Ten artykuł pomoże ci zrozumieć istotę krytyki w stosunku do języka esperanto. Na chwilę obecną zawiera on jedynie podzbiór obiekcji, o których zdarzyło mi się słyszeć. Muszę stwierdzić, iż moja krytyka dla tego języka zniknęła z chwilą, gdy lepiej poznałem go wraz z kulturą esperancką.

Wielu nowicjuszy w ruchu esperanckim ponosi przesadny entuzjazm; inni z kolei nastawieni są krytycznie do niektórych cech tego języka i próbują go "ulepszać". Do zrozumienia, które z podejmowanych prób są skazane na porażkę, a które mogą odnieść sukces, wymagana jest bardzo dobra znajomość esperanto oraz zasad ewolucji języków. Tego nie osiąga się po zapoznaniu się z gramatyką i wyuczeniu się jakiegoś tysiąca słówek.

Trudno jest obiektywnie spojrzeć na esperanto. Łatwo można pomylić ten język i jego kulturę z propagandą nastawioną na kierowanie zainteresowaniem ludzi.

Dlaczego esperanto nie jest moim ulubionym językiem sztucznym

Esperanto jest bezużyteczne

Względna łatwość

Pokój na świecie

Kosztowny ekwiwalent "naturalnych" języków?

Który język zdominuje świat?

Sztuczny / planowy

Angielski, esperanto i ewolucja

Angielski jest preferowanym językiem na planecie

Wielojęzyczność

Esperanto nie jest międzynarodowe ani neutralne, ponieważ jest zbyt europejskie

Propedeutyczna wartość esperanto

Ile ludzi mówi językiem esperanto?

Sprawa osobistych preferencji

Fonetyka

Słownictwo

Seksizm

Pisownia

Gramatyka

Polityka / religia

Aspekt społeczny

Oryginalne pytania

Gra słów

Nie warte odpowiedzi

 

Wielojęzyczność

(#244) Niektórzy uważają obfitość języków za przeszkodę, ale ja widzę języki jako pomost pomiędzy ludźmi i kulturami

Od: Leonarda Orbana:

Można obrócić tę językową i kulturową różnorodność w jedną z naszych zalet. Wielojęzyczność i nauka języków powinny dać korzyści w kategoriach gospodarczych, socjalnych i kulturalnych.

Jednakże języki są czymś więcej. Język jest częścią naszej tożsamości i kultury. Dlatego uczenie się języków oznacza rozumienie innych ludzi oraz sposobu ich myślenia. Zrozumienie to najpotężniejsza broń przeciw rasizmowi, ksenofobi i nietolerancji.

Po raz pierwszy również jest dostępny dodatkowy, skrótowy plan przeznaczający w tym roku (chodzi o 2007) około 9 milionów € na naukę języków. Zostaną ona użyte na opracowanie wysokiej jakości materiałów szkoleniowych, na wspieranie innowacji edukacyjnych oraz na promocję w sieci uczenia się języków.

Ważnym jest pozyskanie pomysłów i propozycji z krajów członkowskich oraz udziałowców w celu stworzenia nowej polityki, która będzie odzwierciedlała ich potrzeby. Na początku następnego roku zorganizuję ministerialną konferencję w celu ewaluacji działań podjętych w ramach Planu Działań i porozumiewania się wielojęzykowego oraz określenia nowych obszarów współpracy i działania na przyszłość.

Umiejętności językowe zgodnie z opinią państw członkowskich są jednym z ośmiu kluczowych kompetencji, które powinien posiąść każdy młody człowiek kończąc obowiązkową edukację. Wzbogacają one osobowość i kulturę. Poszukują ich pracodawcy. Dają one naszym obywatelom zaufanie do podejmowania większych wyzwań.

Motywacja leży u podstaw pomyślnej nauki języków. Potrzebne są staranna analiza i pomysłowe rozwiązania do zmotywowania ludzi i przezwyciężenia przeszkód w nauce. Chcę przekazać wiadomość, że języki są dla każdego. Musimy pracować nad metodami nauki języków obcych odpowiadającymi potrzebom ludzi dorosłych, a szczególnie tych, którzy są upośledzeni.

Również widzę pozytywne wyniki, jeśli będziemy mogli lepiej wykorzystać potencjał medialny do promocji języków, wspierania napisów do filmów i kampanii reklamowych, które podwyższyłyby świadomość wartości języków wśród społeczeństwa.

Lecz obok nauki przez całe życie istnieją również inne programy wspierające naukę języków dla uczniów poza systemem edukacyjnym. Na przykład Komisja wraz z krajami członkowskimi obsługuje programy, które pomagają emigrantom i ich rodzinom uczyć się języka nowej ojczyzny. Programy te są istotne, ponieważ nauka języka nowej ojczyzny jest pierwszym i istotnym krokiem dla integracji.

Pozwólcie mi zakończyć przy pomocy arabskiego przysłowia, które wg mnie na prawdę odzwierciedla ważność nauki języków. Przysłowie to mówi, że jeśli chcesz uniknąć wojny, naucz się języka.

Co jeszcze mogę dodać?

Leonard ORBAN
Przemowa 2007-06-08

Być może to, że to całe miłe przemówienie było zainspirowane przez ruch esperancki. Gratulacje.
Warte przeczytania: Propedeutyczna wartość esperanto.


(#256) Nie sądzę, aby Unia Europejska potrzebowała jakiegoś "wspólnego języka", różnorodność jest jedną z jej cech charakterystycznych.

W pewnych warunkach różnorodność jest dobrym wyjściem, w innych nie jest.
Czy należałoby pozwolić ludziom jeździć po lewej stronie jezdni z uwagi na chęć zachowania różnorodności?
UE potrzebuje wspólnego języka bardziej niż czegokolwiek innego, bardziej niż euro, bank unijny, armię.
Jest oczywiste, że jeden wspólny język zlikwidowałby dużo nieszczęść.

Dowód przez sprowadzenie do sprzeczności:
Czy poleciłbyś USA pozbycie się angielskiego w niektórych stanach na korzyść hiszpańskiego, francuskiego czy niemieckiego, tylko dlatego, że różnorodność jest dobra? Równie głupie byłoby żądanie od nich pozbycia się dolara?

Tak, czasami należy podjąć bolesną decyzję.
Esperanto jest najmniej bolesnym rozwiązaniem ze wszystkich.
Krótki ból dla bardzo dużej ulgi.

Dodatkowo nie powinno się zakazywać ludziom nauki angielskiego, hiszpańskiego, francuskiego i niemieckiego.
Jednak założę się, że więcej ludzi wybrałoby jakiś inny, mniej popularny język, jeśliby tylko znali esperanto wystarczająco dobrze do utrzymywania kontaktów społecznych.
Czy w ten sposób nie lepiej zachowywać różnorodność?


(#246) Esperantyści również potrzebują co najmniej swój język ojczysty.

Zgadza się, Allan, im potrzeba dużo więcej, ponieważ podróżują nie tylko do USA, lecz do wielu różnych krajów, aby odwiedzać swoich przyjaciół.
Są bardziej świadomi problemów językowych niż większość ludzi.
Uwierz mi, angielski, francuski, niemiecki i esperanto nie wystarczy.
Właśnie wróciłem z Polski i używałem angielskiego tylko w Holiday Inn. Lepiej mi tam szło z moją marną polszczyzną niż z innymi językami, które znam.
To jest godna ubolewania, bieżąca sytuacja i raczej się ona nie zmieni, chyba że zaakceptujemy inny model.
 
Potrzebujemy zmiany sposobów postępowania.

Przy okazji, mówiący językiem esperanto znają zwykle więcej języków niż przeciętny zjadacz chleba.
Dlaczego? Mają przyjaciół na całym świecie i daje im to dobre powody nauki języków tych przyjaciół w celu rozumienia ich zwyczajów.
Zauważyłem, że w swoim przemówieniu Pan Orban nie wyjaśnił, dlaczego zwykły obywatel UE miałby się uczyć języka obcego innego niż angielski.
Czyż nie można podróżować po całym świecie tylko z angielskim (przynajmniej od jednego hotelu do drugiego) ?
Rozumiem, że spółka zamierzająca sprzedawać towary za granicę musi posiadać kilku pracowników, którzy opanują język obcy, zwyczaje i znają przepisy kraju docelowego.
Ale jeżeli nie chcesz nic sprzedawać do Rumuni, to dlaczego miałbyś się uczyć rumuńskiego, skoro nikogo tam nie znasz? Aby być przyjacielem Orbana? On mówi wystarczająco dobrze po angielsku. Chyba szybciej zarobię wiele milionów niż opanuję wiele języków. Miałbym wtedy też wiele więcej przyjaciół.

Wśród esperantystów są w zasadzie spełnione cele UE: 1 język ojczysty+2 języki obce (i esperanto w nagrodę).


(#231) Hola!
ja nazywać się alejandro!
ja mówić 5 języki. ja myśleć angielski móc otwierać wiele możliwości, jeśli ty pracować w bardzo miły praca.
ty mieć pensja
dlatego ja mówić po angielski, niemiecki, włoski, arabski i baskijski…
to być bardzo miły.
każdy mówić, że ja być bardzo mądry osoba, szczególnie las senoritas!!!
Hej!

Mnie też mówić 5 języki z bardzo mili ludzie płeć kobieta ale woleć nie mówić
Mnie myśleć że angielski bardzo łatwy mówić a każdy dobrze rozumieć nawet Arab i Chińczyk gdy mnie używać ręce.
Też łatwo nie się mylić z korekcja błędów dodatek.
Teraz mnie angielski dobry mnie uczyć dużo inne języki być też dobry aby mieć miła praca i tłumaczyć biznes.

Wielojęzyczność bardzo dobry dla każdy aby podróżować i poznawać kultura obca.

Hej!

 


La letero al prizorganto de la Edukada Servo

Via email: (se vi volas ricevi respondon)
La temo:
Atenton: ← Enskribu la vorton  ilo  , alie la letero pereos

Skribu la leteron sube (ne pli ol 2048 literoj).

La nombro de literoj por uzado: 2048


I Liceum Ogólnokształcące
im. Kazimierza Brodzińskiego
w Tarnowie

(C)2017 mgr Jerzy Wałaszek
GNU Free Documentation License.