|
©2008 mgr Jerzy Wałaszek I LO w Tarnowie |
Chociaż w analizie matematycznej nie określa się funkcji graficznie, ale do graficznej ilustracji funkcji odwołujemy się zawsze. Graficzne przedstawienie przebiegu jej zmienności, przejrzystość i poglądowość wykresu czynią z niego niezastąpiony środek pomocniczy do badania funkcji. Sposób tworzenia wykresu zależy od sposobu przedstawiania funkcji [1].
W praktyce szkoły średniej jest rozpowszechniony zapis funkcji w postaci: y = f(x) Takie przedstawienie funkcji nosi nazwę analitycznego. Pozostaje do wyjaśnienia:
Wydawałoby się, że w metodach numerycznych są to kwestie mniej istotne. Nic bardziej mylnego. Musimy np. unikać instrukcji, gdzie występuje dzielenie przez zero (OVERFLOW). Krzywe algebraiczne przecinają się czasami same z sobą (punkty osobliwe); bardzo często w tych punktach istnieją np. dwie styczne – wybór jednej z nich będzie związany ze sposobem zmiany argumentu funkcji. itp.
Wykresy budujemy w ten sposób, że dla
dostatecznie gęsto wybranych wartości x (krok
argumentu)
obliczamy wartości funkcji f(x)
notując je w tabelce zmienności, albo od razu nanosząc w układzie
współrzędnych pary
REM RYSOWANIE WYKRESÓW FUNKCJI REM ZADANEJ W POSTACI ANALITYCZNEJ DEF FN y(x) 10 FOR x = a TO b STEP określ krok PSET (x, FN y(x)), kolor NEXT x |
KOMENTARZ LISTINGU: Interesujący nas przedział argumentu funkcji <a,b>, to dolna i górna granica pętli, a zmienna sterująca pętli - to po prostu argument funkcji f(x). Użytkownik sam deklaruje tryb graficzny pracy ekranu, współrzędne logiczne (środek ekranu), instrukcje rysowania osi układu współrzędnych np.: SCREEN 9 WINDOW (-320, 175)-(319, -174) LINE (-300, 0)-(300, 0), 1 LINE (0, -175)-(0, 175), 1 |
Podobnie ze skalowaniem ekranu, samodzielnie dobieramy mnożniki – instrukcja PSET lub dolną i górną granice pętli. Oczywiście sposób redagowania listingu zależy od umiejętności i wiedzy użytkownika.
Do tworzenia poniższych wykresów przyjęliśmy Δx=0,0001 (STEP).
Rys. 1.1 y = log|x| |
Rys. 1.2 y = sin3x + cos3x |
||||
Rys. 1.3 y = e-x sin x |
Rys. 1.4
|
||||
Krzywe tej klasy stosujemy w wieku działach fizyki i techniki do opisu układów drgających tłumionych. |
Krzywa Gaussa odgrywa ważna rolę w rachunku prawdopodobieństwa i statystyce matematycznej. |
Zależności pomiędzy zmienną niezależną x oraz
zmienną zależną y wyrażamy za pomocą pomocniczej zmiennej t
zwanej parametrem:
Przykład: niech krzywa będzie określona równaniami parametrycznymi:
x(t) = 5 sin t | , t Є <0,2π>. Po podniesieniu stronami do kwadratu i dodaniu; |
y(y) = 5 cos t |
x2 + y2 = 25(sin2t + cos2t) = 52 - równanie okręgu o środku w początku układu współrzędnych i promieniu r = 5..
Czasami jest to jedyne możliwe przedstawienie funkcji. Rozpatrzmy jedną z krzywych pochodzenia mechanicznego; niech po prostej toczy się bez poślizgu okrąg o promieniu r. Jaką krzywą zakreśla dowolny punk toczącego się okręgu? Krzywa ta zwana cykloidą posiada równania parametryczne:
x(t) = r(t - sin t) , y(t) = r(1 - cos t).
Nie istnieje przekształcenie, które pozwoliłoby
wyrugować parametr t czyli doprowadzić do postaci
analitycznej
10 DEF FN x(t) DEF FN y(t) FOR t = a TO b krok PSET (FNx (t), FNy (t)), kolor NEXT t |
Rys. 1.5 ELIPSA x = a sin t, y = b cos t, t Є <0,2π>. |
Rys. 1.6 LEMNISKATA BERNOULLIEGO
|
||||||||||
Rys. 1.7 TRIFOLIUM
|
Rys. 1.8 HIPERBOLA RÓWNOOSIOWA
|
||||||||||
|
|
W wielu dziedzinach matematyki wygodne jest
przedstawianie funkcji w postaci ogólnej
f(x,y) = 0
(np. w geometrii analitycznej), gdzie
f(x,y) jest
funkcją dwóch zmiennych określoną w pewnym obszarze. Taka postać funkcji
nosi nazwę uwikłanej. Czasami jest to jedyne możliwe przedstawienie funkcji,
np. słynne równanie Keplera:
Poniżej zajmować będziemy się funkcjami postaci f(x,y) = Wn(x,y) = 0, gdzie Wn(x,y) jest wielomianem stopnia całkowitego n względem x i względem y. W takim przypadku funkcja f(x,y) = 0 nosi nazwę funkcji algebraicznej. Inaczej funkcja algebraiczna to funkcja, która może być wyrażona przez potęgi zmiennych x i y wraz z działaniami dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia. Termin ten wprowadził Gottfried Leibniz.
Reprezentacją graficzną takiej funkcji są krzywe (linie) algebraiczne płaskie.
W najprostszym przypadku, gdy n = 1 mamy jednoparametrową rodzinę krzywych:
Ax + By + C = 0
Jest to po prostu inny zapis funkcji liniowej: y = mx + n. Z narysowaniem tych prostych uczeń szkoły średniej nie będzie miał najmniejszych problemów (Rys. 1.9). Ale sytuacja komplikuje się już przy równaniach algebraicznych stopnia 2-go:
Ax2 + By2 + Cxy + Dx + Ey + F = 0, gdy przynajmniej jedna z liczb A, B, C jest różna od zera.
Oczywiście, gdy B
= 0 i
C = 0, to
mamy do czynienia z klasycznym trójmianem kwadratowym i tutaj uczeń również
dysponuje wystarczającym aparatem matematycznym i pojęciowym. Ale w innych
przypadkach?, np.
REM RYSOWANIE WYKRESÓW FUNKCJI ZADANEJ REM W POSTACI UWIKŁANEJ DEF FNf (x, y, C) FOR C = a TO b krok FOR x = a TO b krok FOR y = a TO b krok IF ABS(FNf(x,y,C))<.001 THEN PSET (x,y),kolor ENDIF NEXT NEXT NEXT |
|
Wyjdźmy od najprostszych przykładów:
Rys. 1.9 JEDNOPARAMETROWA RODZINA PROSTYCH x + y + C = 0 |
Rys. 1.10 JEDNOPARAMETROWA RODZINA OKRĘGÓW x2 + y2 + C = 0 |
||||
Oczywiście, do narysowania tej rodziny prostych użycie powyższego programu jest zbędne. Po prostu wykorzystujemy ten rysunek do testowania poprawności działania naszego programu. |
Jest to rozwiązanie równania różniczkowego jednorodnego względem zmiennych x i y:
|
Pytanie do czytelnika: jak będą wyglądać rodziny okręgów: x2 + y2 = Cx, x2 + y2 = Cx + Cy ?
Rys. 1.11 KRZYWA STOPNIA 4-go (x2 + y2)2 - Cxy = 0; gdy C = 0 krzywa degeneruje się do punktu – początek układu współrzędnych (0.0). |
Rys. 1.12 OWALE CASSINIEGO
0,25(x2 + y2)2 - 2(x2 - y2) + C = 0,
gdy
C = 0
uzyskujemy lemniskatę Bernoulliego |
||||
* Jest to rodzina krzywych ortogonalnych do rodziny lemniskat (x2 + y2)2 = a2(x2 - y2), a ≠ 0. |
* Jest to rozwiązanie równania różniczkowego zupełnego
|
* oznacza, że tekst jest przeznaczony dla czytelnika znającego wyższy kurs analizy matematycznej. Wszystkie wspomniane tutaj równania różniczkowe zostały zaczerpnięte z [3].
I Liceum Ogólnokształcące |
Pytania proszę przesyłać na adres email: i-lo@eduinf.waw.pl
W artykułach serwisu są używane cookies. Jeśli nie chcesz ich otrzymywać,
zablokuj je w swojej przeglądarce.
Informacje dodatkowe