'R';
          rot_L (root, W);
          W = Z->up->left;
        }

        W->color = Z->up->color;    // Przypadek 4
        Z->up->color = 'B';
        W->left->color = 'B';
        rot_R (root, Z->up);
        Z = root;                   // To spowoduje zakończenie pętli
      }

  Z->color = 'B';

  delete Y;
}

// Procedury obsługi zbioru

// Szuka w drzewie węzła o danej wartości klucza x. Jeśli węzeł zostanie
// znaleziony, to zwraca jego adres. Inaczej zwraca wskazanie puste.
//----------------------------------------------------------------------
RBTNode * s_isin (RBTNode * A, int x)
{
  while(A != &S)
  {
    if(A->key == x) return A;   // Węzeł znaleziony
    if(x < A->key) A = A->left;
    else A = A->right;
  }
  return NULL;                    // Węzeł nieznaleziony
}

// Dodaje do drzewa nowy węzeł, jeśli w drzewie takiego węzła jeszcze nie ma
//--------------------------------------------------------------------------
void s_add (RBTNode * & A, int x)
{
  if(!s_isin (A, x)) insertRBT (A, x);
}

// Wyszukuje w drzewie węzeł o kluczu x i usuwa go
//------------------------------------------------
void s_remove (RBTNode * & A, int x)
{
  RBTNode * p = s_isin (A, x);  // Szukamy węzła o kluczu x
  if(p) removeRBT (A, p);
}

// Usuwa wszystkie węzły z drzewa
//-------------------------------
void s_clear (RBTNode * & A)
{
  if(A != &S)
  {
    s_clear (A->left);          // Rekurencyjnie usuwamy lewe poddrzewo
    s_clear (A->right);         // Rekurencyjnie usuwamy prawe poddrzewo
    delete A;                     // Usuwamy węzeł
    A = &S;
  }
}

// Procedura kopiuje elementy z drzewa A do C
//-------------------------------------------
void s_copy (RBTNode * A, RBTNode * & C)
{
  if(A != &S)
  {
    s_add (C, A->key);          // Dodajemy do C klucz bieżącego węzła
    s_copy (A->left, C);        // Rekurencyjnie dodajemy do C lewe poddrzewo
    s_copy (A->right, C);       // Rekurencyjnie dodajemy do C prawe poddrzewo
  }
}

// Procedura tworzy sumę zbiorów A i B w C
//----------------------------------------
void s_union (RBTNode * A, RBTNode * B, RBTNode * & C)
{
  s_clear (c);                  // Czyścimy C
  s_copy (A, C);                // W C umieszczamy A
  s_copy (B, C);                // Dodajemy B do C
}

// Procedura kopiuje do C te elementy A, które również są w B
//-----------------------------------------------------------
void s_icopy (RBTNode * A, RBTNode * B, RBTNode * & C)
{
  if(A != &S)
  {
    if(s_isin (B, A->key)) s_add (C, A->key);
    s_icopy (A->left, B, C);
    s_icopy (A->right, B, C);
  }
}

// Procedura tworzy w C iloczyn zbiorów A i B
//-------------------------------------------
void s_intersection (RBTNode * A, RBTNode * B, RBTNode * & C)
{
  s_clear (c);                  // Czyścimy C
  s_icopy (A, B, C);            // Tworzymy iloczyn zbiorów
}

// Procedura kopiuje do C te elementy A, których nie ma w B
//---------------------------------------------------------
void s_dcopy (RBTNode * A, RBTNode * B, RBTNode * & C)
{
  if(A != &S)
  {
    if(!s_isin (B, A->key)) s_add (C, A->key);
    s_dcopy (A->left, B, C);
    s_dcopy (A->right, B, C);
  }
}

// Procedura tworzy w C różnicę zbiorów A i B
//-------------------------------------------
void s_difference (RBTNode * A, RBTNode * B, RBTNode * & C)
{
  s_clear (c);                  // Czyścimy C
  s_dcopy (A, B, C);            // Tworzymy różnicę zbiorów
}

// Funkcja zwraca true, jeśli zbiór A jest podzbiorem B
//-----------------------------------------------------
bool s_subset (RBTNode * A, RBTNode * B)
{
  if(A == &S) return true;
  if(!s_isin (B, A->key)) return false;
  return s_subset (A->left, B) && s_subset (A->right, B);
}

// Procedura zlicza rekurencyjnie węzły w drzewie
//-----------------------------------------------
void s_cnt (RBTNode * A, int & cnt)
{
  if(A != &S)
  {
    cnt++;                        // Zliczamy węzeł bieżący
    s_cnt (A->left, cnt);       // Rekurencyjnie liczymy węzły w lewym poddrzewie
    s_cnt (A->right, cnt);      // Rekurencyjnie liczymy węzły w prawym poddrzewie
  }
}

// Funkcja oblicza liczbę węzłów w drzewie
//----------------------------------------
int s_size (RBTNode * A)
{
  int cnt = 0;                    // Zerujemy licznik
  s_cnt (A, cnt);               // Zliczamy węzły
  return cnt;                     // Zwracamy wynik
}

// Funkcja zwraca true, jeśli zbiór jest pusty
//--------------------------------------------
bool s_empty (RBTNode * A)
{
  return A == &S;
}

// Procedura rekurencyjnie wyświetla zawartość drzewa
//---------------------------------------------------
void s_print (RBTNode * A)
{
  if(A != &S)
  {
    s_print (A->left);
    cout << A->key << " ";
    s_print (A->right);
  }
}

// **********************
// *** PROGRAM GŁÓWNY ***
// **********************

int main()
{
  RBTNode *A, *B, *C, *D;
  int i, x;

  srand (time(NULL));        // Inicjujemy generator pseudolosowy

  // Tworzymy puste zbiory

  A = B = C = D = &S;

  // Do zbioru A dodajemy 10 losowych elementów

  for(i = 0; i < 10; i++) s_add (A, -20 + (rand() % 41));

  // Do zbioru B dodajemy 15 losowych elementów

  for(i = 0; i < 15; i++) s_add (B, -20 + (rand() % 41));

  // Wyświetlamy je

  cout << "A:" << endl;
  s_print (A);
  cout << endl << "SIZE OF A IS " << s_size (A) << endl
       << endl << "B:" << endl;
  s_print (B);;
  cout << endl << "SIZE OF B IS " <<s_size (B) << endl << endl

  // Suma zbiorów

       << "UNION OF A AND B:" << endl;
  s_union (A, B, C);
  s_print (c);
  cout << endl << "SIZE OF UNION IS " << s_size (c) << endl << endl

  // Iloczyn zbiorów

       << "INTERSECTION OF A AND B:" << endl;
  s_intersection (A, B, C);
  s_print (c);
  cout << endl << "SIZE OF INTERSECTION IS " << s_size (c) << endl << endl

  // Różnica zbiorów

       << "DIFFERENCE OF A AND B:" << endl;
  s_difference (A, B, C);
  s_print (c);
  cout << endl << "SIZE OF DIFFERENCE IS " << s_size (c) << endl << endl;

  // Podzbiór

  s_union (A, A, C);              // Kopiujemy A do C
  for(i = 0; i < 7; i++)          // Usuwamy 7 elementów
    s_remove (C, -20 + (rand() % 41));
  cout << "IS:" << endl;
  s_print (c);
  cout << " SUBSET OF A?" << endl
       << (s_subset (C, A) ? "YES": "NO") << endl << endl;

  s_difference (B, A, C);
  for(i = 0; i < 12; i++)         // Usuwamy 12 elementów
    s_remove (C, -20 + (rand() % 41));
  cout << "IS:" << endl;
  s_print (c);
  cout << " SUBSET OF A?" << endl
       << (s_subset (C, A) ? "YES": "NO") << endl << endl

  // Usuwanie

       << "FROM A WE REMOVE";
  for(i = 0; i < 5; i++)
  {
    x = -20 + (rand() % 41);
    cout << setw (4) << x;
    s_remove (A, x);
  }
  cout << endl << "A:" << endl;
  s_print (A);
  cout << endl << "SIZE OF A IS " << s_size (A) << endl << endl;

  // Sprawdzamy obecność wybranych elementów w B

  for(i = 0; i < 10; i++)
  {
    x = -20 + (rand() % 41);
    cout << "IS ELEMENT" << setw (4) << x << " IN SET B? "
         << (s_isin (B, x) ? "YES": "NO") << endl;
  }

  // Sprawdzenie testu na zbiór pusty

  cout << endl << "IS SET A EMPTY?" << endl
       << (s_empty (A) ? "YES": "NO") << endl << endl

       << "IS INTERSECTION OF A AND DIFFERENCE OF B AND A EMPTY?" << endl;
  s_difference (B, A, C);
  s_intersection (A, C, D);
  cout << (s_empty (D) ? "YES": "NO") << endl << endl;

  // Usuwamy tablice dynamiczne w zbiorach

  s_clear (A);
  s_clear (B);
  s_clear (c);
  s_clear (D);

  return 0;
}
Basic
' Zbiory zaimplementowane w drzewach czerwono-czarnych
' Data   : 9.07.2014
' (C)2014 mgr Jerzy Wałaszek
'-----------------------------------------------------

' Definicja węzła drzewa czerwono-czarnego

Type RBTNode
  up    As RBTNode Ptr
  left  As RBTNode Ptr
  right As RBTNode Ptr
  key   As Integer
  color As String * 1
End Type

' Zmienne globalne

Dim Shared As RBTNode S => (@S, @S, @S, 0, "B")

' Procedury obsługi drzew czerwono-czarnych

' Wykonuje rotację w lewo względem A
'-----------------------------------
Sub rot_L (ByRef root As RBTNode Ptr, ByVal A As RBTNode Ptr)

  Dim As RBTNode Ptr B, p

  B = A->Right
  If B <> @S Then
    p = A->up
    A->right = B->Left
    If A->right <> @S then A->right->up = A

    B->left = A
    B->up = p
    A->up = B

    If p <> @S Then
      If p->left = A then p->left = B: Else p->right = B
    Else
      root = B
    End If
   
  End If
End Sub

' Wykonuje rotację w prawo względem A
'------------------------------------
Sub rot_R (ByRef root As RBTNode Ptr, ByVal A As RBTNode Ptr)

  Dim As RBTNode Ptr B, p

  B = A->Left
  if B <> @S Then
    p = A->up
    A->left = B->Right
    if A->left <> @S Then A->left->up = A

    B->right = A
    B->up = p
    A->up = B

    If p <> @S Then
      If p->left = A then p->left = B: Else p->right = B
    Else
      root = B
    End If
  End If
End Sub

' Wstawia do drzewa węzeł o kluczu k
'-----------------------------------
Sub insertRBT (ByRef root As RBTNode Ptr, ByVal k As Integer)

  Dim As RBTNode Ptr X, Y

  X = new RBTNode  ' Tworzymy nowy węzeł
  X->left  = @S    ' Inicjujemy pola
  X->right = @S
  X->up    = root
  X->key   = k
  If X->up = @S Then
  	  root = X ' X staje się korzeniem
  Else
    Do             ' Szukamy liścia do zastąpienia przez X
 
      If k < X->up->key Then
        If X->up->left = @S Then
          X->up->left = X  ' X zastępuje lewy liść
          Exit Do
        End If
        X->up = X->up->Left
      Else
        If X->up->right = @S Then
          X->up->right = X ' X zastępuje prawy liść
          Exit Do
        End If
        X->up = X->up->Right
      End If
     
    Loop
  End If
 
  X->color = "R"         ' Węzeł kolorujemy na czerwono
 
  while(X <> root) AndAlso (X->up->color = "R")
    If X->up = X->up->up->Left Then

      Y = X->up->up->Right ' Y -> wujek X

      If Y->color = "R" Then  ' Przypadek 1
        X->up->color = "B"
        Y->color = "B"
        X->up->up->color = "R"
        X = X->up->up
        Continue While
      End If

      If X = X->up->Right Then ' Przypadek 2
        X = X->up
        rot_L (root, X)
      End If

      X->up->color = "B" ' Przypadek 3
      X->up->up->color = "R"
      rot_R (root, X->up->up)
      Exit While
   
    Else              ' Przypadki lustrzane
    
      Y = X->up->up->Left

      if Y->color = "R" Then ' Przypadek 1
        X->up->color = "B"
        Y->color = "B"
        X->up->up->color = "R"
        X = X->up->up
        Continue While
      End If

      if X = X->up->Left Then ' Przypadek 2
        X = X->up
        rot_R (root, X)
      End If

      X->up->color = "B" ' Przypadek 3
      X->up->up->color = "R"
      rot_L (root, X->up->up)
      Exit While
    End If
  Wend
  root->color = "B"
End Sub

' Wyszukuje najmniejszy węzeł w poddrzewie
' o korzeniu p
'-----------------------------------------
Function minRBT (ByVal p As RBTNode Ptr) As RBTNode Ptr
  If p <> @S Then While p->left <> @S: p = p->Left: Wend
  Return p
End Function

' Zwraca następnik p
'-------------------
Function succRBT (ByVal p As RBTNode Ptr) As RBTNode Ptr

  Dim As RBTNode Ptr r

  If p <> @S Then
    If p->right <> @S Then
      Return minRBT (p->right)
    Else
      r = p->up
      while(r <> @S) AndAlso (p = r->right)
        p = r
        r = r->up
      Wend
      Return r
    End If
  End If
  Return @S
End Function

' Usuwa z drzewa węzeł X
'-----------------------
Sub removeRBT (ByRef root As RBTNode Ptr, ByVal X As RBTNode Ptr)

  Dim As RBTNode Ptr W, Y, Z

  if(X->left = @S) OrElse (X->right = @S) Then
  	 Y = X
  Else
    Y = succRBT (X)
  End If

  if Y->left <> @S Then
    Z = Y->Left
  Else
    Z = Y->Right
  End If
 
  Z->up = Y->up

  If Y->up = @S Then
  	 root = Z
  ElseIf Y = Y->up->Left Then
    Y->up->Left = Z
  Else
    Y->up->right = Z
  End If
 
  If Y <> X Then X->key = Y->key

  If Y->color = "B" Then   ' Naprawa struktury drzewa czerwono-czarnego
    while(Z <> root) AndAlso (Z->color = "B")
      If Z = Z->up->Left Then
      	
        W = Z->up->Right

        If W->color = "R" Then ' Przypadek 1
          W->color = "B"
          Z->up->color = "R"
          rot_L (root, Z->up)
          W = Z->up->Right
        End If

        if(W->left->color = "B") AndAlso (W->right->color = "B") Then ' Przypadek 2
          W->color = "R"
          Z = Z->up
          Continue While
        End If

        if W->right->color = "B" Then ' Przypadek 3
          W->left->color = "B"
          W->color = "R"
          rot_R (root, W)
          W = Z->up->Right
        End If

        W->color = Z->up->Color ' Przypadek 4
        Z->up->color = "B"
        W->right->color = "B"
        rot_L (root, Z->up)
        Z = root         ' To spowoduje zakończenie pętli
      Else               ' Przypadki lustrzane
       
        W = Z->up->Left

        If W->color = "R" Then ' Przypadek 1
          W->color = "B"
          Z->up->color = "R"
          rot_R (root, Z->up)
          W = Z->up->Left
        End If

        if(W->left->color = "B") AndAlso (W->right->color = "B") Then ' Przypadek 2
          W->color = "R"
          Z = Z->up
          Continue While
        End If

        if W->left->color = "B" Then ' Przypadek 3
          W->right->color = "B"
          W->color = "R"
          rot_L (root, W)
          W = Z->up->Left
        End If

        W->color = Z->up->Color  ' Przypadek 4
        Z->up->color = "B"
        W->left->color = "B"
        rot_R (root, Z->up)
        Z = root         ' To spowoduje zakończenie pętli
      End If
    Wend
  End If
  Z->color = "B"

  Delete Y
 
End Sub

' Procedury obsługi zbioru

' Szuka w drzewie węzła o danej wartości klucza x. Jeśli węzeł zostanie
' znaleziony, to zwraca jego adres. Inaczej zwraca wskazanie puste.
'----------------------------------------------------------------------
Function s_isin (ByVal A As RBTNode Ptr, ByVal x As Integer) As RBTNode Ptr
  While A <> @S
    If A->key = x Then Return A   ' Węzeł znaleziony
    If x < A->key Then
    	 A = A->Left
    Else
       A = A->Right
    End If
  Wend
  Return 0                        ' Węzeł nieznaleziony
End Function

' Dodaje do drzewa nowy węzeł, jesli w drzewie takiego węzła jeszcze nie ma
'--------------------------------------------------------------------------
Sub s_add (ByRef A As RBTNode Ptr, byval x As Integer)
  If s_isin (A, x) = 0 Then insertRBT (A, x)
End Sub

' Wyszukuje w drzewie węzeł o kluczu x i usuwa go
'------------------------------------------------
Sub s_remove (ByRef A As RBTNode Ptr, ByVal x As Integer)
  Dim As RBTNode Ptr p = s_isin (A, x) ' Szukamy węzła o kluczu x
  If p Then removeRBT (A, p)
End Sub

' Usuwa wszystkie węzły z drzewa
'-------------------------------
Sub s_clear (ByRef A As RBTNode Ptr)
  If A <> @S Then
    s_clear (A->left)           ' Rekurencyjnie usuwamy lewe poddrzewo
    s_clear (A->right)          ' Rekurencyjnie usuwamy prawe poddrzewo
    Delete A                      ' Usuwamy węzeł
    A = @S
  End If
End Sub

' Procedura kopiuje elementy z drzewa A do C
'-------------------------------------------
Sub s_copy (Byval A As RBTNode Ptr, ByRef C As RBTNode Ptr)
  If A <> @S Then
    s_add (C, A->key)           ' Dodajemy do C klucz bieżącego węzła
    s_copy (A->left, C)         ' Rekurencyjnie dodajemy do C lewe poddrzewo
    s_copy (A->right, C)        ' Rekurencyjnie dodajemy do C prawe poddrzewo
  End If
End Sub

' Procedura tworzy sumę zbiorów A i B w C
'----------------------------------------
Sub s_union (ByVal A As RBTNode Ptr, ByVal B As RBTNode Ptr, ByRef C As RBTNode Ptr)
  s_clear (c)                   ' Czyścimy C
  s_copy (A, C)                 ' W C umieszczamy A
  s_copy (B, C)                 ' Dodajemy B do C
End Sub

' Procedura kopiuje do C te elementy A, które również są w B
'-----------------------------------------------------------
Sub s_icopy (ByVal A As RBTNode Ptr, ByVal B As RBTNode Ptr, ByRef C As RBTNode Ptr)
  If A <> @S Then
    If s_isin (B, A->key) Then s_add (C, A->key)
    s_icopy (A->left, B, C)
    s_icopy (A->right, B, C)
  End If
End Sub

' Procedura tworzy w C iloczyn zbiorów A i B
'-------------------------------------------
Sub s_intersection (ByVal A As RBTNode Ptr, ByVal B As RBTNode Ptr, ByRef C As RBTNode Ptr)
  s_clear (c)                   ' Czyścimy C
  s_icopy (A, B, C)             ' Tworzymy iloczyn zbiorów
End Sub

' Procedura kopiuje do C te elementy A, których nie ma w B
'---------------------------------------------------------
Sub s_dcopy (ByVal A As RBTNode Ptr, ByVal B As RBTNode Ptr, ByRef C As RBTNode Ptr)
  If A <> @S Then
    If s_isin (B, A->key) = 0 Then s_add (C, A->key)
    s_dcopy (A->left, B, C)
    s_dcopy (A->right, B, C)
  End If
End Sub

' Procedura tworzy w C różnicę zbiorów A i B
'-------------------------------------------
Sub s_difference (ByVal A As RBTNode Ptr, ByVal B As RBTNode Ptr, ByRef C As RBTNode Ptr)
  s_clear (c)                   ' Czyścimy C
  s_dcopy (A, B, C)             ' Tworzymy różnicę zbiorów
End Sub

' Funkcja zwraca true, jeśli zbiór A jest podzbiorem B
' Inaczej zwraca false
'-----------------------------------------------------
Function s_subset (ByVal A As RBTNode Ptr, ByVal B As RBTNode Ptr) As Integer
  If A = @S Then Return -1
  If s_isin (B, A->key) = 0  Then Return 0
  Return s_subset (A->left, B) AndAlso s_subset (A->right, B)
End Function

' Procedura zlicza rekurencyjnie węzły w drzewie
'-----------------------------------------------
Sub s_cnt (ByVal A As RBTNode Ptr, ByRef cnt As Integer)
  If A <> @S Then
    cnt += 1                      ' Zliczamy węzeł bieżący
    s_cnt (A->left, cnt)        ' Rekurencyjnie liczymy węzły w lewym poddrzewie
    s_cnt (A->right, cnt)       ' Rekurencyjnie liczymy węzły w prawym poddrzewie
  End If
End Sub

' Funkcja oblicza liczbę węzłów w drzewie
'----------------------------------------
Function s_size (ByVal A As RBTNode Ptr) As Integer
  Dim As Integer cnt = 0          ' Zerujemy licznik
  s_cnt (A, cnt)                ' Zliczamy węzły
  Return cnt                      ' Zwracamy wynik
End Function

' Funkcja zwraca true, jeśli zbiór jest pusty
'--------------------------------------------
Function s_empty (byval A As RBTNode Ptr) As Integer
  Return A = @S
End Function

' Procedura rekurencyjnie wyświetla zawartość drzewa
'---------------------------------------------------
Sub s_print (byval A As RBTNode Ptr)
  If A <> @S Then
    s_print (A->left)
    Print Using "& ";A->key;
    s_print (A->right)
  End If
End Sub

' **********************
' *** PROGRAM GŁÓWNY ***
' **********************

Dim As RBTNode Ptr A, B, C, D
Dim As Integer i, x

Randomize                         ' Inicjujemy generator pseudolosowy

' Tworzymy puste zbiory

A = @S
B = @S
C = @S
D = @S

' Do zbioru A dodajemy 10 losowych elementów

For i = 1 To 10: s_add (A, -20 + Int (rnd() * 41)): Next

' Do zbioru B dodajemy 15 losowych elementów

For i = 1 To 15: s_add (B, -20 + Int (rnd() * 41)): Next

' Wyświetlamy je

Print "A:"
s_print (A): Print
Print "SIZE OF A IS";s_size (A)
Print
Print "B:"
s_print (B): Print
Print "SIZE OF B IS";s_size (B)
Print

' Suma zbiorów

Print "UNION OF A AND B:"
s_union (A, B, C)
s_print (c): Print
Print "SIZE OF UNION IS";s_size (c)
Print

' Iloczyn zbiorów

Print "INTERSECTION OF A AND B:"
s_intersection (A, B, C)
s_print (c): Print
Print "SIZE OF INTERSECTION IS";s_size (c)
Print

' Różnica zbiorów

Print "DIFFERENCE OF A AND B:"
s_difference (A, B, C)
s_print (c): Print
Print "SIZE OF DIFFERENCE IS";s_size (c)
Print

' Podzbiór

s_union (A, A, C)               ' Kopiujemy A do C
For i = 1 To 7                    ' Usuwamy 7 elementów
  s_remove (C, -20 + Int (rnd() * 41))
Next
Print "IS:";
s_print (c)
Print " SUBSET OF A?"
If s_subset (C, A) Then
  Print "YES"
Else
  Print "NO"
End If
Print

s_difference (B, A, C)
For i = 1 To 12                   ' Usuwamy 12 elementów
  s_remove (C, -20 + Int (rnd() * 41))
Next
Print "IS:"
s_print (c)
Print " SUBSET OF A?"
If s_subset (C, A) Then
  Print "YES"
Else
  Print "NO"
End If
Print

' Usuwanie

Print "FROM A WE REMOVE";
For i = 1 To 5
  x = -20 + Int (rnd() * 41)
  Print Using "& ";x;
  s_remove (A, x)
Next
Print
Print "A:"
s_print (A): Print
Print "SIZE OF A IS";s_size (A)
Print

' Sprawdzamy obecność wybranych elementów w B

For i = 1 To 10
  x = -20 + Int (rnd() * 41)
  Print Using "IS ELEMENT#### IN SET B? ";x;
  If s_isin (B, x) Then
  	 Print "YES"
  Else
  	 Print "NO"
  End If
Next
Print

' Sprawdzenie testu na zbiór pusty

Print "IS SET A EMPTY?"
If s_empty (A) Then
  Print "YES"
Else
  Print "NO"
End If
Print

Print "IS INTERSECTION OF A AND DIFFERENCE OF B AND A EMPTY?"
s_difference (B, A, C)
s_intersection (A, C, C)
If s_empty (c) Then
  Print "YES"
Else
  Print "NO"
End If
Print

' Usuwamy zbiory

s_clear (A)
s_clear (B)
s_clear (c)
s_clear (D)

End
Wynik:
A:
-19 -13 -10 -1 5 6 9 11 14
SIZE OF A IS 9

B:
-19 -17 -11 -10 -8 0 2 6 7 15 17 18
SIZE OF B IS 12

UNION OF A AND B:
-19 -17 -13 -11 -10 -8 -1 0 2 5 6 7 9 11 14 15 17 18
SIZE OF UNION IS 18

INTERSECTION OF A AND B:
-19 -10 6
SIZE OF INTERSECTION IS 3

DIFFERENCE OF A AND B:
-13 -1 5 9 11 14
SIZE OF DIFFERENCE IS 6

IS:-19 -10 -1 5 6 9 SUBSET OF A?
YES

IS:
-11 2 7 15 17 18 SUBSET OF A?
NO

FROM A WE REMOVE-3 -11 11 6 6
A:
-19 -13 -10 -1 5 9 14
SIZE OF A IS 7

IS ELEMENT -2 IN SET B? NO
IS ELEMENT 10 IN SET B? NO
IS ELEMENT 19 IN SET B? NO
IS ELEMENT -20 IN SET B? NO
IS ELEMENT 9 IN SET B? NO
IS ELEMENT -5 IN SET B? NO
IS ELEMENT 18 IN SET B? YES
IS ELEMENT 4 IN SET B? NO
IS ELEMENT 3 IN SET B? NO
IS ELEMENT 2 IN SET B? YES

IS SET A EMPTY?
NO

IS INTERSECTION OF A AND DIFFERENCE OF B AND A EMPTY?
YES

Na początek:  podrozdziału   strony 

Zespół Przedmiotowy
Chemii-Fizyki-Informatyki

w I Liceum Ogólnokształcącym
im. Kazimierza Brodzińskiego
w Tarnowie
ul. Piłsudskiego 4
©2024 mgr Jerzy Wałaszek

Materiały tylko do użytku dydaktycznego. Ich kopiowanie i powielanie jest dozwolone
pod warunkiem podania źródła oraz niepobierania za to pieniędzy.

Pytania proszę przesyłać na adres email: i-lo@eduinf.waw.pl

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Jeśli nie chcesz ich otrzymywać, zablokuj je w swojej przeglądarce.

Informacje dodatkowe.